کد خبر : 8007
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهریور 1402 - 14:17

زمان انتشار نتایج آزمون آموزگاری مشخص شد

زمان انتشار نتایج آزمون آموزگاری مشخص شد
بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش، نتایج آزمون آموزگاری تا اوایل هفته جاری منتشر می‌شود تا پذیرفته شدگان این آزمون در کلاس‌های درس ساماندهی شوند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ اردیبهشت امسال آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگاری با ظرفیت جذب ۲۸ هزار نفری برگزار شد.این آزمون شامل دو مرحله آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی بود و حدود سه برابر ظرفیت از میان پذیرفته شدگان مرحله نخست که در آزمون کتبی قبول شده بودند برای ارزیابی تکمیلی فراخوانده شدند.

نحوه جذب آموزگار نیز امسال متفاوت بود و به مصاحبه شفاهی صرف اکتفا نشد و چهار ابزار مصاحبه، ارائه شفاهی، ایفای نقش و مطالعه موردی و بحث گروهی برای ارزیابی داوطلبان در نظر گرفته شد و ارزیابان صلاحیت و شایستگی تمامی داوطلبان فراخوانده شده را با سنجه‌های مشخصی در مرحله ارزیابی تکمیلی احراز کردند. درحالی حدود ۶۰ هزار نفر برای ارزیابی تکمیلی فراخوانده شدند که در نهایت پس از انجام ارزیابی تکمیلی داوطلبان بیش از ۱۱ هزار شغل محل در کل کشور برای زنان و مردان خالی  ماند و باید گفت تنها برای حدود ۱۷ هزار شغل محل رقابت جدی وجود داشت.

بیش از ۲۰۰۰ ردیف شغل محل برای مردان نیز در تهران خالی مانده است که یکی از علل آن بیشتر بودن آموزگار خانم در رشته‌های مرتبط با شغل آموزگاری و کمبود دانش آموخته آقا در این رشته‌ها است.

پیش از این زمان اعلام نتایج نهایی آزمون آموزگاری انتهای نیمه اول شهریور عنوان شده بود و هفته گذشته نیز سجاد صدیقی – مدیر پروژه آزمون استخدامی آموزگاری ۱۴۰۲ وزارت آموزش و پرورش – گفته بود که نتایج نهایی پذیرفته شدگان این آزمون به زودی اعلام می‌شود و علت تأخیر در اعلام نتایج تاکنون تأیید صحت فرایند آزمون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور بوده است اما علیرغم گذشت یک هفته همچنان نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگاری اعلام نشده است.

در همین راستا ستاد آزمون استخدامی آموزگاری ۱۴۰۲ وزارت آموزش و پرورش با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است گرچه وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور بلافاصله پس از اتمام روند ارزیابی تکمیلی مراحل کنترل، بررسی و پردازش نمرات داوطلبان را آغاز کرده است اما بنا به دلایلی از جمله بررسی وضعیت غائبان موجه، جوابیه‌های کمیسیون‌های پزشکی و وجود سهمیه‌های مختلف برای استخدام، با توجه به حساسیت امر گاهی بررسی نمرات به صورت دستی انجام و همین امر منجر به تأخیر در اعلام نتایج نهایی شده است. از این رو نتایج نهایی حداکثر تا اوایل هفته جاری منتشر می‌شود تا پذیرفته شدگان این آزمون در کلاس‌های درس ساماندهی شوند.

در این اطلاعیه آمده است: با عنایت به نقش بی بدیل معلمان در پیشرفت همه جانبه کشور، جذب عادلانه معلمان شایسته به عنوان یکی از محوری ترین ارکان حاکمیت و از مهمترین پیشران‌های حکمرانی نظام تعلیم و تربیت و ابزاری برای ساخت ایران آینده به شمار می‌رود. شایان ذکر است میزان سرمایه‌گذاری در این امر به عنوان یکی از گلوگاه‌های تحولی این حوزه، ضمن ایجاد فرصت جذب عادلانه در کشور می‌تواند مقدمات حرکت تحولی در وزارت آموزش و پرورش را فراهم کند.

