کد خبر : 5981
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1402 - 21:54

از مهرماه یارانه دارو به دست بیماران می رسد

از مهرماه یارانه دارو به دست بیماران می رسد
عسگری گفت: قرار است از مهرماه یارانه دارو به جای نهاد‌های بیمه گر به مصرف کننده نهایی اختصاص پیدا کند، چرا که گلایه زیادی شده که مبلغ یارانه دارو با تاخیر و یا کم به دست افراد می‌رسد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ علی عسگری سرپرست سازمان هدفمندسازی یارانه ها در برنامه صف اول گفت:مسئولیت اصلی سازمان ما این است که یارانه براساس طبقه بندی خانوارها طبق سامانه ها و تقسیم بندی بانک ها که خودشان انجام داده اند، به حسابشان واریز شود.

او گفت: یارانه معیشتی را از تخصیصی که از منابع فروش فرآورده‌های نفتی، مشتقات صادراتی نفت و فروش گاز به ما می شود پرداخت می کنیم.

عسگری گفت: بیش از ۷ میلیون و ۷۰۰ نفر هم تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که به این افراد یارانه ماهانه پرداخت می شود همچنین یارانه نان و دارو هم اختصاص داده می شود.

دهک‌بندی، ساز و کار پرداخت یارانه به خانوار

سرپرست سازمان هدفمندسازی یارانه ها گفت: دهک‌بندی، ساز و کار پرداخت یارانه به خانوارها است، در حال حاضر ۹ دهک یارانه می‌گیرند و آنهایی که در دهک دهم و پردرآمد قرار می‌گیرند، از دریافت یارانه خارج می‌شوند.

او گفت: هرآنچه دولت و مجلس تکلیف کند ما مطابق آن عمل می کنیم. سال گذشته وقتی نرخ ترجیحی ارز تعیین شد نفری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه می‌دادیم دولت تعیین کرد که ما نرخ ترجیحی می دهیم و طبق سیاست گذاری به خانواده‌ها یارانه پرداخت شود به طوری که رقم یارانه ها به عددهای ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

او گفت: در ادبیات اقتصاد وقتی دولت تصمیم می گیرد به اقشار مردم کند بهترین راه حل پرداخت پولی و یا همان نقدی است یعنی پولی که در اختیار فرد است راحتتر تصمیم گیری می کند در چه زمینه ای منابع را خرج کند.

دولت ها با توجه به وسع مردم کمک نقدی می کنند

سرپرست سازمان هدفمندسازی یارانه ها گفت: در همه کشورها دولت ها وسع مردم را می سنجند کمک نقدی می کنند، این منابع در وهله اول در خوراک صرف می شود.

عسگری گفت: وقتی نرخ ترجیحی به وارد کننده می دهید باید منتظر یک اتفاقی باشید زمانی که ثبت سفارش شد و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ منتقل می شود به عنوان مثال کالا نمی آید یا تاخیر دارد یا ممکن است سوء استفاده در این زمینه شود، وقتی نرخ ترجیحی ثابت باشد هیچ کدام از این اتفاقات نخواهد افتاد.

او افزود: در موارد خاصی هنوز ارز ترجیحی حذف نشده است به دلیل اینکه برخی از اقلام را خود دولت وارد می کند در حال حاضر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ محدود شده ولی حذف ۱۰۰درصد خیر نشده است.

او گفت: اطلاعات اقتصادی خانوار به صورت منظم به‌روز‌رسانی شود، این در حالی است که فعلا ۷۸ میلیون نفر ایرانی از جامعه یارانه‌ بگیران هستند. این تعداد یارانه بگیر موجب می‌شود که ما همیشه اعتراضاتی داشته باشیم.

پرداخت منصفانه یارانه و پاسخ شفاف به مردم

عسگری تصریح کرد: ما می‌خواهیم پرداخت یارانه منصفانه باشد و به مردم پاسخ شفاف و روشن بدهیم. طرح دهک‌بندی خانوار و شناسایی افراد پردرآمد از یارانه یک تکلیف قانونی است که در قانون بودجه برعهده دولت گذاشته شده است.

عسگری گفت: ما برای اینکه یارانه ها ساماندهی شوند باید با چند وزارتخانه مرتبط شویم به طوری که اطلاعات مردم را باید از این وزارتخانه ها دریافت کنیم. این سامانه هایی که در اختیار است همه باید به سامانه هدفمندسازی یارانه متصل شوند.

سرپرست سازمان هدفمندسازی یارانه ها ادامه داد: در حال حاضر بانک ها ،itc، ثبت احوال ،پلیس ۱۱۰ متصل هستند به طوری که طبق نرم افزار جدید این سامانه از یک درگاه به هم متصل می شوند و اطلاعات مردم از یک سامانه بارگذاری خواهد شد. این سامانه تا ماه آینده متصل خواهد شد.

پرداخت ۱۳ هزار میلیارد تومان یارانه دارو طی امسال

عسگری گفت: سه چهار قلم یارانه نقدی، معیشتی، یارانه نهادهای حمایتی پرداخت می شود . یارانه آرد و نان و دارو هم ما پرداخت می کنیم. ۱۳ هزار میلیارد تومان یارانه دارو از اول سال تا امروز پرداخت شده است.

رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه ها تصریح کرد: قرار است از مهرماه یارانه دارو به جای نهادهای بیمه گر به مصرف کننده نهایی اختصاص پیدا کند چرا که گلایه زیادی شده که مبلغ یارانه دارو با تاخیر و یا کم به دست افراد می رسد.

او در خصوص پیامک های کلاهبردی در خصوص یارانه ها گفت:زیر سامانه های ما در مقابل هک مقاوم است، تا سال گذشته ثبت نام یارانه انجام نمی گرفت از اوایل پارسال برای ثبت نام مجدد یارانه اعلام شد که ۳ میلیون و ۲۰۰ نفر ثبت نام کرده اند.

عسگری گفت:باتوجه به اینکه طیف بیشتر افراد جامعه یارانه‌ می گیرند صرفا پیامک هایی دریافت می کنند و می توانند گول افراد شیاد را بخورند. در سامانه های خودمان مردم می توانند وضعیت خود را مشاهده کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.