کد خبر : 5691
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 شهریور 1402 - 18:19

افزایش نجومی قیمت لوازم‌التحریر؛ مهر امسال چقدر خرج روی دست خانواده‌ها می‌گذارد؟

افزایش نجومی قیمت لوازم‌التحریر؛ مهر امسال چقدر خرج روی دست خانواده‌ها می‌گذارد؟

رصد بازار نشان می‌دهد امسال خانواده‌ها برای خرید یک کوله‌پشتی با نوشت‌افزار و وسایل داخل آن و خرید یک جفت کفش باید حدود ۳ میلیون تومان هزینه کنند.

اقتصاد پرس؛ بیست روز تا بازگشایی مدارس بیشتر نمانده است. این روزها، دغدغه خانواده‌هایی که بچه مدرسه‌ای دارند ثبت نام فرزند خود در مدرسه و تهیه وسایل مورد نیاز مدرسه است؛ اگر از هزینه‌های نجومی و گزاف ثبت نام در مدرسه و هزینه سرویس مدرسه و روپوش مدرسه بگذریم، خرید نوشت‌افزار و کیف و کفش هم بار مالی سنگینی برای پدرها و مادرها دارد که در این میان، فشار بر خانواده‌هایی که بیشتر از یک فرزند محصل دارند، بیشتر است.
یک میلیون تومان فقط برای خرید نوشت‌افزار معمولی

به گزارش همشهری آنلاین، نوشت‌افزار جزو جدانشدنی از وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان در مدرسه است که این روزها تهیه آن خرج زیادی روی دست خانواده‌ها می‌گذارد. سال گذشته، طبق محاسبات ما، خرید نوشت‌افزار برای هر دانش‌آموز مقطع ابتدایی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه دربرداشت امسال اما قیمت‌ نوشت‌افزار پا به پای تورم بالا رفته است به‌طوری که خرید ۵ عدد دفتر مشق ساده، ۲ عدد دفتر نقاشی، ۲ عدد مداد مشکی، ۲ عدد مداد قرمز، مدادرنگی ۱۲ رنگ، ۲ عدد پاک‌کن کوچک، تراش، خط‌کش، چسب نواری و ماتیکی و کاغذ رنگی برای کاردستی و جامدادی بیشتر از یک میلیون تومان تمام می‌شود.

ما در گزارش زیر، قیمت نوشت‌افزار و همچنین کیف و کفش مورد نیاز برای یک دانش‌آموز مقطع ابتدایی را حساب کردیم. خاطرنشان می‌شود نوشت‌افزار لوکس و فانتزی و وسایل کمک‌آموزشی در این گزارش جایی ندارد. همچنین اشاره می‌شود که ما نوشت‌افزار مورد نیاز یک دانش‌آموز برای شروع سال تحصیلی را محاسبه کرده‌ایم و به احتمال زیاد خانواده‌ها در طول سال باز مجبور به خرید دوباره نوشت‌افزار شوند.
قیمت دفتر مشق و دفتر نقاشی و دفتر کلاسوری

قیمت دفتر مشق ۶۰ برگ ساده در بازار حدود ۳۰ هزار تومان و نوع سیمی ساده آن ۴۰ تا ۶۸ هزار تومان است. قیمت دفتر ۸۰ برگ هم بین ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان است. بر این اساس، خانواده‌ها برای خرید ۵ عدد دفتر ساده باید حدود ۲۵۰ هزار تومان هزینه کنند. پک ۵ عددی دفتر ۱۰۰ برگ سیمی هم حدود ۳۷۰ هزار تومان است.

دفتر نقاشی ۴۰ تا ۶۰ برگ مناسب مقطع ابتدایی به قیمت ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. دفترهای نقاشی با تعداد برگه بیشتر و از نوع فانتزی قیمت بسیار بالاتری دارند و به قیمت ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان هم در بازار موجود هستند.

دفتر کلاسوری گزینه خوبی برای خرید مدرسه است چرا که امکان کم و زیاد کردن برگه را دارد. در حالی که سال گذشته، قیمت دفترهای کلاسوری از ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و قیمت بسته برگه‌های یدکی هم بین ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار تومان بود اما امسال دفتر کلاسوری مناسب مدرسه زیر ۱۵۰ هزار تومان در بازار وجود ندارد و قیمت‌ها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. یدک دفتر کلاسوری هم از ۴۵ هزار تا ۸۰ هزار تومان موجود است.
قیمت انواع مدادها

قیمت هر عدد مداد مشکی بین ۷ تا ۱۸ هزار تومان است. قیمت یک بسته ۱۲ عددی مداد مشکی در بازار هم با توجه به کیفیت و برند مداد بین ۷۰ تا ۱۵۶ هزار تومان است. مداد قرمز هم از ۱۰ هزار تا ۱۶ هزار تومان موجود است و قیمت بسته ۱۲ عددی آن از ۷۵ هزار تا ۱۹۲ هزار تومان می‌شود.

قیمت مداد نوکی هم که تنوع بسیار زیادی دارد بین ۵۰ هزار تا ۴۵۰ هزار تومان است که شما با ۱۲۰ هزار تومان می‌توانید یک مداد نوکی خوب بخرید. نوک مداد نوکی هم بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان است.