از این رو در آزمون استخدامی رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی ۱۴۰۲ وزارت آموزش و پرورش، برای اولین بار در تاریخ آزمون‌های استخدامی کشور مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و منویات مقام معظم رهبری و سایر اسناد بالادستی سعی شد فرصتی فراهم شود تا بهترین‌ها بتوانند توانمندی خود را به نمایش بگذارند و ارزیابی، عادلانه و مبتنی بر موقعیت شبیه‌سازی شده در مورد داوطلبان صورت پذیرد. بر همین اساس در این آزمون برای اولین بار جدول ارزیابی مصادیق شایستگی به صورت تفصیلی، با تعیین ابزار و حدود امتحان کتبی و ارزیابی تکمیلی تعیین شد و سنجش صلاحیت پایه معلمی در ابعاد عمومی، حرفه‌ای و تخصصی به عنوان یکی از راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در نگارش جدول ابزار شایستگی مورد توجه قرار گرفته است و مفاد آزمون استخدامی با رویکردی تحولی و مبتنی بر اصول علمی بازنویسی شد.

لازم به ذکر است فرایند ارزیابی تکمیلی در این آزمون استخدامی مبتنی بر ادبیات ارزیابی حرفه‌ای با درجه اعتبار بالا به‌نحوی برنامه‌ریزی شد که بتواند در گستره ملی جایگزین مصاحبه‌های سنتی جذب معلمان شود. با این هدف که بتواند بسترسازی لازم را برای احراز شایستگی‌های پایه و جذب معلمان با کیفیت فراهم کند و ضمن توجه جامع به مهارت و شایستگی معلمان، اسباب رشد و ارتقای آنان را در ابتدای خدمت فراهم کند.

حال با عنایت به توضیحات فوق، ضمن عذرخواهی بابت تاخیر در اعلام نتایج از همه داوطلبین عزیز، به اطلاع معرفی شدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری می‌رساند وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور بلافاصله پس از پایان روند ارزیابی تکمیلی، مراحل کنترل، بررسی و پردازش نمرات داوطلبان گرامی را آغاز کرده اما با توجه به رعایت ملاحظات و مسائلی از قبیل:

۱. بررسی وضعیت غایبین موجه در فرایند ارزیابی و حضور مجدد ایشان و درج دوگانه غیبت و نمره برای ایشان

۲. جوابیه‌های کمیسیون پزشکی و الزام بررسی صلاحیت ایشان

۳. انتخاب و پرداز دو شغل محل جهت اعلام نتایج

۴. وجود سهمیه‌های متفاوتی از قبیل سهمیه ۵ و ۲۵ درصد ایثارگران، ۳ درصد معلولین و پردازش آن‌ها به تفکیک هر شغل محل و همچنین وجود سهمیه بومی و سهمیه‌های مختلف در هر شغل محل

۵. قانون جوانی جمعیت و لزوم اعمال آن

۶. دقت در انتخاب شغل محل در دو استان مختلف و لزوم پردازش اطلاعات و رقابت داوطلبان در هر دو استان

۷. پردازش چهار نمره مجزا برای داوطلبان با رعایت تمام موارد و سهمیه‌های فوق و بررسی نمرات حیطه‌های عمومی، تخصصی و اختصاصی به تفکیک آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی محاسبه و کسب حد نصاب هر یک از حیطه‌ها و همچنین محاسبه کف نمره کل آزمون مطابق دفترچه آزمون استخدامی آموزگاری

و با توجه به حساسیت و پیچیدگی محاسبه‌های موجود، پردازش و کنترل نمره‌های فوق به دقت و گاهی به صورت دستی نیز مورد بررسی قرار گرفته است که این امر سبب طولانی شدن کنترل و پردازش اطلاعات شده و در نهایت زمان بیشتری را در جمع بندی و اعلام نتایج به خود اختصاص داده است.

با توجه به موارد مطرح شده و روبه پایان موارد فوق که بخشی از آن در آزمون‌های قبلی طبیعی بوده و بخشی دیگر به دلایل فرصت انتخاب دوشغل محل، تولید نمرات چندگانه، ایجاد فرصت ارزیابی غایبین موجه و عدم تطبیق دو شغل محل با انتخاب نوع سهمیه های متفاوت افزوده شد، تمام همت وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور بر این است تا ضمن پردازش دقیق و کنترل تمام جزئیات جهت رعایت و عدم تضییع حقوق داوطلبان گرامی، نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزگاری ۱۴۰۲ را در اسرع وقت در نهایت اوایل هفته جاری منتشر کرده تا پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزگاری در کلاس‌های درس نیز سازماندهی شوند.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.