کد خبر : 13855
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1402 - 10:54

افزایش بهای نفت در پی تشدید تنش ها در خاورمیانه

افزایش بهای نفت در پی تشدید تنش ها در خاورمیانه
قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا با تشدید تنش در خاورمیانه و نگرانی‌ها نسبت به احتمال مختل شدن عرضه نفت این منطقه، افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۶۹ سنت معادل ۱.۹ درصد افزایش، به ۹۱ دلار و۵۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۸۴ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش، به ۸۸ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص در ابتدای معاملات، بیش از دو دلار افزایش یافته و به بالاترین حد خود در دو هفته اخیر صعود کرده بودند.

پس از حملات شب گذشته به غزه، بازارها نرخ ریسک را در قیمت‌ها لحاظ کردند. اردن نشستی که قرار بود در آن میزبان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و سران مصر و فلسطین باشد را لغو کرد.

ویویک دیهار، تحلیلگر بانک کامن ولث استرالیا در یادداشتی نوشت: لغو نشست میان بایدن و سران عرب، احتمال راه‌کار دیپلماتیک برای درگیری میان گروه‌های مبارز فلسطینی و رژیم صهیونیستی را کاهش داده است.

تاثیر بازارها از عملیات اسراییل

بازارها نگران عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه هستند. دیهار در این باره گفت: اشغال طولانی ممکن است باعث گسترش این درگیری شده و قیمت نفت برنت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

بایدن روز چهارشنبه از سرزمین‌های اشغالی دیدار خواهد کرد و قرار است در این دیدار، حمایت خود از رژیم صهیونیستی در برابر گروه‌های مبارز فلسطینی را ابراز کند. کاخ سفید اعلام کرد بایدن روشن خواهد کرد که نمی‌خواهد این درگیری، گسترش پیدا کند.

عامل دیگری که از قیمت نفت حمایت کرد، کاهش ذخایر نفت آمریکا به میزان حدود ۴.۴ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۱۳ اکتبر طبق آمار موسسه امریکن پترولیوم بود. این کاهش، بیشتر از کاهش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای است که تحلیلگران پیش بینی کرده بودند. آمار رسمی ذخایر نفت و فرآورده های نفتی، بعدازظهر روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

در بخش تقاضا، آمار رسمی نشان داد اقتصاد چین سریع‌تر از حد انتظار در سه ماهه سوم امسال رشد کرده است و تدابیر سیاستی به تقویت روند احیای اقتصاد این کشور کمک کرده است.

افزایش پالایش روزانه نفت در چین

آمار رسمی همچنین نشان داد نرخ پالایش روزانه نفت در چین، در سپتامبر ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته که تحت تاثیر افزایش فعالیت پالایشگاه‌ها برای بهره بردن از تقاضای قوی در هفته تعطیلات طلایی و بهبود فعالیت بخش تولید بوده است. اما تحلیلگران نسبت به رشد اقتصادی چین نظر محتاطانه‌ای داشتند زیرا بخش املاک این کشور همچنان در رکود است.

در این بین، فروش بخش خرده فروشی آمریکا در سپتامبر، رشد بیش از حد مطلوبی داشت و انتظارات برای یک دور افزایش نرخ بهره آمریکا تا پایان سال را برانگیخت. افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم، باعث کندی رشد اقتصادی و کاهش تقاضا برای نفت می شود.

بر اساس گزارش رویترز، دولت ونزوئلا و مخالفانش روز سه شنبه درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ به توافق رسیدند و به این ترتیب، زمینه برای کاهش بیشتر تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت از این کشور آمریکای جنوبی هموار شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.