کد خبر : 24994
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 10:29

در ماجرای ممنوعیت ۵ ساله واردات لوازم خانگی خارجی فقط حقوق مردم نادیده گرفته شد

در ماجرای ممنوعیت ۵ ساله واردات لوازم خانگی خارجی فقط حقوق مردم نادیده گرفته شد

روزنامه جوان نوشت: خرید لوازم خانگی برقی مانند یخچال، لباسشویی، اجاق‌گاز و تلویزیون جزو ضروری‌ترین کالای مورد نیاز در یک خانواده است که باید هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم اینکه از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. آنچه در پنج سال اخیر برای این صنعت رقم زده‌اند، چیزی جز نادیده‌گرفتن حقوق مصرف‌کننده نبوده است.

اقتصاد پرس | روزنامه اصولگرای جوان نسبت به بالا بودن و بی‌کیفیت‌ بودن لوازم خانگی تولید داخل و ممنوعیت واردات به شدت انتقاد کرده است.

به گزارش جوان، بخش‌هایی از این گزارش را در ادامه می‌خوانید؛

اکنون بعد از پنج دهه دولت و مجلس با تصویب قانون به دنبال واردات خودروی اقتصادی هستند تا رضایت مردم را جلب کنند، اما کارشناسان معتقدند باید مانع تکرار این تجربه برای صنعت لوازم خانگی شوند چراکه مردم ما محکوم به خرید لوازم خانگی گران‌تر نیستند، چون تولیدکنندگان با واردات قطعات و مونتاژ آن‌ها می‌خواهند ژست تولید ملی بگیرند.
اینکه چرا در این سال‌ها خودرو گران، بی‌کیفیت و مونتاژی به مردم تحمیل شده، موضوعی است نخ‌نما و تکراری که هر شهروند ایرانی از آن خبر دارد، اما نکته تلخ ماجرا این است که همین داستان نیز برای صنعت لوازم خانگی ایرانی در حال تکرار است و هیچ دولتمردی به ادامه این روند و تضییع حقوق مصرف‌کننده واکنشی نشان نمی‌دهد.
شاید خرید خودرو برای هر خانواده ایرانی کالای ضروری نباشد، اما خرید لوازم خانگی برقی مانند یخچال، لباسشویی، اجاق‌گاز و تلویزیون جزو ضروری‌ترین کالای مورد نیاز در یک خانواده است که باید هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم اینکه از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. آنچه در پنج سال اخیر برای این صنعت رقم زده‌اند، چیزی جز نادیده‌گرفتن حقوق مصرف‌کننده نبوده است.
قیمت یخچال فریزر سایدبای‌ساید ساخت ایران ۶۴‌میلیون (۴‌هزارو ۴۰۰ درهم) و ۸۹‌میلیون تومان (۶‌هزار درهم) است که قیمت‌ها برحسب نوع برند متغیر است، اما همین یخچال سایدبای‌ساید در کشور امارات (با در نظر گرفتن نرخ درهم حدود ۱۵‌هزار تومان)، برند بوش و زیمنس تولید آلمان کمتر از ۵‌هزار درهم به فروش می‌رسد.
قیمت ماشین لباسشویی هفت‌کیلویی سامسونگ در ایران ۲۸‌میلیون تومان و در امارات ۱۶‌میلیون تومان (محاسبه قیمت‌ها در امارات با درهم ۱۴‌هزار تومان) بود. همین ماشین لباسشویی با نشان داخلی بین ۱۹ تا ۳۰‌میلیون تومان فروخته می‌شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.