بسته خروج از رکود چه تاثیری بر صنایع داشته است؟ ۱۰ شهریور, ۱۳۹۵

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که صرفا اکتفا به بسته خروج از رکود به تنهایی نمی تواند برای بهبود وضعیت بازار کار ساز باشد و صنایع باید با استفاده از تکنولوژی های نوین از چاه رکود رهایی یابند.

اقتصادپرس: فراگیر شدن رکود در بازارهای کشور سبب شد تا تیم اقتصادی دولت برای خروج از این وضع بسته‌ای را تهیه کند که بر اساس آن منابعی وارد بخش ها مختلف اقتصادی شود و برای مدتی کشور از رکود خارج شود. در این میان  کارشناسان اقتصادی بر این باورند که صرفا اکتفا به بسته خروج از رکود به تنهایی نمی تواند برای بهبود وضعیت بازار کار ساز باشد و صنایع باید با استفاده از تکنولوژی های نوین از چاه رکود رهایی یابند.

در همین راستا افشار فتح اللهی معاون امور صنایع سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  در خصوص عملکرد صنایع کشور گفت: در بخش های مختلف صنعتی شاهد افزایش تولیدات بوده ایم اما در بخش لوازم خانگی، این امر متفاوت است و عمده کاری که صورت گرفته ورود قطعات از خارج کشور و مونتاژ آن به نام تولید داخل بوده است.

وی افزود: در حال حاضر به دنبال این هستیم که سهم تولیدات را در کشور افزایش داده و برای رسیدن به این هدف در قدم اول محدودیت هایی برای ورود قطعات لوازم خانگی اعمال کرده و بدین گونه زمینه را برای ارتقای محصولات ساخت داخل فراهم سازیم.

معاون امور صنایع با بیان اینکه رکود نباید مانع فعالیت صنایع شود، گفت: در حال حاضر اعتقاد مسئولین بر این است که صنایع و کارخانجات باید هر لحظه بر اساس تکنولوژی های روز دنیا بازسازی شده و بدین طریق با افزایش صادرات و ورود منابع ارزی، خلاء دوران تحریم را پر کنیم.

فتح اللهی تصریح کرد: باید از طریق افزایش تولید، ایجاد رقابت سازنده و بهبود کیفیت ، تولیدات داخلی را از بن بست رکود خارج کرد؛ در حال حاضر بازار کشش فروش را نداشته و این خلاء جبران مالی باید از طریق افزایش تولیدی ها انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که بسته خروج از رکود تا چه میزان توانست تولید را تقویت کند، گفت: بسته خروج از رکود در حوزه های مختلفی از جمله افزایش توان صادراتی محصولات ، تامین نقدینگی واحد های تولیدی ، صنعتی و نیز افزایش توان و قدرت خرید مردم تعریف شده است؛ به دلیل اجرایی شدن این طرح از اردیبهشت ماه سال جاری، هنوز به اندازه کافی تاثیر گذار نبوده اما انتظار می رود نشانه های مثبت آن در ۶ ماه دوم سال جاری مشاهده شود.

 کاهش خرید محصولات داخلی به علت کیفیت بالای کالای خارجی

در این میان محمد حسین برخوردار کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: دلیل عمده کاهش خرید محصولات داخلی و استفاده از کالاهای مشابه آن ها، دوام و کیفیت بالای کالاهای ساخت خارج است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر اکثر صنایع کشور خصولتی و دولتی بوده و همچنین طول عمر مدیران مستقر در صنایع مذکور بسیار کوتاه است و به دلیل این مدت زمان اندک، قادر به اجرای برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت جهت توسعه و نوآوری صنایع بادوام و با قیمت نازل را ندارند.

برخوردار تصریح کرد: برای اینکه مردم را راغب به خرید اجناس داخلی سازیم ابتدا باید آنها را به لحاظ فرهنگی آماده کنیم؛ همچنین باید مدت ماندن یک مدیر در یک مجموعه  افزایش یابد تا با تغییر سیستم مدیریتی همه برنامه های تولید و جذب مشتری تغییر نکند.

وی در خصوص تاثیر بسته خروج از رکود بر  تولید ، گفت: تزریق این مبالغ همچون مسکنی در کوتاه مدت جوابگو بوده لذا باید با یک برنامه ریزی مناسب یا بودجه های عمرانی کشور را افزایش داده و یا با افزایش قدرت خرید مردم ، شاهد افزایش تولید و به تبع آن افزایش صادرات باشیم.

 برخوردار در پایان تصریح کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری قاچاق یکی از مشکلات اساسی است که باید جلوی آن گرفته شده تا بدین طریق تولید جان گرفته و با افزایش صادرات از چاه عمیق رکود رهایی یابیم؛ همچنین مدیران متعهد باید با برنامه ریزی های بلند مدت باید در مسیر توسعه و نوآوری گام بردارند.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *