کد خبر : 3465
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مرداد 1402 - 8:24

پیش بینی بورس یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / چهره سرخ بازار در سالگرد ریزش تاریخی بورس

پیش بینی بورس یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / چهره سرخ بازار در سالگرد ریزش تاریخی بورس

درست پس از گذشت سه سال از ریزش تاریخی بورس در سال ۹۹، بازار سهام چهره‌ای مشابه آن روزها از خود نشان داده است. بورس تهران در واکنش به افت ۱٫۰۲ درصدی اسکناس آمریکایی، ۲٫۳۲ درصد ریخت تا باری دیگر کانال دو میلیونی خود را از دست دهد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بورس تهران در سومین سالگرد ریزش تاریخی بورس در تابستان ۹۹، با کاهش ۴۷ هزار واحدی شاخص کل، یاد و خاطره آن روزها را برای سهامداران تازه کرد. بورس تهران در واکنش به افت ۱٫۰۲ درصدی اسکناس آمریکایی، ۲٫۳۲ درصد ریخت تا باری دیگر کانال دو میلیونی خود را از دست دهد.

از سوی دیگر شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل و با شدت بیشتری نمایان‌گر موج‌های فروش موجود در بازار سهام بود. این نماگر با افت ۱۹ هزار و ۲۹۵ واحدی که معادل ۲٫۷۱ درصد این شاخص بود، در محدوده ۶۹۳ هزار واحدی قرار گرفت.

با افت امروز بورس، ارزش دلاری بازار سرمایه به ۱۸۱ میلیارد دلار رسید. سقف ارزش دلاری بازار سهام در سال جاری محدوده ۲۲۳ میلیارد دلاری است. این به معنی افت بیش از ۱۸ درصدی ارزش دلاری بورس تهران است.
بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام 

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات شنبه را هشت میلیارد و ۶۰۰ برگه سهم و ارزش معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی با افزایش اندکی نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته چهار هزار و ۷۹۶ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

با سقوط شاخص کل، استقبال حقیقی‌ها از بورس کمتر شد. به طوری که بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سنگین سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج هزار و ۳۶۹ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
تشدید التهابات منفی بازار

دلیل اصلی ریزش شاخص کل پیش بینی احتمال تداوم کاهش ارزش اسکناس آمریکایی در بازار آزاد است. خبر توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی چشم‌انداز دلار را در میان معامله‌گران میدان فردوسی کاهشی کرد.

اما نکته‌ای که لازم است به آن توجه شود، اغلب شرکت‌ها و صنایع بورسی هزینه‌های تولید و هزینه‌های جاریشان را بر اساس نرخ ارز آزاد تامین می‌کنند. به این معنا که قیمت تمام‌شده محصول ارز آزاد است. بنابراین با کاهش نرخ ارز هزینه‌های تولید و جاری شرکت کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر با توجه به ثابت بودن نرخ ارز در سامانه نیما در کنار عدم افت محسوس قیمت کامودیتی‌ها، شرکت‌هایی که صادرات‌محور یا به عبارتی دیگر ارزآور هستند، مربوط دانستن ریزش بازار به افت نرخ ارز یک اشتباه تحلیلی است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افت ۲٫۳۲ درصدی شاخص کل در برابر افت ۱٫۰۲ درصدی دلار رفتاری هیجانی ارزیابی می‌شود.

کارشناسان معتقدند هیجانات تاثیر مقطعی دارند و دیر یا زود میزان اثرگذاری آن‌ها با کاهش جدی روبه‌رو خواهد شد. با این وجود نمی‌توان انکار کرد که نوعی از ارزش‌گذاری شرکت‌ها و صنایع بر مبنای دلار است. از سوی دیگر اما فاکتور‌های بنیادین از جمله تورم ساختاری در اقتصاد کشور که چشم‌اندازی صعودی برای دلار ترسیم می‌کند، روند‌های بلندمدت را هدایت خواهند کرد.
پیش بینی بورس یکشنبه

طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در این هفته ۰٫۰۵ درصد افزایش یافت و به ۲۳٫۵ درصد رسید. افزایش نرخ بهره بین بانکی هرچند ابزار مهمی برای کنترل تورم به شمار می‌آید، در کوتاه‌مدت اما به ضرر بازار سهام تمام می‌شود. در ادامه هفته اما مهم‌ترین خبر موثر بر بازار چگونگی واکنش دولت به اعتراض هیات تطبیق مصوبات و قوانین است.

سهامداران و اهالی بازار سرمایه به دقت تغییر و تحولات را در این زمینه دنبال می‌کنند. آنچنان که از اخبار مشخص شده است، صحبت‌های اولیه خبر از تخفیف ۳۰ درصدی به متانول‌سازان می‌دهد. در صورت پذیرفته شدن اصلاحات از سوی دولت می‌توان انتظار داشت چرخش بزرگی در روند بازار سرمایه شکل گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.