کد خبر : 17184
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 10:59

دولت ۱۰۰ همت از منابع خود نزد بانک مرکزی را بیرون کشید

دولت ۱۰۰ همت از منابع خود نزد بانک مرکزی را بیرون کشید
: بر اساس آمارها خالص بدهی‌های دولت به بانک مرکزی در تیر ماه امسال مهم ترین عامل رشد چهار ماهه پایه پولی بوده است. بررسی ها نشان می دهد دلیل این اتفاق خروج 101 هزار و 400 میلیارد تومان سپرده بخش دولتی از بانک مرکزی بوده است..

به گزارش اقتصاد پرس؛ پس از رشد غیرعادی سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی در اسفند ۱۴۰۲، دولت اقدام به برداشت از سپرده‌های خود کرده و همین عامل منجر به تشدید رشد پایه‌پولی در ابتدای سال ۱۴۰۲ شده است. به همین ترتیب اصلی‌ترین عامل افزایش پایه پولی از فروردین ۱۴۰۲ تا تیر ماه سال جاری، رشد خالص بدهی‌های دولت تلقی می‌شود.

این درحالیست که با کاهش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در دوره مورد بررسی، بخشی از آثار رشد خالص بدهی‌های دولتی خنثی شده است.

چاپ پول بر اساس دارایی‌های ثبت شده در ترازنامه بانک مرکزی صورت می‌گیرد. بر این اساس، منابع پایه پولی از اسکناس و مسکوک در دست افراد، سپرده‌های دیداری و غیردیداری تشکیل شده است. در مقابل در سمت مصارف پایه پولی، خالص دارایی خارجی بانک مرکزی، خالص بدهی دولت، خالص بدهی بانک‌ها و سایر دارایی‌ها قرار گرفته است. بر اساس سازوکار اقتصادی، به ازای دارایی‌های بانک مرکزی در اقتصاد پول پرقدرت تزریق می‌شود.

ادامه روند گذشته میزان مطالبات بانک مرکزی از دولت

خالص بدهی دولت یکی از اجزای مهم پایه‌پولی را تشکیل داده است. زمانیکه حجم سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی از کل مطالبات بانک مرکزی از دولت کسر شود، خالص بدهی دولت حاصل می‌شود. اگر خالص بدهی دولت منفی باشد، پایه پولی از این حیث کاهش می‌یابد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌طور کلی پس از خرداد ۱۴۰۱ خالص بدهی دولت به بانک مرکزی منفی بوده است. به عبارت دیگر در این بازه زمانی، همواره سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی بیش از مطالبات بانک مرکزی از دولت به ثبت رسیده است.

این درحالیست که حجم مطالبات بانک مرکزی از دولت طی فروردین ۱۴۰۱ تا تیر ۱۴۰۲ با روند تقریبا یکسانی درحال حرکت بوده است. مسئله قابل توجه این است که حجم سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی در یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماهه دچار نوسان شدید شده و سپس به روند عادی خود بازگشته است.

جهش ناگهانی سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی‌

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، حجم کل سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی که در دی ۱۴۰۱ حدود ۳۱۸ همت بوده، تنها در عرض دو ماه این رقم حدود ۱۵۲ همت افزایش یافته و در اسفند ۱۴۰۱ به ۴۷۱ همت می‌رسد. پس از این زمان تب دولت فروکش می‌کند و دوباره حجم سپرده‌های خود را تا اردیبهشت ۱۴۰۲ به ۳۶۹ همت می‌رساند.

به عبارت دیگر گویی دولت حدود ۲ ماه در بانک شدیدا سپرده‌گذاری کرده و سپس آن را از بانک مرکزی خارج کرده است.

در نهایت مقایسه های آماری نشان میدهد بخش دولتی در چهار ماه نخست امسال حدودا ۱۰۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از سپرده های خودنزد بانک مرکزی را بیرون کشیده است.

اقتصاد پرس

رشد خالص بدهی‌های دولتی

در نتیجه این اتفاقات خالص بدهی دولت به بانک مرکزی شدیدا افت کرده و از دی تا اسفند ۱۴۰۱ از حدود منفی ۷۱٫۹ همت به منفی ۱۹۸٫۵ همت رسیده است.

منفی‌تر شدن خالص بدهی دولت، به معنای کوچکتر شدن پایه پولی از این ناحیه است. این درحالیست که در اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ رشد پایه پولی به ترتیب ۴۲ و ۴۵ درصد به ثبت رسیده بود که جزو بالاترین ارقام رشد پایه‌پولی در دهه اخیر محسوب می‌شوند. زمانیکه پایه پولی درحال رشد است اما بدهی دولت درحال کوچکتر شدن است، الزاما باید اجزای دیگر پایه پولی رشد فزاینده داشته باشند تا رشد کل پایه پولی در یکی از سقف‌های تاریخی خود قرار بگیرد.

دو سناریو توجیه تغییر رفتار ناگهانی دولت

درباره افزایش ناگهانی سپرده‌های دولت و کاهش ناگهانی آن، دو سناریو مطرح است. سناریو اول اینکه دولت به طور موقتی بخشی از سپرده‌‌های خود را نزد بانک مرکزی به امانت گذاشته و سپس آن‌ها را برداشت کرده است.

سناریو دوم اینکه در انتهای سال گذشته دولت به دارایی‌های خود افزوده و در ابتدای سال ۱۴۰۲ به دلیل محقق نشدن برخی از پیشبینی‌هایش از منابع درآمدی خود، دوباره مجبور به برداشت از سپرده خود شده است.

مهم‌ترین عامل رشددهنده پایه‌پولی از فروردین تا تیر ۱۴۰۲

در نهایت بررسی‌ها نشان می‌دهد در مقایسه نقطه‌به‌نقطه از ابتدای ۱۴۰۲ تا تیر، سنگین‌ترین عامل رشددهنده پایه‌پولی خالص بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و در مقایسه هر ماه امسال نسبت به اسفند ۱۴۰۱ در تمامی ماه‌ها اصلی‌ترین عامل رشددهنده پایه پولی، رشد خالص بدهی دولت به بانک مرکزی بوده است.

بر اساس محاسبات، پس از افزایش شدید میزان سپرده‌های دولت در انتهای ۱۴۰۱، ادامه برداشت از سپرده‌های جدید منجر به بیشتر شدن خالص بدهی‌های دولتی و انبساط پایه‌پولی از این ناحیه تا تیر ۱۴۰۲ شده است. در مقابل مشاهده می‌شود در تمامی ماه‌های فروردین تا تیر ۱۴۰۲، اثر رشد خالص بدهی دولت تاحدی با کاهش در دارایی‌های خارجی بانک مرکزی جبران شده است.

شایان ذکر است گزارش منتشر شده بر اساس به‌روز ترین آمار انجام شده و دلیل محدود شدن آن تا تیر ۱۴۰۲ به عدم دسترسی به آمارهای جزئی پایه پولی مربوط می‌شود.

اقتصاد پرس

منبع: اکوایران

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.