کد خبر : 12857
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مهر 1402 - 20:19

امیر عبدالهیان در دیدار با مشاور امنیت ملی عراق؛

اقدام اسرائیل در غزه مصداق بارز جنایت جنگی است

اقدام اسرائیل در غزه مصداق بارز جنایت جنگی است
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اتفاقاتی در غزه توسط رژیم صهیونیستی در حال رخ دادن است که مصداق بارز جنایت جنگی است و عدم توقف آن می‌تواند بر کل منطقه تأثیر بگذارد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به بغداد در محل شورای امنیت ملی عراق، با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.

وی با تشکر از حسن استقبال برادران عراقی، از این دیدار اظهار خرسندی کرد و افزود: ما در مسائل مهم منطقه‌ای همواره با هم مشورت داشته و این مشورت‌ها ادامه خواهد یافت.

وی با تاکید بر نقش مهم عراق در منطقه، گفت: امروز نقش عراق در خصوص قضیه فلسطین نیز مورد توجه همه قرار دارد و ما از مواضع خوب شما در حمایت از فلسطین مطلع هستم.

امیرعبداللهیان گفت: مواضع جمهوری اسلامی در خصوص فلسطین روشن است و ما همواره از حقوق مسلم فلسطینیان حمایت کرده ایم، اما آنچه در عملیات طوفان الاقصی رخ داد، یک اقدام کاملاً فلسطینی بود که اقدامی خودجوش در واکنش به جنایات مستمر و تحریک آمیز صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و تعرض مکرر به مسجد الاقصی بود.

ارسال سلاح توسط آمریکا برای اسرائیل

امیرعبداللهیان تاکید کرد: اتفاقاتی در غزه توسط رژیم صهیونیستی در حال رخ دادن است که مصداق بارز جنایت جنگی است و عدم توقف آن می‌تواند بر کل منطقه تأثیر بگذارد.

وی افزود: ارسال سلاح توسط آمریکا برای اسرائیل در شرایطی که رژیم صهیونیستی مردم فلسطین و غزه را قتل عام‌می کند، در برابر دیدگان جهانیان است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: چنانچه اسرائیل حملات خود به غیرنظامیان غزه را متوقف نکند، منطقه با شرایط جدیدی مواجه خواهد شد و آنها نمی‌توانند غزه را در محاصره کامل قرار دهند و شهروندان را بمباران کنند و مرتکب جنایت جنگی شوند و انتظار داشته باشند هیچ واکنشی نسبت به این جنایات رخ نخواهد داد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما پیگیر برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی هستیم و آماده‌ایم میزبان این نشست در تهران باشیم و انتظار داریم که عراق هم در زمینه جلب نظر کشورهای اسلامی برای برگزاری این نشست تلاش کند.

امیرعبداللهیان از تلاش دولت و شخص الاعرجی برای اجرای توافقنامه امنیتی تشکر کرد و بر ضرورت اجرای کامل آن تاکید کرد. وی افزود ما به تلاش شما اطمینان داریم و بغداد ضامن اجرای آن است.

فلسطین، قضیه مهم از نظر عراق و ایران

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار، ضمن خوشامدگویی گفت: فلسطین قضیه مهم و جوهری از نظر عراق و ایران است و مواضع دولت عراق و حضرت آیت‌الله سیستانی بر موضع دولت عراق در این زمینه تاکید دارد.

وی افزود: فردا جمعه حمایت میلیونی مردمی در حمایت از فلسطین در بغداد برگزار خواهد شد.

الاعرجی گفت: اتفاقات امروز در غزه جنایت در حق زنان و کودکان است که قطعاً قابل قبول نیست. فلذا متوقف کردن کشتارها باید مورد توجه باشد و حقوق ملت فلسطین باید در نظر گرفته شود.

یکپارچه کردن مواضع ایران و عراق و کشورهای اسلامی

وی افزود: در این رابطه هماهنگی و یکپارچه کردن مواضع ایران و عراق و کشورهای اسلامی مسئله بسیار مهمی است.

الاعرجی گسترش روابط ایران با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را تبریک گفت و آن را نشانه حکمت و درایت ایران دانست.

وی اجرای توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق و اخراج گروه‌های مسلح را یک موفقیت بزرگ دانست که در طول سال‌های طولانی انجام نشده بود.

وی افزود: دولت و همه جریان‌های عراقی به این توافقنامه پایبند هستند و ما آن را به نفع دو کشور می‌دانیم. دولت عراق در عالی‌ترین سطح اجرای توافقنامه امنیتی را دنبال می‌کند و ما در اجرای کامل آن جدی هستیم.

منبع: مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.