کد خبر : 3700
تاریخ انتشار : جمعه 27 مرداد 1402 - 9:14

کشاورزان بخوانند؛ چرا دولت خرید تضمینی گندم را تسویه نکرد؟

کشاورزان بخوانند؛ چرا دولت  خرید تضمینی گندم  را تسویه نکرد؟

زمان تسویه خرید تضمینی گندم مشخص شد محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی خبر داد مطالبات گندم‌کاران تا پایان مرداد تسویه می‌شود

اقتصاد پرس؛ چرا دولت خرید تضمینی گندم را تسویه نکرد و مطالبات گندمکاران را پرداخت نکرده است محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی خبر داد مطالبات گندم‌کاران و بدهی خرید تضمینی گندم تا پایان مرداد تسویه می‌شود اما درحالی که هنوز دو روز به پایان مرداد باقی مانده است این وعده عملیاتی نشد نرخ خرید تضمینی گندم در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، یکی از اخبار داغ و مهم اقتصادی است؛ گندمکاران امسال هم از قیمت گندم راضی نیستند.

چند روز پیش ابراهیم رئیسی ضمن تشکر از همکاری و همراهی خوب کشاورزان در زمینه کاشت و فروش گندم، رشد بیش از دو برابری خرید گندم نسبت به سال گذشته را محصول اعتماد کشاورزان به دولت عنوان کرد و به وزارت جهادکشاورزی و بانک مرکزی مأموریت داد مطالبات گندمکاران را جزو «دیون ممتازه» دولت تلقی و پرداخت آن را هرچه سریع‌تر کامل کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری ، ۱۷ مرداد ۱۴۰۲، با تأکید بر تسویه مطالبات بسیاری از کشاورزان تا پایان مرداد ۱۴۰۲، گفت: خرید تضمینی گندم تاکنون از ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن عبور کرده و حدود ۴۶ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است. طبق دستور رئیس دولت، تا پایان مردادماه رقم قابل توجهی از مطالبات گندمکاران کشور پرداخت خواهد شد. برنامه ما این است که در سال زراعی آینده با افزایش عملکرد در واحد سطح و جهش تولید در دیم‌زارها در گندم به خودکفایی برسیم.

مجموع خرید گندم از ابتدای فرودین امسال تا نیمه مرداد ۱۴۰۲ به ۹ میلیون و ۴۰ هزار تن رسید. گندم خریداری شده در قالب یک میلیون و ۷۲۶ هزار محموله از ۳۱ استان کشور خریداری شده است.

اما چرا مطالبات گندمکاران پرداخت نمی شود

سرپرست امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه امروز گفت : در پیش بینی میزان تولید گندم اشتباه کرده بودیم!

با هماهنگی مجلس ۸۵ هزار میلیارد تومان باقی مانده را پرداخت خواهیم کرد اما زمان آن را هم نمیتوانم اعلام کنم.

چند روز پیش داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه هم مهمان مجلسی‌ها بود

منظور در جمع مجلسی‌ها به موضوع ناترازی تبصره ۱۴ قانون بودجه پرداخت و گفت: تبصره ۱۴ بن‌بست است. این تبصره ناتراز بسته شده است. شما برای پرداخت گندم ۶۰ همت پیش‌بینی کرده‌اید اما باید ۱۴۰ همت تأمین شود. چرا اعتراض می‌کنید؟ دولت مجبور است بودجه ناتراز را اجرا کند. ما به دنبال اصلاح بودیم اما شما دوفوریت لایحه اصلاح بودجه را رد کردید و وقتی اصلاحیه انجام نشود، پرداخت پول گندمکاران ممکن نیست.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.