کد خبر : 11998
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مهر 1402 - 9:07

گره گشایی بازار مسکن از طریق نوسازی بافت های فرسوده

گره گشایی بازار مسکن از طریق نوسازی بافت های فرسوده
به گفته برخی مسئولان، گره‌گشایی از بازار مسکن در شرایط فعلی از طریق نوسازی بافت‌های فرسوده امکان‌پذیر است و باید زمینه سرعت گرفتن این کار فراهم شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در حالی ساخت واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن به گفته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به یک میلیون و ۷۵۹ هزار واحد رسیده که تنها حدود ۱۵۲ هزار واحد آن مربوط به نوسازی واحد‌های مسکونی در بافت‌های فرسوده است.

به رغم تلاش دولت برای مشارکت مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده و اهمیتی که تاب‌آوری واحد‌های مسکونی در برابر مخاطرات مختلف طبیعی و سایر سوانح دارند، اما روند روند نوسازی همچنان مورد انتظار نیست و باید سرعت بیشتری بگیرد.

با این وجود طبق آمار‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، رشد بخش مسکن و ساختمان امسال به مثبت ۴.۷درصد رسیده و این در حالی است که در سال گذشته رشد بخش مسکن و ساختمان منفی بود.

به نظر می‌رسد، مثبت شدن رشد بخش ساختمان می‌تواند شامل نوسازی بافت‌های فرسوده نیز بشود و روند نوسازی را در بافت فرسوده تندتر کند.

بر اساس سیاستگذاری دولت مقرر شده بود تا سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نوسازی شود که در دو سال دولت سیزدهم این رقم به حدود ۱۵۲ هزار واحد رسیده است.

صدور پروانه ساختمانی در پایتخت طی ۶ ماهه اول امسال ۲.۵ برابر شد

در این خصوص محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بخشی از آمار‌های نوسازی مربوط به نوسازی بافت‌های فرسوده توسط خود مردم است که در این آمار گنجانده نشده بنابراین میزان نوسازی در کشور به طور غیررسمی بالاتر از میزان ذکر شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هم‌اکنون آمار نوسازی بافت‌های فرسوده که موفق به دریافت تسهیلات شده و کار واحد‌ها آغاز شده به ۱۵۲ هزار واحد رسیده است که می‌تواند نوید تسریع در روند نوسازی در بافت فرسوده باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران مشارکت شهرداری‌ها را در ارائه صدور پروانه به ویژه در شهر تهران مناسب ارزیابی کرده و گفته است: شهرداری تهران در ۶ ماهه اول امسال ۱۰ هزار و ۱۴۷ واحد پروانه صادر کرده که نسبت به سال گذشته صعودی بوده است، سال گذشته این میزان معادل ۴ هزار و ۵۰۷ واحد بود و امسال حدود ۲.۵ برابر شده است.

همچنین مهدی هدایت مدیرعامل شرکت نوسازی اعلام کرد: میزان صدور پروانه‌های ساختمانی در استان تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد بسیاری خوبی داشته است به طوری که در برخی از مناطق شاهد رشد ۲۰۰ درصدی آمار پروانه‌های ساختمانی هستیم.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی متاسفانه همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن مناسب نیست و همین امر باعث شده که با مشکلات بسیاری در حوزه ساخت مسکن به ویژه در تهران روبرو شویم.

نوسازی بافت‌های فرسوده بازار مسکن را بهبود می‌بخشد

او می‌گوید: در برخی از موارد شاهد آن هستیم که ثبت نام متقاضیان در حوزه ساخت منجر به پرداخت تسهیلات نمی‌شود و همین امر باعث شده که افراد انگیزه‌ای برای ورود به حوزه‌ ساخت نداشته باشند.

هدایت بیان کرد: از وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی تقاضا داریم که تسهیلات لازم برای ساخت و نوسازی بافت‌های فرسوده ارائه شود چراکه در برخی از مناطق تا تسهیلات تزریق نشود امکان نوسازی بافت‌های فرسوده وجود ندارد.

همچنین در این زمینه اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد: اجرای طرح نوسازی بافت‌های فرسوده نقش موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن دارد و زمینه ساز بهبود و تقویت وضعیت بازار مسکن در کشور می‌شود.

شاکری یادآور شد: دولت باید هرچه سریعتر اجرای این طرح‌ را در دستور کار خود قرار دهد تا شاهد بهبود بازار مسکن و در نتیجه تثبیت قیمت‌ها باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.