کد خبر : 19708
تاریخ انتشار : جمعه 3 آذر 1402 - 15:15

آژانس انرژی: بازار جهانی نفت با کمی مازاد عرضه در ۲۰۲۴ مواجه خواهد بود

آژانس انرژی: بازار جهانی نفت با کمی مازاد عرضه در ۲۰۲۴ مواجه خواهد بود

مدیر بخش صنعت و بازارهای نفت آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد حتی اگر کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس کاهش تولید خود را در سال آینده میلادی هم ادامه دهند، بازار جهانی نفت با کمی مازاد عرضه در ۲۰۲۴ مواجه خواهد بود.

به گزارش اقتصاد پرس به نقل از رویترز، مدیر بخش صنعت و بازارهای نفت آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد حتی اگر کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس کاهش تولید خود را در سال آینده میلادی هم ادامه دهند، بازار جهانی نفت با کمی مازاد عرضه در ۲۰۲۴ مواجه خواهد بود.

توریل بوسونی در حاشیه کنفرانس اسلو تاکید کرد در حال حاضر بازار نفت دچار کمبود شده و ذخایر رو به کاهش هستند. ذخایر نفت جهان در سطح پایینی قرار دارند، یعنی هرگونه شوکی در زمینه عرضه یا تقاضا می‌تواند باعث بی‌ثباتی شود.

نگرانی در مورد تقاضا و احتمال مازاد عرضه در سال آینده میلادی قیمت نفت را علی رغم کاهش تولید اوپک پلاس و جنگ در خاورمیانه پایین آورده است. طبق گفته سه منبع اوپک پلاس، این ائتلاف قرار است در اجلاس ۲۶ نوامبر در مورد کاهش بیشتر تولید تصمیم‌گیری کند. قیمت نفت که در ماه سپتامبر به اوج ۹۸ دلار در هر بشکه رسیده بود حالا تا ۸۱ دلار پایین آمده است.

نگرانی در مورد تقاضا و احتمال مازاد عرضه در سال آینده میلادی قیمت نفت را علی رغم کاهش تولید اوپک پلاس و جنگ در خاورمیانه پایین آورده است.

عربستان، روسیه و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس همین حالا هم ۵٫۱۶ میلیون بشکه در روز از تولید خود را  پایین آورده‌اند که حدود ۵ درصد از تقاضای روزانه دنیا را تشکیل می‌دهد. ۳٫۶۶ میلیون بشکه در روز از این کاهش تولید متعلق به قرارداد اوپک پلاس و بقیه آن کاهش تولید داوطلبانه عربستان و روسیه است.

این ائتلاف در آخرین اجلاس خود در ماه ژوئن توافق کرد قرارداد کاهش تولید را در ۲۰۲۴ هم ادامه دهد. عربستان هم قول داد  تولید خود را یک میلیون بشکه‌ در روز از ماه ژوئیه پایین بیاورد. این کاهش تولید تا پایان ۲۰۲۳ تمدید شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.