کد خبر : 11644
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مهر 1402 - 22:59

خصوصی‌سازی هراسی در صنعت خودرو

خصوصی‌سازی هراسی در صنعت خودرو
مالکیت و‌مدیریت دولتی در صنعت به مرحله ای رسیده که این بنگاهها نه تنها رضایت مصرف کننده را جلب نکرده اند بلکه با زیان انباشته فراوانی دست به گریبان هستند. برخی تحلیل گران تصور کنند مدیریت بخش خصوصی در بنگاههای بزرگ در کنار حذف مداخلات دولت در بازار این بخش می تواند گره کو‌ر این صنعت را باز کند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ گروهی اعتقاد دارند واگذاری سهام اگر به بخشی از زنجیره تولید باشد به انحصار جدیدی دامن می زند.

اما شورای رقابت به عنوان نهاد ناظر بر رقابت با این ادعا مخالف است.

منتقدان تصور می کنند شورا پیشگیرانه نگاه نمی کند و از همین رو با نگاه آنان همراه نیست.

برای محک این دو‌نگاه به تجارب جهانی و‌قوانین بالادستی نگاه شده است.

در تجربه دنیا سهامداری زنجیره خودروسازی در خودروسازان یا بالعکس آن مورد نادری نیست و این شکل از مالکیت لزوما به ایجاد انحصار منجر نمی شود.

مخالفان کنونی این مسیر

برخی کارشناسان اعتقاد دارند در قانون تجارت نیز تدابیر برای انحصار عمودی دیده شده و از این رو جای دغدغه وجود ندارد.

موافقان خصوصی سازی می‌گویند که مخالفان کنونی این مسیر برای جرم انجام نشده دنبال مجرم می‌گردند. اگر نگرانی آنها انحصار است، بهترین راه برای مقابله با آن حذف دولت از خودروسازی است. چرا که دولت برای جبران سوءمدیریت‌هایش در ادامه مجبور به ایجاد انحصار و رانت می‌شود.

منبع: اکو ایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.