کد خبر : 9744
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 20:16

انتشار مقاله واکسن برکت در ژورنال معتبر پزشکی

انتشار مقاله واکسن برکت در ژورنال معتبر پزشکی
مجری مطالعات بالینی واکسن کرونا از انتشار مقاله علمی واکسن کرونای برکت در نشریه «ژورنال پزشکی بریتانیا»(the British Medical Journal) - BMJ - خبر داد و تصریح کرد: انتشار مقاله در این نشریه یک دستاورد بسیار قابل توجه است زیرا از معتبرترین و قدیمی‌ترین نشریات در حوزه پزشکی است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ دکتر محمدرضا صالحی افزود:‌ چاپ مقالات مرتبط با تحقیقات واکسن یکی از مهمترین مراحل علمی تولید یک محصول جدید محسوب می شود و پژوهشگران حوزه های مختلف برای اینکه نتایج تحقیقات خود را به اطلاع سایر محققان برسانند گزارشی از نحوه انجام تحقیق و یافته های آن را به صورت مقاله علمی به نشریات علمی پژوهشی ارسال می کنند.

وی ادامه داد: در این نشریات، مقالات مورد داوری افراد متخصص قرار می گیرد و در صورت تایید داوران و کمیته علمی مجله، منتشر می شود.

صالحی بیان کرد: این مقاله کارایی (Effectiveness)، ایمنی (Safety) و یافته های ایمنی زایی (Immunogenicity) دو دوز واکسن پنج میکروگرمی BIV-CovIran را در مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده فاز ۳ در مقایسه با دارو نما بررسی می کند.

مجری مطالعات بالینی واکسن کرونا افزود: این مطالعه در ۶ شهر بوشهر، اصفهان، کرج، مشهد، شیراز و تهران انجام گرفته و براساس این مقاله اولین تزریق واکسن در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ و آخرین تزریق آن در ۲۴ تیر سال ۱۴۰۰ صورت پذیرفت.

مطالعات نشان دهنده موثر بودن واکسن است

وی ادامه داد: جامعه آماری این مطالعه را ۲۰ هزار نفر در بازه سنی ۱۸ تا ۷۵ سال تشکیل داده است که به طور تصادفی گروه های واکسن یا دارونما به نسبت ۱:۲ قرار گرفته اند. در مجموع این جامعه آماری به طور کلی ۷/۶۶ درصد واکسن و ۳/۳۳ درصد دارونما دریافت کرده اند.

صالحی تصریح کرد: نتایج این مطالعه نشان داد که واکسن BIV-CovIran می تواند ۵/۷۰ درصد از موارد شدید ۱۹-COVID و ۱/۸۳ درصد از بستری های ICU ناشی از ۱۹-COVID را کاهش دهد.

وی گفت: در طول این مطالعه هیچ مورد مرگ و عارضه جانبی جدی گزارش نشده است. کارایی واکسن نیز در برابر واریانت دلتای ویروس SARS-CoV-۲ بررسی شد، بطوریکه ۸۹.۱ از نمونه های بررسی شده برای واریانت دلتا مثبت بودند.

مجری مطالعات بالینی واکسن کرونا تاکید کرد: انتشار مقاله در The BMJ یک دستاورد بسیار قابل توجه است زیرا از معتبرترین و قدیمی ترین نشریات در حوزه پزشکی به شمار می رود.

صالحی افزود: ضریب تاثیر این مجله ۱۰۵.۷ است که نشان دهنده نفوذ جهانی آن است انتشار مقاله در این مجله تحقیقات واکسن را به بخشی از میرانی تبدیل می کند که روش ها و سیاست های مراقبت های بهداشتی را برای بیش از یک قرن شکل داده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.