کد خبر : 7980
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهریور 1402 - 17:10

افزایش مجدد قیمت تن ماهی در راه است؟

افزایش مجدد قیمت تن ماهی در راه است؟

نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های ما تامین ماهی تن است چون اکنون پایان فصل صید داخل است باعث می‌شود با کمبود شدید عرضه ماهی مواجه باشیم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ مسعود بختیاری، نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره وضعیت تولید و تقاضای کنسرو ماهی اظهار داشت: یکی از بزرگترین چالش‌های ما تامین ماهی تن است چون اکنون پایان فصل صید داخل است یعنی از اواخر خرداد ماه تا اوایل آبان ماه ماهی صید داخل نداریم و این باعث می‌شود با کمبود شدید عرضه ماهی مواجه باشیم و در صورت تداوم این شرایط با افزایش قیمت روبه رو خواهیم بود.

وی تاکید کرد: کاهش فوق العاده عرضه ماهی به صورت غیرمنجمد در کارخانجات نزدیک بنادر جنوبی باعث شده قیمت ماهی تن به صورت غیرمتعارف افزایش پیدا کند. تنها راه اینکه در این شرایط از ماهی وارداتی استفاده شود، خیلی از شرکت‌ها باتوجه به تجربیاتی که دارند؛ تلاش می‌کنند ماهی را تامین و پیش‌خرید کنند تا ماهی در بزنگاهی که صید داخل نیست در اختیارشان قرار گیرد و بتوانند پاسخگوی نیاز بازار و مشتریان باشند.

نایب رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران تصریح کرد: خیلی از تولیدکنندگان اقدام به واردات کرده‌اند که برای این منظور باید پیش پرداخت یعنی کل مبلغ را واریز کنند و چند ماه طول می‌کشد تا ماهی بدست‌شان برسد‌. چالش بزرگ اینکه برخی دستگاههای اجرایی به جای درک شرایط که باتوجه به تحریم کار بسیار پرزحمتی است و همچنین باتوجه به اینکه صید ماهی تن در دنیا هم افت داشته شرایط فوق العاده سخت است، کار تولیدکننده ایرانی را سخت‌تر می‌کنند.

وی ادامه داد: واردکنندگان سال‌ها در این عرصه بودند منابع دست اول را خرید کرده‌اند اما ماهی به گمرک بندرعباس رسیده و باتوجه به تغییراتی که در اداره کل دامپزشکی صورت گرفته، افرادی مسئولیت را عهده دار شده اند که تجربه کافی ندارند و این معضل ایجاد کرده، یعنی اکنون ماهی به بندر رسیده و دموراژ و هزینه جانبی تحمیل و این باعث می‌شود قیمت ماهی به طور غیرمتعارف افزایش پیدا کند و نهایتا هم در قیمت تمام شده محصول خود را نشان می‌دهد.

بختیاری یادآور شد: اکنون به واسطه عدم صید داخل و همچنین مشکل واردات نظام عرضه و تقاضا شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته؛ در آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار در ۱۶ مرداد مقرر شد کارگروهی ار وزارت صمت، سازمان حمایت، جهاد کشاورزی، شیلات، سندیکا،دامپزشکی، سازمان بنادر و بانک مرکزی تشکیل شود و مشکلات مربوط به واردات تن ماهی بررسی شود از آن زمان تاکنون علیرغم پیگیری‌های متعدد هنوز معلق باقی مانده است، برخی واحدها هم که اقدام به واردات ماهی تن کرده‌اند اما در پیچ و خم اداری و سختگیری غیرمنطقی اداره کل دامپزشکی هرمزگان گیر کرده‌اند.

بختیاری درباره مبادی واردات ماهی تن خاطرنشان کرد: قبل ار تحریم از بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا و همچنین کره جنوبی و چین واردات داشتیم اکنون شرایط به خاطر تحریم محدود شده و بیشتر واردات با دور زدن انجام می‌شود. بیشتر هم از دو کشور غنا و هندوستان و مقداری نیز آنهم بسختی از جزایر سیشل واردات انجام می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.