کد خبر : 87
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1395 - 8:38

بهره‌برداری از قطعه یک آزادراه افسانه‌ای ۶ ماه عقب افتاد

بهره‌برداری از قطعه یک آزادراه افسانه‌ای ۶ ماه عقب افتاد

در حالی معاون وزیر راه و شهرسازی از اجازه عبور موقت خودروها از قطعه یک آزادراه تهران-شمال طی بهار ۹۶ خبر داده که دو سال و یک ماه پیش معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها از بهره‌برداری این قطعه طی ۳۰ ماه آینده (شهریور ۹۵) خبر داده بود.

اقتصادپرس: آخرین روزهای اسفندماه سال ۹۲ معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها از بهره‌برداری قطعه یک آزادراه تهران-شمال خبر داده و گفته بود:‌قطعه ۴ آزادراه تهران-شمال با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی به بهره‌برداری رسیده و بنا داریم که ۳ درصد باقیمانده را همزمان با بهره‌برداری تکمیل کنیم.

احمدی‌نوری با اشاره به قطعه یک این آزادراه تصریح کرد: قطعه یک آزاد راه تهران-شمال از اولویت ویژه‌ای در شرکت ساخت و وزارت راه و شهرسازی برخوردار است،‌ چراکه با ساخت آن ۶۰ کیلومتر مسیر تهران-شمال کوتاه می‌کند.

وی با بیان این‌که اکثر تونل‌های قطعه یک حفر شده است، افزود:‌ این قطعه پیشرفت فیزیکی ۴۷ درصد دارد، البته مشکلاتی بین طرف چینی و بنیاد وجود دارد که در حال مذاکرات فشرده‌ای دارند.

وی  از حضور هیئت چینی در ایران خبر داد و با ابراز امیدواری برای رفع این مشکل، افزود: وزیر راه و شهرسازی نیز شورای راهبردی برای این پروژه تشکیل داده که به‌طور مرتب جلسه برگزار کرده تا با رصد پروژه، گزارش‌های مربوطه را به اطلاع ریاست‌جمهوری برسد. امیدوارم که ظرف ۳۰ ماه آینده منطقه یک آزادراه تهران-شمال به بهره‌برداری برسد.

وی تاکید کرد: قطعه یک آزاد راه مذکور پروژه بسیار سنگینی است که از منطقه سخت کوهستانی عبور می‌کند و برای ساخت آن سه دوره تابستان لازم داریم.

در حالی ۵ ماه از وعده ۳۰ ماهه معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها باقیمانده که عالی‌ترین مقام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل یعنی علی نورزاد زمان دیگری را برای بهره‌برداری قطعه یک آزادراه تهران-شمال داده است.

وی با بیان این‌که در بهار سال آینده قطعه یک آزادراه تهران-شمال بهره‌برداری رسمی می‌شود، گفت: می‌خواهیم در نوروز سال ۹۶ اجازه عبور موقت از این محور را به مسافران بدهیم تا  ۶۰ کیلومتر مسیر برای آنها کوتاه‌تر ‌شود.

وی بیان کرد:  این قطعه ۳۲ کیلومتری از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت در تهران شروع می‌شود و با عبور از کن، سولقان، امام‌زاده عقیل٬ تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد.

در حال حاضر پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه افسانه‌ای کمی بیش از ۵۰ درصد است و با توجه به این مسئله به نظر نمی‌رسد بهار سال آینده این قطعه زیربار ترافیک برود. البته بنیاد مستضعفان در دوره جدید مدیریت با بکارگیری چند پیمانکار داخلی و تزریق به‌موقع منابع مالی تلاش کرده روند ساخت این پروژه را تسریع کند که این مسئله مشهود است.

اعتمادی مدیرعامل آزادراه تهران- شمال مردادماه سال گذشته با اعلام اینکه تاکنون بدون احتساب تورم ۹۵۰ میلیارد تومان در آزادراه تهران – شمال هزینه شده به نیاز ۵۰۰۰ میلیاردی این پروژه برای اتمام اشاره کرده و به تسنیم گفته بود: ۲ پیمانکار جدید ایرانی در راه آزادراه هستند.

وی یادآور شد: از خردادماه امسال ۵ شرکت ایرانی برای تسریع در ساخت آزادراه تهران – شمال به این پروژه ملحق شدند و به زودی ۲ پیمانکار جدید دیگر ایرانی به جمع این پیمانکاران اضافه خواهند شد.

وی با بیان اینکه برای ساخت قطعه یک آزادراه ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، تصریح کرد: این قطعه هم‌اکنون ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به مدت ۱٫۵ سال متوقف شده بود تا این‌که از اسفند ۹۳ فعالیت جدی در آن آغاز شد.

مدیرعامل  آزادراه تهران-  شمال با بیان اینکه ۲ شرکت ایرانی روسازی و اینترچنج منطقه یک آزادراه تهران – شمال را انجام می‌دهند، بیان کرد: در این قطعه چینی‌ها ۲۰ درصد کار را برعهده دارند و مابقی توسط پیمانکاران ایرانی اجرا می‌شود.

اعتمادی با بیان اینکه ۶۵ میلیون دلار کار چینی‌ها در آزادراه تهران -شمال باقی مانده است، گفت: براساس پیشرفت فیزیکی پروژه به پیمانکار چینی پول پرداخت می‌شود و هیچ بدهی به این شرکت نداریم.

وی با بیان اینکه سهم هر کدام از پیمانکاران ایرانی در قطعه یک آزادراه تهران – شمال ۶ تا ۷ کیلومتر است اظهار کرد: مبلغ قرارداد یکی از پیمانکاران ۱۳۰ میلیارد تومان است که از ۲ ماه پیش تجهیز موقت کارگاه را آغاز کرده و در حال تامین تجهیزات موردنیاز است.

مدیرعامل  آزادراه تهران-  شمال با تاکید بر اینکه براساس برنامه‌ریزی انجام شده قطعه یک ۲۴ ماه دیگر به اتمام می‌رسد، بیان کرد: سیل هفته گذشته هیچ آسیبی به کارگاه پیمانکاران ایرانی وارد نکرده است.

اعتمادی با یادآوری اینکه در قطعه یک ۸۸ درصد مشکل مربوط به معارضان حل شده است، افزود: تاکنون ۹۵۰ میلیارد تومان قرارداد تهران – شمال بدون احتساب تورم هزینه شده است.

وی با بیان اینکه برای کل پروژه آزادراه تهران – شمال حدود ۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم، بیان کرد: برای منطقه یک ۱۲۰۰ و منطقه ۲، ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مدیرعامل  آزادراه تهران-  شمال با بیان اینکه تونل تالون دی ۹۵ به اتمام می‌رسد، تصریح کرد: هیچ تعطیلی در آزادراه تهران – شمال نداریم و منطقه یک ظرف ۲ سال آینده  با ۱۰ درصد تلورانس در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

اعتمادی با بیان اینکه  هیچ وقت با کمبود پول در آزادراه تهران – شمال مواجه نشده‌ایم، گفت: در قطعه ۴ آزادراه تهران – شمال نیز ۶۰ میلیارد تومان برای رفع نواقص احتمالی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه چینی دوسوم ماشین‌آلات خود را از کشور خارج می‌کنند گفت: با توجه به اینکه بخشی از این کار اجرا شده و قراراداد چینی‌ها به یک‌سوم تقلیل داده شده، پیمانکار چینی برای خروج حدود ۱۵۰ درصد ماشین‌آلات از کشور برنامه‌ریزی کرده است.

تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.