کد خبر : 13138
تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 - 17:40

اوج تقاضای جهانی نفت پیش از پایان دهه/ گزارش رسانه‌های جهانی

اوج تقاضای جهانی نفت پیش از پایان دهه/ گزارش رسانه‌های جهانی

شماری از رسانه‌های مطرح جهانی از قبیل خبرگزاری روسی اسپوتنیک و روزنامه انگلیسی گاردین از پیش‌بینی‌های انجام شده درباره افزایش تقاضا- و البته قیمت- نفت و انرژی تا پایان دهه جاری نوشتند.

به گزارش اقتصاد پرس به نقل از رسانه‌ها و نشریاتی چون روزنامه گاردین و خبرگزاری اسپوتنیک؛ اوپک انتظار دارد تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۲۸ بیش از ۱۰٫۶ میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به مجموع ۱۱۰٫۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

این پیش‌بینی در چشم‌انداز جهانی نفت در سال ۲۰۴۵- که سازمان اوپک منتشر کرده- اعلام شده و این موضوع مورد تاکید قرار گرفته که تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۲۸ افزایش قابل توجهی خواهد داشت. این گزارش پیش‌بینی کرده که این افزایش بالغ بر ۱۰٫۶ میلیون بشکه روزانه خواهد بود و مجموع تقاضا را به ۱۱۰٫۲ میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

تقاضای جهانی نفت قرار است در سال ۲۰۲۸ به سطح ۱۱۰٫۲ میلیون بشکه در روز برسد که نشان می‌دهد تقاضا در قیاس با سال ۲۰۲۲ در حدود ۱۰٫۶ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت. در این میان انتظار می‌رود تقاضای نفت کشورهای غیر عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه نیز به میزان ۱۰٫۱ میلیون بشکه افزایش یابد و در سال ۲۰۲۸ به سطح ۶۳٫۷ میلیون بشکه در روز برسد.

در ادامه این گزارش آمده که در بلندمدت این سازمان انتظار دارد تقاضای جهانی نفت بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۴۵ بیش از ۱۶ میلیون بشکه در روز افزایش یابد- و از ۹۹.۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ به ۱۱۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۴۵ برسد.

اوج تقاضای جهانی نفت «پیش از پایان دهه جاری»

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ روزانه به میزان ۲٫۴ میلیون بشکه رشد خواهد کرد.

در واقع اوج‌گیری تقاضای نفت در سراسر جهان در چشم‌انداز دیده می‌شود- که به این معناست که قابل پیش‌بینی و تا حد زیادی قطعی است. دیده‌بان انرژی جهانی اعلام کرده که این اوج‌گیری ممکن است قبل از پایان دهه جاری رخ دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی البته اعلام کرده که افزایش فنرمانند تقاضای نفت به دنبال کاهش محدودیت‌های کووید بوده و احتمالاً در سال جاری پایان خواهد یافت و به عبارت بهتر این رشد سریع از سال آینده کاهش خواهد یافت.

احتمال و پتانسیل بدتر شدن اقتصاد جهانی و پیگیری روند انتقال به منابع انرژی پاک‌تر نیز یکی از عواملی است که تقاضا را می‌تواند کاهش دهد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: گذار به سمت اقتصاد انرژی پاک با اوج‌گیری تقاضای جهانی نفت سریع‌تر خواهد شد- و هم‌زمان با اوج‌گیری تقاضای نفت شاهد پیشرفت خودروهای الکتریکی، بهره‌وری انرژی و سایر فن‌آوری‌ها خواهیم بود.

طبق گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی؛ تقاضای جهانی نفت در پایان سال ۲۰۲۳ با ۲٫۴ میلیون بشکه افزایش به ۱۰۲٫۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

با این حال، آژانس انتظار دارد که بادهای معکوس اقتصادی رشد را در سال آینده به روزانه ۸۶۰۰۰۰ بشکه کاهش داده و در نهایت با افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، در سال ۲۰۲۸ تا روزانه ۴۰۰۰۰۰ بشکه کاهش یافته و تقاضای کلی را در حد ۱۰۵٫۷ میلیون بشکه حفظ کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.