کد خبر : 10197
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1402 - 21:23

تاثیر بریکس بر تقلیل وابستگی کشورهای عضو به اروپا و امریکا

تاثیر بریکس بر تقلیل وابستگی کشورهای عضو به اروپا و امریکا
عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجمع پارلمانی گروه بریکس می تواند تأثیرگذاری مثبتی بر بحران‌های سیاسی یا اقتصادی مهم جهان داشته باشد،گفت:حضور در بریکس می تواند در تقلیل وابستگی اقتصادی کشورهای عضو به اروپا و آمریکا موثر باشد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ محسن زنگنه با اشاره به اهمیت برگزاری «نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس»،گفت:مجمع پارلمانی بریکس؛ متشکل از مجموعه کشورهای نوظهور در حوزه اقتصادی است که حقیقتا هر کدام از آنها سهم بسیار به سزایی را در اقتصاد دنیا ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه که کشورهایی اعم از روسیه ،برزیل،آفریقای جنوبی و کشورهایی که طی یک دهه گذشته توانسته اند سهم زیادی از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهند،از جمله اعضای بریکس هستند، ادامه داد:کشورهای عضو بریکس سهم قابل توجه ای از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده اند.

زنگنه افزود: با توجه به روابط سیاسی خوبی که اکثر این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارند، بنده معتقدم حضور در این اجلاس قطعا می تواند یک اتفاق خوب و یک فرصت برای جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه مراودات بین المللی، سوئیفت مالی و جایگزینی دلار، محسوب شود.

کشورهای عضو از قدرت های اقتصادی نوظهور هستند

زنگنه گفت: مجمع پارلمانی بریکس حائز یک فرصت اقتصادی برای کشور است، به شرط اینکه دستگاه و سازمان های ذی ربط خودشان را آماده استفاده این ظرفیت ها کرده و زیرساخت های لازم را فراهم کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: حتما حضور در بریکس می تواند در تقلیل وابستگی اقتصادی کشورهای عضو به اروپا و آمریکا موثر باشد. به واقع کشورهایی که در حال حاضر در عضویت بریکس هستند دو ویژگی دارند؛ این کشورها هم قدرت های اقتصادی نوظهوری هستند و یک نگاه مشترک به غرب و اروپا دارند و به دنبال این هستند که از سلطه نظام پولی غرب و اروپا خارج شوند. بنده معتقدم همین امر انگیزه ای خواهد شد تا این کشورها در یک مسیر مناسبی حرکت کنند.

وی تاکید کرد: همچنین مجمع پارلمانی بریکس می تواند تأثیرگذاری مثبتی بر بحران‌های سیاسی یا اقتصادی مهم جهان داشته باشد. از این رو مجموعه های نظیر بریکس به مانند یک لنگر عمل می کنند، لذا وقتی کشورها در تلاطم های اقتصادی در کنار هم باشند،عملا آسیب های آنها کمتر شود.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.