مدادرنگی از جمله نوشت‌افزارهای جذابی است که تنوع آن بالاست. از ارزان‌ترین مدادرنگی‌های بازار مدادرنگی ۶ رنگ مقوایی برند آریا است که ۴۵ هزار تومان قیمت دارد. قیمت مدادرنگی ۱۲ رنگ جعبه مقوایی لوکی ۶۸ هزار تومان، ۱۲ رنگ پیکاسو ۸۵ هزار تومان و ۱۲ رنگ آریا هم ۹۵ هزار تومان است. این در حالی است که مداد رنگی ۱۲ رنگ استدلر ۱۵۰ هزار تومان و ۱۲ رنگ برند فابر کاستل ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
قیمت پاک‌کن و مدادتراش و جامدادی

مدادتراش و پاک‌کن از ارزان‌ترین نوشت‌افزار موجود در بازار هستند. پاک‌کن ساده از ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان و پاک‌کن با کیفیت بالاتر و ابعاد بزرگ‌تر تا ۱۳۰ هزار تومان هم قیمت دارد. تراش ساده هم ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان است. قیمت تراش‌های مخزن‌دار بالاتر است و نوع ساده تراش مخزن‌دار حدود ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان است.

در میان وسایل مورد نیاز برای مدرسه، قیمت جامدادی‌ هم خیلی افزایش یافته است. در حال حاضر، ساده‌ترین جامدادی موجود در بازار که چندان مناسب مدرسه نیست ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان است. جامدادی ساده‌ای که دانش‌آموز مقطع ابتدایی بتواند نوشت‌افزار خود را در آن بگذارد بالای ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد. در این میان، قیمت جامدادی‌های سه‌بعدی و آهن‌ربایی تا ۴۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.
قیمت خط‌کش و چسب و کاغذ رنگی

از وسایل مورد نیاز کودک برای کاردستی، خط‌کش است که خط‌کش مقوایی و ژله‌ای برای کودک شما مناسب‌تر از خط‌کش فلزی است. این خط‌کش‌ها با قیمت ۱۰ هزار تا ۴۵ هزار تومان در بازار فروخته می‌شوند. هر حلقه چسب نواری ساده ۸ هزار تومان است. چسب نواری رنگی هم با توجه به ضخامت از ۱۰ هزار تومان موجود است. چسب ماتیکی مناسب برای کاردستی کودکان قیمت‌های متفاوتی از ۲۰ هزار تا ۷۸ هزار تومان دارد. بسته ۱۰ عددی کاغذ رنگی هم حدود ۲۰ هزار تومان و بسته ۲۰ عددی آن ۴۰ هزار تومان است.
قیمت قمقمه آب

از دیگر ملزومات مورد نیاز برای دانش‌آموزان، ظرف آب یا همان قمقمه است. قمقمه با جنس و کیفیت‌های مختلف در بازار موجود است و قیمت‌ها هم بسیار متفاوت است. قمقمه مناسب کودکان البته جنس پلاستیکی نه فلزی، در بازار از ۱۰۰ هزار تا ۴۲۰ هزار تومان قیمت دارد که شما می‌توانید با ۳۵۰ هزار تومان یک قمقمه با جنس و کیفیت خوب بخرید.
قیمت کوله‌پشتی و کفش ۳ برابر شد

کوله‌پشتی از اقلام ضروری برای دانش‌آموزان است که با توجه به کارکردی که دارد بسیار مهم است که استاندارد باشد. اما آنچه که امکان تهیه یک کوله‌پشتی ‌مناسب و استاندارد برای فرزندان محصل را از خیلی از خانواده‌ها می‌گیرد، گرانی است. امسال هم در آستانه ماه مهر، انواع و اقسام کوله‌پشتی‌ها در بازار به فروش می‌رسند. قیمت‌ کوله‌پشتی برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از ۲۵۰ هزار تومان تا بالای یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، کوله‌پشتی استاندارد برای دانش‌آموز مقطع ابتدایی که دوام مناسبی هم داشته باشد در بازار کمتر از ۸۰۰ هزار تومان نیست.

وضعیت بازار کفش هم همینطور است و قیمت‌ها بسیار بالا رفته است. قیمت کتونی بچگانه در بازار امسال بالاتر از ۵۰۰ هزار تومان است و اگر شما بخواهید یک کتونی به‌نسبت مناسب برای فرزند خود خریداری کنید باید حداقل ۸۰۰ هزار تومان خرج کنید. گفتنی است کفش و کتونی خارجی بچگانه اورجینال تا ۲ میلیون تومن هم قیمت دارد.
کار ایرانیِ امسال هم‌قیمت با کار خارجیِ پارسال

یکی از مغازه‌دارهای کیف و کفش‌فروشی در مرکز تهران در مورد وضعیت بازار در آستانه ماه مهر به همشهری آنلاین گفت: بازار امسال خراب‌تر از سال قبل است چون قیمت‌ها تقریبا ۳ برابر قبل شده و همین مسئله از تعداد مشتری‌های ما به شدت کاسته و فروش ما کمتر از نصف و حدود یک‌سوم سال قبل شده است.

در مورد قیمت‌ها از این فروشنده سوال کردیم. وی با بیان اینکه هم کارهای خارجی و هم ایرانی می‌فروشد، ادامه داد: پارسال یک کتونی خارجی ۸۰۰ هزار تومان بود اما الان کار ایرانی این قیمت شده و کتونی خارجی بالای یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. کوله‌پشتی‌ها هم همه تولید ایران است که قیمت‌های ما بین ۹۰۰ هزار تا یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است این در حالی است که کوله ۹۰۰ هزار تومانیِ ایرانیِ امسال، پارسال نهایتا ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بود و کوله‌پشتی خارجی با کیفیت خوب هم حدود ۹۸۰ هزار تومان بود که امسال قیمت خرید خود ما یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.