کد خبر : 20727
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 - 10:11

محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

آقای رئیسی! متخلفان فساد چای دبش را به قوه قضاییه معرفی کنید

آقای رئیسی! متخلفان فساد چای دبش را به قوه قضاییه معرفی کنید

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات مربوط به واردات چای، اظهار داشت: بحث واردات چای شفاف نیست و بیش از نیاز وارد می شود و همچنین چایی که از کشور خارج می شود را با قیمت پایین ثبت می کنند تا ارز کمتری وارد کشور شود که تخلف بوده و به نفع صادر کننده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ جلال محمودزاده در رابطه با فساد چای دبش، گفت: مساله مربوط به وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی است؛ یعنی وزارت جهاد کشاورزی برای شرکت هایی که درخواست واردات و یا صادرات محصولی را دارند، ثبت سفارش کرده و آنها را به بانک مرکزی معرفی می کند و بانک مرکزی معمولا بر اساس ثبت سفارش های چندین برابری که وزارت جهاد کشاورزی برای یک محصول انجام می دهد، ارز را تامین می کند؛ دلیل ثبت سفارش چندین برابری این است که معمولا همه ثبت سفارش ها، منتهی به واردات و صادرات نمی شود.

وی ادامه داد: مثلا اگر قصد داریم ۱۰۰ تن نهاده را وارد کنیم، چند شرکت اعلام امادگی می کنند اما احتمال دارد یکی از این شرکت ها، توان مالی این را نداشته باشد و یا به مشکل بربخورد و نتواند این ۱۰۰ تن نهاده که برای تولید کشور ضروری است را وارد کند؛ لذا نیاز است حداقل ۲ برابری ثبت سفارش به بانک مرکزی فرستاده شود که اگر شرکتی نتوانست واردات را انجام دهد شرکت دیگر این واردات را انجام دهند تا با مشکل مواجه نشویم. بانک مرکزی زمانی که ارزی را به شرکتی می دهد باید بعد از اینکه شرکت، ارز را دریافت کرد، راستی آزمایی کند که این شرکت، ارز را برای چه مقدار و برای چه محصولی هزینه کرده است و آیا محصول مورد نظر را واردکرده است یا نه و بانک مرکزی بعد از راستی آزمایی، ارز دوم را باید به این شرکت اختصاص دهد.

آقای محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اما در خصوص چای دبش این نظارت و کنترل انجام نشده است و به صورت فله ای، ارز دادند و احتمالا حمایت هایی هم در بدنه دولت از این شرکت صورت گرفته است. تخلف چای دبش به دولت اقای روحانی و رئیسی باز می گردد و نمی توان همه تخلف ها را به دوش آقای رئیسی گذاشت و بر اساس حمایت هایی که از سوی مسوولین صورت گرفته این تخلف انجام شده است.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه ورود خوبی به این قضیه داشت، گفت: قوه قضاییه شفاف اعلام کرد که در چه زمانی، چه کسانی تخلف کردند و این مساله را هم شفاف اعلام کردند که هنوز مسوولی در این زمینه به قوه معرفی نشده است. بنابراین دولت باید مسوولینی که در این رابطه تخلف کردند را به قوه قضاییه معرفی کند تا پول به بیت المال بازگردد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: ثبت سفارش چای سریلانکا در برابر طلب نفتی اظهار کرد: چای را به اندازه کافی نمی توانیم تولید کنیم بنابراین نیاز به واردات داریم اما واردات در این حد هم اشتباه است. مشکلی که در واردات و صادرات چای وجود دارد این است که بحث واردات چای شفاف نیست و بیش از نیاز وارد می‌شود همچنین چایی که از کشور خارج می شود را با قیمت پایین ثبت می کنند تا ارز کمتری وارد کشور شود که تخلف بوده و به نفع صادر کننده است.

وی ادامه داد: چایی که صادر می شود ممکن است با چای خارجی مخلوط شده و با قیمت بالاتر وارد کشور شود که در زمینه دبش همین مساله رخ داد و با چای تاریخ گذشته داخلی که قیمت بسیار پایین داشته و حتی برای مصرف هم نبوده صادر شده و با چای خارجی مخلوط شده و به کشور بازگشته است.

آقای محمودزاده در خصوص مشکلات تولید در کشور، اظهارداشت: در بحث تولید، ما چند مساله داریم یکی قیمت تمام شده در تولید است و موقعی که محصولی را تولید می کنیم این محصول باید نسبت به محصولات خارجی از نظر کیفیت و قیمت قابل رقابت باشد. بنابراین در غیر اینصورت ما در بحث عرضه و تقاضا و صادرات و واردات دچار مشکل می‌شویم. هزینه های تولید در کشور ما بسیار بالا است که باعث می شود محصول ما موقعی که وارد بازار جهانی می شود، قیمت بالاتری نسبت به نمونه مشابه داشته باشد که در نهایت بازار را از دست می دهیم.

/شفقنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.