کد خبر : 11175
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1402 - 10:01

افزایش تاثیر معدل در کنکور هزینه های تحصیل را بالا می برد

افزایش تاثیر معدل در کنکور هزینه های تحصیل را بالا می برد
وحیدی گفت: اگر قبلا برای کنکور هزینه می‌شد با افزایش تاثیر معدل در کنکور این هزینه‌ها به سمت مدرسه‌ها‌ برای کسب معدل‌های بالا‌ می‌رود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی  درباره تاثیر ۵۰ درصدی شرط معدل در کنکور گفت: آن چیزی که پیشنهاد کمیسیون آموزش مجلس بود و در صحن حذف شد این بود که ما اعلام کرده بودیم تاثیر قطعی معدل در کنکور باشد، اما سالانه شورای سنجش و پذیرش در فاصله زمانی یک سال تا شروع سال تحصیلی میزان آن را اعلام کند.

وی ادامه داد: پیشنهاد کمیسیون آموزش به رفع ابهام تبدیل شد و کمیسیون آموزش نتوانست نظرش را اعلام کند چون قانون رفع ابهام این است که یک موافق و یک مخالف پس از پذیرش رئیس جلسه آن را به رای می‌گذارند و عملا پیشنهاد کمیسیون حذف شد و پیشنهاد جایگزین، رفع ابهام شد سپس شورای نگهبان آن را خلاف قانون اساسی دانست و رد کرد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس بیان کرد: در رفع ابهام پیشنهاد شده بود تا سه سال تغییرات اعمال نشود و به سال ۱۴۰۱ برگردد یعنی کنکور عملی و تخصصی برگزار شود و هیچ تاثیری از سوابق تحصیلی نداشته باشد. این مصوبه وقتی رد شد بدین معناست که کنکور در اختیار شورای سنجش و پذیرش که متاثر از شورای عالی انقلاب فرهنگی است، قرار می‌گیرد و قبلا شرط معدل در کنکور را ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصد اعلام کرده بود.

وی اظهار کرد: حرف ما در مجلس این است که اگر کارشناسان، تحلیلی بررسی کنند و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در مناطق برخوردار، کم برخوردار و محروم را بررسی کنند، می‌بینند که در معدل دانش‌آموزان تفاوت معناداری وجود دارد و کسانی که در مناطق محروم هستند از سوابق تحصیلی با درصد بالا ضرر می‌کنند.

هزینه‌ها به سمت مدرسه‌ها‌ برای کسب معدل‌های بالا‌ می‌رود

وحیدی تصریح کرد: آموزش و پرورش باید آمادگی لحاظ شدن تاثیر سوابق تحصیلی را داشته باشد چون این وزارتخانه باید کنکوری را برگزار کند که بیش از سی بار است یعنی در رشته‌های ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی اگر دروس امتحان نهایی را در نظر بگیرید و در کنار هم بگذارید بیش از سی بار باید کنکور برگزار شود‌ که جمع این نمرات در کنکور پنجاه درصد می‌شود لذا باید پرسید این آمادگی به صورت صد در صد در آموزش و پرورش ایجاد شده یا خیر؟ به همین دلیل معتقدیم باید به وزارت آموزش و پرورش کمک شود و هم اعتبارات در اختیارش گذاشته شود و هم پشتیبانی شود و هم حق‌الزحمه مصححان و کسانی که در حوزه برگزاری امتحان هستند کامل پرداخت شود تا این وزارتخانه فارغ‌البال‌تر امکانات و زیرساخت‌های تاثیر معدل در کنکور را فراهم کند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس اظهار کرد: ما همیشه از مافیای کنکور صحبت می‌کنیم. مافیای کنکور کسانی هستند که درآمدهای خود را برای بهره‌برداری از داوطلبان استفاده می‌کنند به همین دلیل اگر تاثیر سوابق تحصیلی را بالا ببریم نباید به نحوی باشد که آن بهره‌برداران و سوءاستفاده‌کنندگان به سمت جیب دانش‌آموزان بروند و در سال‌های تحصیل به دانش‌ آموز هزینه تحمیل کنند مثل کتا‌ب‌های به سوی معدل بیست یا به سوی چهل درصد و پنجاه درصد و از این نوع حرکت‌ها که سال گذشته بخشی از این اتفاقات افتاد چون کسانی که چنین هزینه‌هایی را نمی‌توانتد برای فرزندشان داشته باشند بیشترین آسیب را از این قضیه می‌خورند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: باید سطح مدارس دولتی را بالا ببریم و کیفیت آن را تقویت کنیم، اما اگر این اتفاق نیفتد مدارس غیردولتی و مدارس خاص بر مدارس دولتی غلبه پیدا می‌کنند و اگر قبلا برای کنکور هزینه می‌شد حالا این هزینه‌ها به سمت مدرسه‌ها‌ برای کسب معدل‌های بالا‌ می‌رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.