کد خبر : 13387
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1402 - 18:40

پیش بینی قیمت دلار ۲۴ مهر ۱۴۰۲ / کف‌خوابی دلار در بحبوحه تخلیه هیجانات بازار

پیش بینی قیمت دلار ۲۴ مهر ۱۴۰۲ / کف‌خوابی دلار در بحبوحه تخلیه هیجانات بازار

قیمت دلار به کف کریدور جدید برگشت و با تخلیه هیجانات بازار، ۳۰۰ تومان دیگر ارزان شد. در حالی که سیگنال‌های نامساعدی در خصوص احتمال بازشدن پای ایران به درگیری میان حماس و اسرائیل به بازار مخابره می‌شود، اما روند مساعد عرضه و تقاضا در بازار ارز حاکی از آرامش فعلی در قیمت‌هاست.

به گزارش اقتصاد پرس؛ قیمت دلار امروز کانال ۵۱ هزار تومانی را از دست داد و با رقم ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. این اسکناس طی چهار روز اخیر در هر روز ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افت قیمت داشت. معامله‌گران، عرضه و تقاضا را در تعادل می‌دانند و معتقدند همین موضوع مهمترین عامل برای روند پلکانی کاهش قیمت دلار است.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی تخلیه هیجانات ناشی از اخبار منطقه را دلیل اصلی کاهش قیمت دلار توصیف می‌کنند. به اعتقاد آنها، قیمت ذاتی دلار حتی می‌تواند دو تا سه کریدور بالای کریدور ۵۰ هزار تومانی باشد؛ اما این، ادامه سیاست‌های انقباضی دولت است که اسکناس دلار را در محدوده‌ای مشخص فریز کرده است.

کارشناسان اقتصادی در روزهای گذشته احتمال برگشت دلار به کف کانال ۵۰ هزار تومانی را داده بودند. با این وجود آنها به اهمیت موضوع جنگ حماس و اسرائیل نیز به‌عنوان مساله بسیار مهم اشاره می‌کنند و تعیین قیمت دلار در هفته‌های آتی را وابسته به سرنوشت این جنگ می‌دانند.
احتمال برگشت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی کم است

در همین راستا عبداله مشکانی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه با توجه به رشد نقدینگی، نرخ تعادلی دلار در اقتصاد ایران بالاتر از اعداد فعلی است به تجارت‌نیوز گفت: «در کشور، نقدینگی همچنان رو به رشد است. این در حالی است که رخدادها و تنش‌های هفته گذشته در منطقه، قیمت دلار را به شکل هیجانی بالا برد اما تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور نداشت.» وی در ادامه افزود: «برای هفته جاری، برآیند معامله‌گران این بود که هفته گذشته واکنش بازار هیجانی بود و به همین دلیل قیمت دلار کاهشی شد.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار پایین‌تر از نرخ‌های فعلی کم است خاطرنشان کرد:‌ «مطابق سال‌های گذشته از پاییز به بعد، به منظور واردات کالا برای بازار شب عید، تقاضا برای دلار افزایش می‌یابد. بنابراین احتمالا در یکی دو ماه آینده قیمت دلار روند افزایشی خواهد داشت؛ منتها اینکه سقف قبلی این اسکناس مانند سال گذشته بشکند، کم است.»
تمدید تحریم‌ها در بازار ارز بی‌اثر است

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد تکنیکالیست‌ها هفته گذشته اسپایک (حرکت قیمت با مقیاسی بزرگ در بازه‌ای کوتاه) در روند قیمت دلار رخ داده گفت: «این هفته نیز هیجان بازار تخلیه شد و دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت.»

اما سوال این است که در صورت تمدید تحریم‌های ایران در تاریخ ۲۶ مهرماه، بازار ارز صعودی می‌شود؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: «تحریم‌های مذکور، تسهیلاتی است و اثر ملموسی در اقتصاد ایران ندارد. شاید جنبه هیجانی بر بازار داشته باشد اما اثر واقعی در اقتصاد کشور ندارد.»
پای ایران به جنگ منطقه باز می‌شود؟

در حالی که موضوع جنگ میان حماس و اسرائیل به مهمترین رویداد برای بازارهای مالی تبدیل شده است، روز گذشته آکسیوس به نقل از دو منبع دیپلماتیک آگاه ادعا کرد که ایران روز شنبه پیامی به اسرائیل فرستاده و تاکید کرده است که خواهان تشدید بیشتر جنگ حماس و اسرائیل نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه، مداخله خواهد کرد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز شنبه به وقت محلی برابر با ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۲ مهرماه جاری در واکنش به حملات رژیم اسرائیل گفت: اگر جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم آپارتاید اسرائیل فورا متوقف نشود، وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود و عواقب گسترده‌ای داشته باشد که مسئولیت آن بر عهده سازمان ملل، شورای امنیت و کشورهایی است که شورا را به سمت بن‌بست هدایت می‌کنند.

پیش از این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که در سفر منطقه‌ای به سر می‌برد، در بیروت گفت: اعلام ساعت صفر (جنگ تمام‌عیار) برای هرگونه اقدامی علیه تداوم جنایت جنگی در اختیار مقاومت است. احتمال دخالت ایران در درگیری ایجادشده در منطقه در صورتی که رنگ واقعیت به خود بگیرد، تقاضای دلار در داخل کشور را بالا می‌برد و متعاقب آن دلار صعودی خواهد شد.

در روز جاری قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز کاهش محدودی داشت. امروز دلار هرات با افت ۱۵۰ تومانی با قیمت ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه نیز با قیمت ۵۰ هزار و ۵۲۰ تومان به فروش رسید و کاهش ۲۸۰ تومانی داشت. درهم امارات نیز با کاهش ۶۰ تومانی با قیمت ۱۳ هزار و ۹۲۰ تومان معامله شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.