کد خبر : 7524
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 16:46

روزنامه شرق:

چه می‌کنه گرانی مواد غذایی در دولت رئیسی!

چه می‌کنه گرانی مواد غذایی در دولت رئیسی!

میانگین قیمت کنسرو تن‌ماهی ساده این روزها به ۸۰ هزار تومان رسیده‌است و نسبت به شهریور ماه سال ۱۴۰۱ که میانگین قیمت کنسرو تن‌ماهی ۴۰هزار تومان بوده‌است، رشد قیمت دوبرابری داشته‌است.

روزنامه شرق نوشت: این روزها از پنیر گرفته تا تن‌ماهی با نرخ‌های نجومی در قفسه فروشگاه‌ها چیده می‌شوند.
شاید برای تازه‌واردان بازار کار جهش قیمتی به اندازه کارگری که در سال ۱۳۹۲ حداقل حقوق ماهیانه‌اش کمتر از یک کیلوگرم گوشت گوسفندی امروز بود، ملموس نباشد؛ اما باید گفت این روزها ارزش هرکیلوگرم سردست گوسفندی که ۵۷۳ هزار تومان قیمت خورده‌است، ۹۰هزار تومان بیش‌تر از حداقل حقوق یک کارگر در سال ۱۳۹۲ است.

نگاهی گذرا به یخچال قصابی‌ها که گوشت و مرغ بسته‌بندی شده را نگه می‌دارند، حاکی از آن است که هر کیلوگرم ران گوسفندی ۵۷۴هزار تومان، هر کیلوگرم راسته با استخوان گوسفندی ۴۱۰هزار تومان، هر ۹۰۰گرم بال مرغ ۱۰۲هزار تومان، هر ۹۰۰گرم ران مرغ ۱۱۶هزار تومان و هر ۹۰۰گرم سینه مرغ ۱۳۰هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارد.
جوجه به سیزده‌به‌در نمی‌رسد

جوجه همواره برای ایرانیان مملوء از خاطرات سفر و تعطیلات و هر ساله پای ثابت برگزاری مراسم سیزده‌به‌در بوده، که در این روزها با نرخ‌های نجومی در قصابی‌ها جا خوش کرده‌است؛ هر کیلوگرم جوجه این روزها در بازه قیمتی ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و اگر افزایش قیمت آن تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند، معلوم نیست که توان مردم به خرید جوجه برای سپری کردن سیزده‌به‌در ۱۴۰۳ برسد یا نه.

تن‌ماهی شاه‌نشین شد

حتی در سال‌های اخیر که تورم رشد چشمگیری داشت، کنسرو تن‌ماهی توانسته بود جایگاه خود را در میان طبقه کم‌درآمد حفظ کند، در ۶ماه ابتدایی سال جاری اما این غذای دانشجویی با رشد قیمت چشمگیری مواجه شد، به طوری که در حال حاضر حتی طبقه متوسط نیز شاید توان خرید آن را نداشته باشند.

میانگین قیمت کنسرو تن‌ماهی ساده این روزها به ۸۰ هزار تومان رسیده‌است و نسبت به شهریور ماه سال ۱۴۰۱ که میانگین قیمت کنسرو تن‌ماهی ۴۰هزار تومان بوده‌است، رشد قیمت دوبرابری داشته‌است.

بررسی قیمت انواع تن‌ماهی حاکی از آن است که برخی از انواع تجملی آن تا ۱۳۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند.

تخم‌مرغ ۱۶۲درصد گران شد

از تخم‌مرغ گرفته تا ماست و پنیر در ماه‌های اخیر رشد قیمت چشمگیری را تجربه کردند؛ در حال حاضر قیمت یک شانه تخم‌مرغ ۳۰عددی به ۱۲۶هزار تومان رسیده‌است و قیمت هر عدد تخم مرغ از هزار و ۶۰۰ تومان در سال ۱۴۰۰، امروز به ۴هزار و ۲۰۰ تومان رسیده‌است که حاکی از رشد قیمت ۱۶۲درصدی تخم‌مرغ در بازه زمانی ۲ ساله ‌است.

پنیر در یک سال گران‌تر از گوشت‌گوسفندی شد

پنیر نیز به عنوان اصلی‌ترین بخش صبحانه‌های ایرانی سوار بر قطار افزایش قیمت‌ها پیش می‌رود. بررسی قفسه فروشگاه‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت هرکیلوگرم پنیر به بالای ۱۲۰هزار تومان رسیده‌است، به طوری که بسته‌های ۴۰۰گرمی پنیر در قفسه فروشگاه‌ها در بازه قیمتی ۴۹ هزار تومان تا ۱۴۷ هزار تومان قیمت خورده‌اند؛ گفتنی است که قیمت هرکیلوگرم پنیر لیقوان در بازار به ۳۶۷ هزار تومان رسیده‌است؛ این در حالی است که هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در تابستان سال گذشته در بازه قیمتی ۱۶۰ تا ۲۵۰ هزار تومان قرار داشت.

شاید زمانی که خبر ماست صد هزارتومانی منتشر شد، پیش‌بینی نمی‌شد که ماست از این گران‌تر شود، با این حال این روزها قیمت ماست دبه‌ای به ۱۵۰هزار تومان نیز رسیده‌است و ماست‌های طعم‌دار نیز حتی در حجم اندک در بازه قیمتی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در قفسه فروشگاه‌ها قرار گرفته‌اند.

دومینوی کاهش قدرت خرید

در حالی که مواد غذایی روز به روز رکوردها را جابه‌جا می‌کنند، دومینوی کاهش قدرت خرید مهره‌های بیشتری را قربانی می‌کند؛ بنابر گزارش شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا شاپرک، حجم تراکنش دستگاه‌های کارت‌خوان و بررسی تراکنش‌های شاپرک نشان می‌دهد میزان معاملات خرد اقتصاد کشور در یک سال گذشته ۱۳درصد از تورم جامانده است.

می‌توان گفت عدم رشد اقتصاد ایران در دهه اخیر و تورم بالا وضعیتی را ایجاد کرده که به‌واسطه آن درآمد حقیقی مردم از رشد قیمت‌ها جامانده و این موضوع خود را به‌صورت کاهش قدرت خرید و افت رفاه نشان داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.