کد خبر : 10865
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1402 - 14:52

زمان اعلام نتیجه نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۲ اعلام شد

زمان اعلام نتیجه نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۲ اعلام شد
نتایج نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، تا پایان هفته جاری روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس www.sanjesh.org قرار می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ طبق آخرین پیگیری‌ها از سازمان سنجش آموزش کشور، نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تا پایان هفته دوم مهر ماه (چهارشنبه یا پنجشنبه ۱۲ یا ۱۳ مهر ماه) روی سایت این سازمان قرار می گیرد و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از نیمه دوم مهرماه می‌توانند نسبت به نام نویسی دانشجویان جدید اقدام کنند.

سال تحصیلی دانشجویان جدیدالورود نیز از هفته سوم مهر آغاز می‌شود.

آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت دی ماه ۱۴۰۱ و تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در پنج گروه آزمایشی ریاضی، انسانی، هنر، تجربی و زبان صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه (۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱) با حضور ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی برگزار شد و داوطلبان به رقابت با یکدیگر پرداختند.

نوبت دوم این آزمون نیز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲) در ۴۱۷ شهرستان و ۶۶۲ حوزه امتحانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به همراه ۱۹۵۵ حوزه فرعی برگزار شد.

یک میلیون و ۱۹ هزار و ۴۳۶ داوطلب در نوبت دوم کنکور امسال نام‌نویسی کردند که ۶۸۷ هزار و ۴۲۰ داوطلب (۶۱ درصد) زن و ۴۳۲ هزار و ۱۶ داوطلب (۳۹ درصد) مرد بوده‌اند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، کنکور گروه آزمایشی ریاضی و انسانی در صبح روز چهارشنبه (۱۴ تیر) برگزار شد و داوطلبان گروه آزمایشی هنر نیز در عصر روز چهارشنبه (۱۴ تیر) به رقابت با یکدیگر پرداختند. داوطلبان دو گروه آزمایشی تجربی و زبان نیز روز ۱۵ تیر ماه آزمون خود را برگزار کردند.

طبق آمار تفکیکی پنج گروه آزمایشی کنکور، داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی ۱۳۶ هزار و ۸۵۱ نفر بودند که ۸۸ هزار و ۵۵۶ نفر آنها مرد و مابقی زن بودند؛ به عبارتی مردان ۶۵ درصد متقاضیان صندلی‌های گروه آزمایشی فنی مهندسی و ریاضی را شامل شدند.

تعداد ۴۸۵ هزار و ۳۵ نفر در گروه آزمایشی تجربی شرکت کردند که ۳۱۸ هزار و ۸۱۱ نفر آنها زن و مابقی مرد بودند. به عبارت دیگر، زنان با ۶۶ درصد بیشترین داوطلبان این گروه آزمایشی را تشکیل می دادند.

در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز ۳۴۳ هزار و ۵۵۱ داوطلب شرکت کردند که زنان با ۲۱۴ هزار و ۴۱۶ داوطلب (۶۲ درصد)، بیشترین متقاضیان این گروه آزمایشی بودند.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، در گروه آزمایشی هنر، ۶۱ هزار و ۷۰۲ داوطلب شرکت کردند که ۴۵ هزار و ۸۸۲ نفر آنها زن بودند و به عبارت دیگر زنان ۷۴ درصد متقاضیان صندلی‌های رشته‌های هنر دانشگاه‌ها بوده‌اند.

در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز ۹۲ هزار و ۲۹۷ نفر متقاضی ثبت‌نام کردند که ۶۰ هزار و ۱۶ نفر آنها زن بودند و صرفا ۳۵ درصد مردان تمایل خود را برای شرکت در گروه آزمایشی زبان اعلام کردند.

در این آزمون برای نخستین بار سوابق تحصیلی داوطلبان طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش بر اساس نتایج امتحانات هماهنگ و کشوری با تأثیر قطعی ۴۰ درصدی برای سه گروه اصلی آزمایشی شامل علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و تأثیر قطعی ۲۶ درصدی برای گروه‌های زبان‌های خارجی و هنر اعمال شد.

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲ با اعلام نمرات خام، نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) و نمره کل سابقه تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ اعلام شد.

پس از آن کارنامه علمی (حاوی نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی) شرکت‌کنندگان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (نوبت‌های اول و دوم) در ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد و داوطلبان تا هفتم شهریورماه فرصت داشتند که انتخاب رشته کنند.

ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.