کد خبر : 2724
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 17:06

چرا دلار و سکه در کوتاه‌مدت قابل اعتماد نیستند؟

چرا دلار و سکه در کوتاه‌مدت قابل اعتماد نیستند؟

قیمت دلار نسبت به یک ماه قبل ۴.۵ درصد ریخته و ارزش سکه هفت درصد آب رفته است. افت نرخ دلار و سکه در بازه سه‌ماهه به‌ترتیب به ۵.۵ و ۱۳ درصد می‌رسد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ قیمت دلار و سکه یکبار دیگر سرمایه‌گذارانی که به بازدهی کوتاه‌مدت دلخوش بودند را دلسرد کرده است. سکه امامی کارش را در تیرماه امسال با قرارگرفتن در نیمه کانال ۲۷ میلیون و ثبت بازدهی ماهانه منفی هفت درصد به‌پایان رساند و در همین مدت قیمت دلار در بازار آزاد با افت ۴.۵ درصدی به پله‌های میانی محدوده ۴۸ هزار تومان برگشت. درمقایسه با سه‌ ماه قبل یعنی اوایل اردیبهشت که یک بازه کوتاه‌مدت دیگر در بازار‌های خرد به‌حساب می‌آید بازدهی دلار و سکه به‌ترتیب به منفی ۵.۵ و منفی ۱۳ درصد می‌رسد اما اوضاع برای آن‌هایی که به‌فکر بازدهی بلندمدت هستند، می‌تواند متفاوت باشد.

بازدهی ماهانه سکه و دلار؛ منفی هفت و منفی ۴.۵ درصد

قیمت سکه درمقایسه با یک ماه قبل هفت درصد کاهش پیدا کرده و نرخ دلار در همین مدت حدود ۴.۵ درصد ریخته است. قیمت سکه امامی تیرماه امسال را در جایگاه ۲۷ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان به‌پایان رساند درحالی که همین سکه را در اولین روز معاملاتی ماه گذشته ۲۹ میلیون و ۴۳۸ هزار تومان می‌فروختند. همزمان با کاهش دو میلیون و ۸۹ هزار تومانی قیمت سکه امامی، نرخ دلار آزاد ظرف تیرماه امسال حدود دو هزار و ۳۰۰ تومان تقلیل پیدا کرد و از ۵۰ هزار و ۸۶۰ تومان به ۴۸ هزار و ۵۸۰ تومان رسید. اگر همین تیرماه را ملاک قرار بدهیم، بازدهی نیم‌سکه بهار آزادی و سکه گرمی حول‌وحوش منفی شش درصد بوده و ربع‌سکه با افت قیمت تقریبا ۱۰ درصدی، وضعیت بدتری داشته است.

قیمت سکه نسبت به سه‌ماه قبل که در بازار یک بازه کوتاه‌مدت دیگر است، ریزش ۱۳ درصدی داشته و ارزش اسکناس آمریکایی نسبت به اولین روز‌های اردیبهشت امسال حدود ۵.۵ درصد پایین آمده است. قیمت سکه الان به نیمه کانال ۲۷ میلیون رسیده، اما آن موقع خرید سکه امامی ۳۱ میلیون و ۷۴۱ هزار تومان آب می‌خورد. به‌این ترتیب در این مدت حدود چهار میلیون و ۳۹۲ هزار تومان از قیمت سکه امامی آب رفته و در همین بازه‌ای که روی آن دست گذاشتیم، نرخ دلار آزاد با ریزش دو هزار و ۸۲۵ تومانی از نیمه کانال ۵۱ هزار تومان به نیمه محدوده ۴۸ هزار تومان سقوط کرده است. آن‌هایی که به نیم‌سکه دلخوش بودند، از سه ماه پیش شاهد ریزش ۲۱ درصدی ارزش آن هستند و باید بازدهی سه‌ماهه ربع‌سکه و سکه گرمی را به ترتیب حدود منفی ۱۶ و منفی ۱۲ درصد بدانیم. خلاصه که اوضاع سکه و دلار برای سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت اصلا تعریفی نداشته و شرایط برای آن‌هایی که به‌جای دلار روی یورو و سایر ارز‌های پرکاربرد حساب باز کردند بهتر نبوده است. قیمت یورو درقیاس با یک ماه قبل سه درصد کاهش پیدا کرده و نسبت به سه ماه قبل ارزش این اسکناس چهار درصد تقلیل پیدا کرده است. لیر ترکیه درمقایسه با یک ماه قبل ۱۲ درصد و نسبت به سه ماه قبل ۳۲ درصد کمتر ارزش دارد و درهم امارات هم رفتاری مشابه دلار داشته است.
بازدهی سالانه سکه و دلار؛ ۸۲ و ۶۳ درصد

قیمت سکه امامی درمقایسه با یک سال قبل ۸۲ درصد جهش داشته و نرخ دلار نسبت به همین موقع در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۳ درصد بیشتر شده است. قیمت سکه امامی الان به کمترین سطح از ابتدای سال رسیده، اما یک سال قبل صراف‌ها آن را به‌شکل تکفروشی ۱۵ میلیون و هفت هزار تومان عرضه می‌کردند. همان موقع قیمت دلار آزاد در محدوده ۲۹ هزار تومان قرار داشت و الان ارزش اسکناس آمریکایی با رشد تقریبا ۱۹ هزار تومانی به ۴۸ هزار و ۵۸۰ تومان رسیده است.

سکه گرمی بین تمام سکه‌ها درمقایسه با یک سال قبل برای سرمایه‌گذران بازار سکه عملکرد بهتری داشته و شاهد جهش ۹۲ درصدی ارزش آن هستیم. چون آن زمان خرید سکه گرمی سه هزار و ۸۰ تومان تمام می‌شد و الان این سکه کوچک را دو میلیون و ۸۴۰ هزار تومان بیشتر یعنی پنج میلیون و ۹۲۰ هزار تومان می‌فروشند.

قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه هم درقیاس با پارسال به‌ترتیب ۸۰ و ۸۷ درصد رشد داشته است. در پایان معاملات روز شنبه ۳۱ تیر نرخ فروش نیم‌سکه به‌شکل تکفروشی به ۱۴ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید و قیمت ربع‌سکه با نرخ ۹ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان به کار خود خاتمه داد. لازم است یادآوری کنیم که قیمت نیم‌سکه در پایان تیرماه ۱۴۰۱ هشت میلیون و ۲۱۵ هزار تومان بود و ربع‌سکه را پنج میلیون و ۲۱۳ هزار تومان می‌فروختند.

اقتصاد پرس

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.