کد خبر : 21442
تاریخ انتشار : جمعه 22 دی 1402 - 12:56

افشاگری عضو صنف کارفرمایان صنعت سیمان؛

۷۰ درصد تولید سیمان کشور با سوخت مازوت پیش می‌رود!

۷۰ درصد تولید سیمان کشور با سوخت مازوت پیش می‌رود!

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مصرف گاز کارخانه‌های سیمان کشور در زمستان به ۶ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته در حالی که مصرف آنها به طور معمول روزانه ۲۷ میلیون مترمکعب است. به گفته او ۷۰ درصد تولید سیمان کشور اکنون با سوخت مازوت پیش می‌رود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ علی اکبر الوندیان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از کاهش چشمگیر گازرسانی به کارخانه‌های سیمانی خبر داد و گفت: کارخانجات سیمانی در سراسر کشور روزانه ۲۷ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند اما در حال حاضر مصرف این کارخانجات به دلیل محدودیت در گازرسانی روزانه به ۶ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

بخش هایی از گفت و گوی الوندیان را در ادامه می خوانید:

کارخانه‌های دور از مناطق شهری مازوت را به عنوان سوخت جایگزین مصرف می‌کنند اما در کارخانه‌های مجاور شهرها کوره‌ها از ظرفیت اصلی خارج شده‌اند. شرکت‌هایی مانند سیمان تهران، سیمان گیلان سبز و سیمان شمال از جمله واحدهایی هستند که تولید را کاهش داده‌اند. سیمان بجنورد هم که قطعی گاز آن خبرساز شده در گروه کارخانه‌هایی قرار دارد که مازوت را جایگزین گاز کرده است. به طور کلی ۷۰ درصد تولید سیمان در کل کشور اکنون با سوخت مازوت پیش می‌رود.
البته هزینه تولید با مازوت از هزینه تولید با گاز بالاتر است و این برای کارخانه‌های شرق کشور که مازوت را جایگزین گاز کرده‌اند به یک معضل تبدیل شده است. کارخانه‌های سیمانی مجبور هستند مازوت موردنیاز خود را از انبارهای نفت ری و تهران تامین کنند و هزینه حمل مازوت از تهران به استان‌های شرقی به هزینه تولید سیمان این واحدها افزوده می‌شود.
البته امسال وزارت نیرو در تامین برق مساعدت بیشتری با شرکت‌های سیمانی داشته و در تابستان و زمستان سال جاری برق این شرکت‌ها نسبت به سال گذشته بهتر تامین شده است؛ در حال حاضر قطعی برق تنها محدود به ساعات پیک مصرف می‌شود اما در تامین گاز، سال جاری با سال گذشته تفاوتی نداشته و همان محدودیت‌های پارسال امسال هم گریبانگیر تولیدکنندگان سیمان است و هر چند در سال جاری سرمای سال گذشته را تجربه نکردیم اما به گفته مسئولان میزان مصرف گاز بخش خانگی امسال نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و محدودیت برای گازرسانی به صنایع از جمله سیمانی‌ها ناگزیر است.
شرکت‌های سیمانی اکنون با استفاده از کلینکر ذخیره شده تولید را پیش می‌برند، بنابراین موجودی سیمان در بازار پایین نیامده و تعادل بازار برقرار است؛ با این حال در نیمه دوم امسال نیز مانند هر سال تقاضا برای سیمان نسبت به نیمه اول پایین‌تر بوده است اما مصرف سیمان در ۹ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته و همچین به دلیل کاهش قطعی برق در تابستان تولید ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۱۲ درصد بیشتر بوده است. همچنین اجرای طرح مسکن ملی نیز در سال جاری تقاضا برای سیمان را تقویت کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.