کد خبر : 18691
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 20:20

مقصر کمبود شیرخشک وزارت صمت بود؟

مقصر کمبود شیرخشک وزارت صمت بود؟
سخنگوی سازمان غذا و دارو که یکی از متهمان اصلی کمبود شیرخشک در ماه های اخیر است، مقصر اصلی کمبود شیرخشک را وزارت صمت اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بعد از ۸ ماه درگیری خانواده ها با موضوع کمبود شیرخشک نوزاد، بالاخره سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد وضعیت بازار شیرخشک که ناشی از مدیریت ضعیف مدیران این سازمان بود؛ اظهار نظر کرد.

سجاد اسماعیلی سخنگوی سازمان غذا و دارو امروز چهارشنبه در یک جلسه توجیهی درباره کمبود شیرخشک که با حضور گروهی از خبرنگاران حامی دولت در محل این سازمان برگزار شد؛ گفت: ۲ شرکت تولید کننده شیرخشک داخلی به صورت سه شیفت در حال تولید این محصول هستند.

در واقع طبق اظهارات خود اسماعیلی ۳ شرکت دیگر خوابیدن. چون در حوزه شیرخشک ۵ شرکت در ایران داریم که تا همین چند ماه پیش همه حتی اندک فعالیت می‌کردند.

با این حال اسماعیلی مدعی شد: ظرفیت تولید شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک به زودی به هفت میلیون قوطی در ماه می‌رسد.

او افزود: یک میلیون و ۱۰۰ هزار قوطی شیرخشک نیز از طریق واردات تامین شده است و اکنون در مرحله آزمایش و شناسه‌گذاری است و از هفته آینده در داروخانه ها توزیع می‌شود.

شیرخشک‌هایی که گفته می‌شود، بی کیفیت است. پس از ورود اولین محموله های شیرخشک به کشور اخبار غیر رسمی حاکی از این است که شیرخشک‌های وارداتی بی کیفیت است؛ منتشر شد. اخباری که سازمان غذا و دارو در مورد آن واکنشی نشان نداد.

مقصر اصلی وزارت صمت

در این نشست سخنگوی سازمان غذاو دارو مقصر اصلی کمبود شیرخشک رگولاری ( شیرخشک معمولی) را تغییر ارز تخصیصی شیرخشک از سوی وزارت صمت اعلام کرد. او گفت: اواخر سال گذشته ارز تخصیصی به شیرخشک به ارز نیمایی (۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی) تغییر کرد. سازمان توسعه تجارت هم مسئولیت ثبت سفارش کالاهای اساسی بر عهده داشت و باید ارز مورد نیاز برای واردات شیرخشک را با نظر دستگاه تخصصی (وزارت بهداشت) تخصیص می داد؛ اما این سازمان ثبت سفارش تمامی محصولات اساسی حوزه سلامت از جمله شیرخشک را باطل کرد و سبب شد تا در این حوزه با کمبود روبرو شویم.

اسماعیلی ادامه داد: با افزایش ارز تخصیصی به واردات شیرخشک از سوی سازمان توسعه تجارت، سازمان غذا و دارو پیگیری های خود را برای تامین ارز و ثبت سفارش شیرخشک در دستور کار قرار داد و در حالی که زمان طلایی برای ثبت سفارش از دست رفته بود، ارز تخصیص یافت.

اظهاراتی که از نگاه فعالان صنعت شیرخشک یک فرافکنی بیش نیست. یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد: تولیدکنندگان بارها نسبت به اختلالات پیش آمده تذکر داده بود. اما سازمان غذا و دارو نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداد. در ضمن به دلیل عدم توجه وزیر بهداشت به موضوع شیرخشک وزیر صمت چندی پیش خواهان تخصیص ارز به تولیدکنندگان شیرخشک شد.

چرا شیرخشک وارد شد؟

سخنگوی سازمان غذا و دارو در توجیه واردات شیرخشک نیز گفت: دو شرکت تولیدکننده در ایران سهم ۹۰ درصدی در بازار شیرخشک دارند. وقتی بحث کمبود شیر خشک از اواخر شهریورماه بوجود آمد، این شرکت ها اعلام کردند توان تولید را نداریم و سازمان غذا و دارو واردات دو فوریتی شیرخشک را در دستور کار قرار داد.

این درحالی که رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کشور چندی پیش به «اکوایران» گفته بود دلیل کمبود شیرخشک در کشور عدم تخصیص ارز از سوی سازمان غذا و دارو به سه شرکت دیگر تولیدکننده شیرخشک است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه از ۲۴ تیرماه امسال بانک مرکزی ارز برای شیرخشک تخصیص داده شده است؛ گفت : در پنج ماهه نخست امسال ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار ارز از سوی بانک مرکزی برای شیرخشک تامین شد و در سه ماه شهریور، مهر و آبان امسال نیز ۴۱ میلیون دلار ارز برای این محصول تخصیص یافت.

توزیع ۱۲ شیرخشک با کارت ملی

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، اکنون با توجه به افزایش ظرفیت تولید شیرخشک در کشور و انجام واردات آن، شیرخشک با ثبت کد ملی در سامانه تیتک توزیع می شود و بازرسی های سازمان غذا و دارو برای اعمال آن در سامانه از سوی داروخانه ها وجود دارد و در غیر این صورت سهمیه شیرخشک داروخانه متخلف قطع می شود.

او افزود: مصرف کننده از طریق ثبت کدملی و استعلام از سامانه بیمه سلامت مجاز است ۱۲ قوطی شیرخشک برای کودک زیر ۲ سال از داروخانه بدون هیچ افزایش قیمت دریافت کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه اتباع خارجی بیشتر شیرخشک مصرف می‌کنند، گفت: اکنون با همکاری وزارت کشور و اداره امور اتباع هماهنگی‌هایی برای توزیع شیرخشک به اتباع خارجی در کشور در حال انجام است و توزیع این محصول در سیستان و بلوچستان بهتر شده است.

منبع: اکو ایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.