کد خبر : 13097
تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 - 10:57

افزایش قیمت جهانی نفت تحت تاثیر تحولات خاورمیانه

افزایش قیمت جهانی نفت تحت تاثیر تحولات خاورمیانه
قیمت نفت در معاملات روز جمعه، تحت تاثیر نگرانی سرمایه‌گذاران از تحولات خاورمیانه، حدود شش درصد جهش یافت و نفت برنت بزرگترین رشد هفتگی از فوریه را رقم زد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بهای معاملات نفت برنت با چهار دلار و ۸۹ سنت معادل ۵.۷ درصد افزایش، در ۹۰ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با چهار دلار و ۷۸ سنت معادل ۵.۸ درصد افزایش، در ۸۷ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص، بزرگترین رشد هفتگی را از آوریل به ثبت رساندند. نفت برنت حدود ۷.۵ درصد رشد هفتگی داشت که بزرگترین رشد هفتگی این شاخص از فوریه بود. وست تگزاس اینترمدیت هم حدود ۵.۹ درصد رشد هفتگی داشت.

درگیری میان مبارزان فلسطینی و رژیم صهیونیستی، تاثیر چندان بر عرضه نفت و گاز جهان نداشته است زیرا رژیم صهیونیستی، تولیدکننده بزرگی نیست. با این حال، سرمایه گذاران و ناظران بازار، به ارزیابی وضعیت فعلی و پیامدهای احتمالی آن بر عرضه نفت کشورهای خاورمیانه مشغول هستند.

بعضی از ساکنان غزه، روز جمعه خانه‌های خود را ترک کردند تا از مسیر حمله رژیم صهیونیستی خارج شوند. رژیم صهیونیستی به ساکنان شمال غزه، ۲۴ ساعت مهلت داده است تا این منطقه را ترک کنند.

جواد اوجی، وزیر نفت کشور روز جمعه پیش بینی کرد قیمت نفت به دلیل وضعیت فعلی خاورمیانه، به ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

عرضه نفت توسط عربستان

به گفته منابع آگاه، عربستان سعودی، برنامه‌های مورد حمایت آمریکا برای عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است که نشان دهنده تغییر سریع نظر این کشور درباره اولویت‌های سیاست خارجی همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه است. این مسئله ممکن است روی عرضه نفت عربستان سعودی، تاثیر داشته باشد زیرا طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، این کشور پیش‌تر به کاخ سفید اعلام کرده بود تمایل دارد تولید نفت خود را افزایش دهد تا به انعقاد این توافق، کمک کند.

عامل دیگری که از افزایش قیمت نفت پشتیبانی کرد، اقدام آمریکا در وضع نخستین تحریم‌ها علیه مالکان نفتکش‌هایی بود که نفت روسیه را با قیمت بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین شده توسط گروه هفت، حمل کرده اند. روسیه، دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان و صادرکننده بزرگ نفت است و سخت گیری آمریکا، ممکن است عرضه نفت این کشور را محدودتر کند.

به گفته اندرو لیپو، رئیس شرکت «لیپو اویل آسوشیتس»، بازار نفت انتظار دارد آمریکا، تحریم‌های نفتی خود را تشدید کند.

در این بین، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، دیدگاه خوش‌بینانه نسبت به رشد تقاضای جهانی برای نفت را با اشاره به تاب آوری اقتصاد جهان و بهبود تقاضای چین، تغییر نداد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته، چهار حلقه به تعداد دکل‌های حفاری نفت اضافه کردند که بزرگترین رشد هفتگی از مارس بود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.