کد خبر : 10401
تاریخ انتشار : جمعه 7 مهر 1402 - 12:41

ترفند جدید برای گرانی تخم مرغ: هزینه تولید بالاست!

ترفند جدید برای گرانی تخم مرغ: هزینه تولید بالاست!

افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شاید موضوع جدیدی نباشد، اما این بار با تدبیر جدیدی در حال اجراست. انکار افزایش قیمت این محصول از سوی تولیدکنندگان و دولت، مردم را آزار می‌دهد؛ مصرف کنندگان هر روز با قیمت جدید تخم مرغ ناچار به خرید آن هستند، اما متولیان و تولید کنندگان زیر بار گرانی زیرپوستی و بدون مصوب تخم مرغ نمی‌روند!

اقتصاد پرس؛ باز هم بازار گرانی تخم مرغ به موضوعی داغ تبدیل شده است. بازار تخم مرغ که در دو ماه گذشته آرام آرام و با نوسان‌های ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی خیز برداشته بود، طی یکی دو هفته گذشته دوباره رو به آشفتگی گذاشته و قیمت این محصول با افزایش همراه بوده است.

در سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های شهر تهران شانه ۳۰ عددی تخم مرغ شرکتی از برند‌های شناخته شده، ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و تخم مرغ دولتی ۱۱۰ هزار تومانی به میزان نیاز توزیع نمی‌شود و در میادین میوه و تره بار کمیاب شده است.

افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شاید موضوع جدیدی نباشد، اما این بار با تدبیر جدیدی در حال اجراست. انکار افزایش قیمت این محصول از سوی تولید کنندگان و دولت، مردم را آزار می‌دهد؛ مصرف کنندگان هر روز با قیمت جدید تخم مرغ ناچار به خرید آن هستند، اما متولیان و تولید کنندگان زیر بار گرانی زیرپوستی و بدون مصوب تخم مرغ نمی‌روند! افزایش قیمتی که به دلیل وضعیت تولید و تولیدکنندگانی که تخم مرغ را با زیان زیر قیمت مصوب می‌فروشند، ایجاد شده است.

این مسئله باعث شده تا مشکلاتی مانند صف‌های طولانی در میادین و افزایش قیمت در فروشگاه‌های شهر به وجود آید. اما پس از یک دوره نسبتاً طولانی از افزایش پلکانی قیمت تخم مرغ، تولیدکنندگان درخواست اصلاح قیمت را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه داده‌اند تا از مشکلات ناشی از این وضعیت جلوگیری شود.
افزایش هزینه تولید تخم مرغ ربطی به مردم دارد؟

در همین رابطه رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید و درخواست اصلاح قیمت این کالا از اعلام نرخ جدید تا پایان هفته خبر می‌دهد که پیش از این قیمت هر شانه تخم مرغ بسته بندی ۳۰ عددی در واحد‌های صنفی سطح شهر به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین حمیدرضا کاشانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفته است: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان است که کماکان به دلیل مازاد عرضه کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود البته با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، خواستار اصلاح قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری به نرخ ۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان شدیم که خوشبختانه معاونت امور دام با پیشنهاد ما موافقت کردند و همواره قول دادند که تا پایان هفته نرخ جدید اعلام می‌شود.

البته این مقام صنفی شایعاتی مبنی بر اینکه قیمت هر شانه تخم مرغ به بالای ۱۵۰ هزار تومان رسیده بود را تایید نکرده و می‌گوید: طی ماه‌های اخیر قیمت تخم مرغ به دلیل وضعیت مناسب تولید ثبات داشته یا با اندکی نوسان روبرو بوده است، اما قیمت بالای ۱۵۰ هزارتومانی هر شانه تخم مرغ صحت ندارد؛ زیرا همچنان تولیدکنندگان تخم مرغ را با زیان زیر قیمت مصوب می‌فروشند.

بر هیچ کسی افزایش هزینه های تولید پوشیده نیست اما واقعیت این است که جبران گرانی تولید چه ربطی به مردم مصرف کننده دارد! آیا مردم باید تاوان گرانی تولید را بپردازند؟!

خیزچندباره تخم مرغ برای افزایش قیمت

شاید اظهار نظر این فعال صنفی درست به نظر برسد، اما واقعیت را باید در کف بازار دید. گرانی تخم مرغ در تابستان گرم امسال کلید خورد. هرچند از سال پیش و به دنبال گرانی قیمت مرغ، نرخ این محصول پروتئینی هم قد کشید، اما در سال جاری نه یکبار بلکه در بازه‌های زمانی‌ کوتاه در بازار مصرف قیمت تخم مرغ همواره در حال خیز برداشتن بوده است.

در همین حال، عرضه تخم مرغ در میادین میوه و تره‌بار نیز در هفته گذشته کاهش داشته یا با تاخیر زیاد همراه بوده است، به‌طوری که شهروندان پایتخت ساعات پیش از ظهر که به طور معمول زمان پیک عرضه و خرید است، در بسیاری از میادین با غرفه‌های خالی از مرغ و تخم مرغ مواجه شده‌اند و به آن‌ها گفته شده برای خرید تخم مرغ تا بعد از ظهر صبر کنند.

این مشکل نه‌تنها صف‌های طولانی برای خرید را در میادین باعث شده بلکه به افزایش قیمت تخم مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر نیز کمک کرده است. این در شرایطی است که به گفته مسئولان صنفی، عرضه تخم مرغ همچنان بیشتر از تقاضاست و تولیدکنندگان در حال زیانند چراکه قیمت خرید درب مرغداری از نرخ مصوب پایین‌تر است.

البته مصرف کنندگان همیشه متضرر بوده اند و این بار نیز با توجه به افزایش قیمت در طی سال باز هم زیان خواهند دید.
منبع: اقتصاد۲۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.