کد خبر : 967
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 - 6:33

کاهش پیشرفت پارس جنوبی در دولت یازدهم

کاهش پیشرفت پارس جنوبی در دولت یازدهم

دولت یازدهم میانگین پیشرفت پروژه‌های پارس جنوبی را کاهش داد!…

اقتصاد پرس: روزنامه جوان از روند کند پیشرفت پارس جنوبی خبر داد و نوشت: نامدار زنگنه که به نفت آمد در بازدید از پارس‌جنوبی گفت که در طول این هشت سال هیچ اتفاقی نیفتاده است. او گفت که مشکل اصلی در پروژه‌های پارس‌جنوبی پول نیست بلکه مدیریت پروژه است، لذا تصمیم گرفت ژنرال‌های بزرگ را در راهبری پروژه‌ها قرار دهد. او علی‌اکبر شعبانپور را به مدیریت شرکت نفت و گاز پارس منصوب کرد در حالی که او سابقه اجرای پروژه نداشت و شخص خود وزیر مسئولیت پارس‌جنوبی را بر عهده گرفت.

نگاهی به وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها از شهریور ۹۲ تا اسفند ۹۴ نشان می‌دهد که میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها با وجود تزریق مناسب منابع مالی – حدود ۱۵ میلیارد دلار-  به پروژه‌ها میانگین ماهانه پیشرفت پروژه‌ها از ۱٫۵ درصد به ۰٫۵۵ درصد کاهش یافت.

با وجود تزریق مناسب منابع مالی به پروژه‌های پارس جنوبی ۳۰ ماه نخست فعالیت دولت یازدهم، روند تکمیل پروژه‌ها بسیار کند و ناامیدکننده بوده است و انتظار می‌رود تکمیل پروژه‌ها تا پایان سال ۹۶ به طول بکشد. این ادعا با واقعیت همخوانی ندارد چراکه با توجه به کند شدن پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در ۱۰ درصد پایانی و روند فعلی توسعه به طور قطع توسعه پارس جنوبی ۳۰ ماه دیگر به اتمام می‌رسد. این در حالی است که بیژن نامدار زنگنه یکی از موفقیت‌های وزارت خود طی ۲٫۵ سال گذشته را تسریع در پروژه‌های پارس جنوبی می‌داند و معتقد است با مدیریت خوب پروژه، عملکرد غیر قابل دفاع دولت گذشته در عسلویه را جبران کرده است!

شرایط صنعت نفت تفاوت خاصی با دوره گذشته نکرده است و تحریم‌های فلج‌کننده همچنان وجود دارد و حتی شرایط نیز بهتر شده است اما مدیریت ضعیف پروژه‌ها در پارس‌جنوبی و عقبگرد وزارت نفت، ضررهای میلیارد دلاری را به کشور وارد کرده است.

نکته تأسف‌برانگیزتر درباره مدیریت پارس‌جنوبی، برگزاری جلسات پیگیری پروژه‌ها به‌صورت دو هفته یکبار در دفتر وزیر نفت است در حالی که وزیر سابق نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت روزهای پایانی هفته در عسلویه حاضر می‌شدند و از نزدیک به پروژه‌ها رسیدگی می‌کردند.

از سوی دیگر، چینش مدیران در شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران نشان می‌دهد گویا هیچ عزمی در توسعه پارس‌جنوبی وجود ندارد. وزیر نفت یک چهره بهره‌بردار و بیگانه با پروژه را به سمت مدیریت شرکت نفت و گاز پارس منصوب کرده است که هیچ سنخیتی با پروژه و حتی مبانی آن ندارد. مدیران پروژه کنار رفته و چهره‌های غیرتوسعه‌ای عنان کار را بر عهده گرفته‌اند که همین موضوع موجب کاهش یک درصدی پیشرفت ماهانه پروژه‌ها و عقب‌ماندگی شدید شده است. زنگنه در روزهایی که برای وزارت نفت خود را آماده می‌کرد مدیران قبلی نفت را گروهبان نامید و به دلسوزان نفت قول داد تا ژنرال‌ها را جایگزین آنها کند. گروهبان‌ها رفتند و ژنرال‌ها در پارس جنوبی به اندازه «سرباز صفر» نیز کارایی نداشتند تا به همگان ثابت شود عملکرد بهترین قاضی برای درجه‌بندی مدیران نفت است؛ «آمارها دروغ نمی‌گویند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.