کد خبر : 22722
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1402 - 9:59

قطر از طرح جدید خود برای افزایش برداشت از میدان گازی مشترک با ایران رونمایی کرد

قطر از طرح جدید خود برای افزایش برداشت از میدان گازی مشترک با ایران رونمایی کرد

قطر روز یکشنبه از طرح جدید خود برای افزایش برداشت از میدان گازی مشترک با ایران رونمایی کرد.

اقتصاد پرس؛ سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر در یک کنفرانس خبری گفت: ««مطالعات اخیر نشان داده است که ذخیره گازی میدان گنبد شمالی ۲۴۰ تریلیون فوت مکعب بیش از برآوردهای قبلی است و بر همین اساس، ذخایر گاز قطر از ۱۷۶۰ به بیش از ۲۰۰۰ تریلیون فوت مکعب افزایش یافته است.»

به گزارش انتخاب و به نقل از یورونیوز، وزیر انرژی قطر افزود: «نتایج این مطالعات ما را قادر می‌سازد تا توسعه یک پروژه جدید گاز طبیعی مایع (LNG) را از بخش غربی میدان گنبد شمالی با ظرفیت تولید حدود ۱۶ میلیون تن در سال کلید بزنیم.»

به گفته آقای کعبی، با اجرای این پروژه جدید، ظرفیت تولید قطر به ۱۴۲ میلیون تن در سال می‌رساند. او تاکید کرد که توسعه میدان گنبد شمالی تا پیش از پایان یافتن دهه جاری میلادی به خاتمه می‌رسد و در نتیجه، سطح تولید قطر ۸۵ درصد بالاتر از میزان فعلی خواهد شد.

تخمین زده می‌شود که میدان گنبد شمالی که با ایران مشترک است و به پارس جنوبی شهرت دارد، حدود ۱۰ درصد از ذخایر شناخته شده گاز طبیعی جهان را در اختیار داشته و بزرگ‌ترین میدان گازی جهان باشد.

وزیر انرژی قطر گفت که امور مهندسی مربوط به طرح توسعه جدید میدان گنبد شمالی «فورا» آغاز می‌شود تا از اجرای به موقع آن اطمینان حاصل شود.

کشورهای آسیایی به رهبری چین، ژاپن و کره جنوبی بازار اصلی گاز قطر بوده‌اند، اما تقاضا از سوی کشورهای اروپایی نیز پس از تهاجم روسیه به خاک اوکراین، افزایش یافته است.

قطر سال گذشته قراردادهای طولانی‌مدت و بی‌سابقه‌ای را برای تامین گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) با شرکت‌های سینوپک چین، توتال فرانسه، شل بریتانیا و انی ایتالیا امضا کرد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.