کد خبر : 11050
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 13:38

قیمت نفت در معاملات بازار آسیا صعودی شد

قیمت نفت در معاملات بازار آسیا صعودی شد
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، افزایش یافت و بخشی از ضرری که اواخر هفته گذشته متحمل شده بود را جبران کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در دسامبر، با ۲۵ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۹۲ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز جمعه ۹۰ سنت کاهش داشت. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر در معاملات روز جمعه، با هفت سنت کاهش، در ۹۵ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه بسته شده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۹ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۹۱ دلار و هشت سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز جمعه، ۹۲ سنت کاهش داشت.

هر دو شاخص در سه ماهه سوم سال میلادی جاری تحت تاثیر دورنمای کمبود عرضه که با تمدید کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی و روسیه تشدید شد، حدود ۳۰ درصد رشد کردند.

چهار منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: اوپک و متحدانش شامل روسیه، در نشست هفته جاری کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس، بعید است در سیاست تولید خود تغییراتی دهند.

هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس شرکت «ان اس تردینگ» در این باره گفت: قیمت نفت در بحبوحه نگرانیها نسبت به کمبود عرضه و عدم تغییر سیاست تولید اوپک پلاس، هفته را با قدرت آغاز کرد و همزمان، اجتناب از تعطیلی دولت آمریکا در آخر هفته، تا حدودی مایه آسودگی خاطر شد. با این حال، افزایش یا عدم افزایش بازار، به روندهای تقاضا بستگی دارد.

تحلیلگران گروه مالی «آی ان جی» در یادداشتی نوشتند: هر چند انتظار نمی‌رود اوپک پلاس با توجه به روند صعودی اخیر قیمت‌ها، در سیاست تولید خود تغییری دهد اما عربستان سعودی ممکن است کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را تعدیل کند. سعودی‌ها گفته‌اند نگرانی‌هایی نسبت به تقاضای چین وجود دارد. با این حال، شاخص مدیران خرید که در آخر هفته منتشر شد، نشان داد بخش تولید چین در سپتامبر برای نخستین بار از مارس، بهبود پیدا کرده است.

آماری که روز شنبه منتشر شد، نشان داد فعالیت کارخانه‌ای چین در سپتامبر، برای نخستین بار در شش ماه گذشته رشد کرده و به شواهدی از ثبات یافتن دومین اقتصاد بزرگ جهان اضافه کرد. با این حال، نظرسنجی بخش خصوصی چندان دلگرم کننده نبود و نشان داد فعالیت کارخانه‌ای این کشور در سپتامبر، با کندترین نرخ توسعه پیدا کرده است.

در واقع احیای پایدار اقتصاد چین تحت تاثیر رکود املاک، کاهش صادرات و نرخ بیکاری بالای جوانان، به تاخیر افتاده است.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که به نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه اضافه کرد، کاهش تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا بود. طبق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۹ سپتامبر، با هفت حلقه کاهش، به ۶۲۳ حلقه رسید.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.