کد خبر : 8762
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 18:30

آمریکا در صدد قبضه کردن ساختار مالی در عراق است

آمریکا در صدد قبضه کردن ساختار مالی در عراق است

حضور معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور پولشویی در عراق همزمان با آزادسازی پول‌های ایران در چند کشور جهان از جمله عراق شک و تردیدهایی در میان تحلیلگران عراقی به وجود آورده است.

اعتماد آنلاین نوشت: چند روز پیش معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور پولشویی به عراق سفر و با مسئولان این کشور دیدار کرد و رایزنی‌‌هایی انجام داد.

چند ماه قبل از این سفر بود که دولت آمریکا ۱۴ بانک عراقی را به دلیل آنچه سرپیچی از دستورالعمل‌های فرایندهای مالی و حواله عنوان شد، تحریم کرده بود.

در همان زمان، قیمت دلار در عراق سیر صعودی پیدا کرد و واحد پول این کشور دچار افت چشمگیری شد، افتی که دولت محمد شیاع السودانی را به‌شدت به چالش کشاند.

حضور این مسئول آمریکایی در عراق همزمان با آزادسازی پول‌های ایران در چند کشور جهان از جمله عراق نیز شک و تردیدهایی در میان تحلیلگران عراقی به وجود آورده است.

محمد الساعدی پژوهشگر اقتصادی عراقی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های این کشور درباره اهداف آمریکا و تلاش برای دیکته کردن خواست خود در مورد معاملات مالی خارجی عراق هشدار داد و افزود، احتمالاً واشینگتن به دنبال تحمیل شروط خود در رابطه با روند نقل و انتقال دلار از بانک فدرال آمریکاست.

به اعتقاد این کارشناس، سفر الیزابت روزنبرگ معاون امور پولشویی وزارت خزانه‌داری آمریکا به بغداد و نشست‌هایش با رئیس بانک مرکزی عراق در راستای دیکته کردن خواسته‌های جدید بر عراق است.

او معتقد است یکی از این مسائل انتقال پول‌های متعلق به عراق در بانک فدرال آمریکاست و ایالات متحده به دنبال آن است تا خواسته‌هایش به دولت محمد شیاع السودانی تحمیل و اجرایی شود.

واشینگتن همچنین خواستار نظارت بر تمامی فاکتورهای واردات خارجی عراق و دسترسی به طرف‌های ذی‌نفع در حواله‌های عراق و نیز خریداران عمده دلار به بهانه مبارزه با پولشویی است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.