کد خبر : 20413
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آذر 1402 - 10:20

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار:

چرا بودجه انقباضی شامل نهادهای خاصی نمی‌شود/ مگر می‌توان مشکلات معیشتی را نادیده گرفت؟

چرا بودجه انقباضی شامل نهادهای خاصی نمی‌شود/ مگر می‌توان مشکلات معیشتی را نادیده گرفت؟

در خصوص بخشی از صحبت‌های رییس جمهور که دخالت نداشتن دولت در رد و تایید صلاحیت‌ها داشت، گفت: رئیس جمهور فرمودند، نباید این اتفاق می‌افتاد؛ اما این اتفاق بعضا در برخی استان‌ها اتفاق افتاده است. ایشان اشاره کردند راه برای اعتراض باز است و هیأت‌های نظارت می‌توانند به اعتراضات رسیدگی کنند، اما بنده معتقدم این پالس مثبتی برای انتخابات ۱۴۰۲ نبوده است. ا

اقتصاد پرس؛ هفته قبل ابراهیم رئیسی با تاخیر ۲ هفته بعد از اتمام برنامه هفتم توسعه لایحه بودجه ۱۴۰۳ را تقدیم مجلس کرد. اما تا امروز با وجود اینکه بودجه ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار نگرفته است، با انتقادات بسیاری روبرو بوده است.

در این باره و در خصوص بخشی از صحبت‌های رئیسی، معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار به خبرنگار جماران گفت: بعد از برنامه هفتم توسعه رئیس جمهور لایحه بودجه را تحویل مجلس دادند و علی القاعده باید جهت‌گیری‌های بودجه بر مبنای قانون برنامه هفتم باشد. تاکیداتی که رئیس جمهور داشتند بیشتر بر این مبنا بوده است که پدیده‌ جلوگیری از کسری بودجه باید در منابع و مصارف منطقی دیده شود. برداشت من این است که بودجه انقباضی دیده شده و میزان رشد به نسبت سال گذشته زیاد نیست، اما در اینجا مردم یک سوالی دارند؛ آنجایی که بحث حقوق ملت است، به عنوان مثال، معلمانی که چندین ماه‌ حقوق خود را دریافت نکردند، در حالی‌که حقوق آن‌ها حداقل قانون کار است، چگونه دولت انقباضی برخورد می‌کند؟ اما همین دولت و مجلس می‌آید ۴۳ درصد اعتبارات صداوسیما را در قانون برنامه هفتم افزایش می‌دهد و این را پایه افزایش سنواتی سال آینده نیز قرار می‌دهد؟! اگر ما به لحاظ بحث‌های تحریمی مجبور هستیم بودجه را انقباضی ببینیم چرا این شامل نهادهای خاصی نمی‌شود که عملکردشان هیچ خروجی مشخصی نداشته است و شفافیت مالی دیده نشده است؟! این دوگانگی برای مردم پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: اگر قرار است ریاضت اقتصادی وجود داشته باشد و بودجه انقباضی دیده شود تا کسری بودجه کم شود، باید مسئولان و نهادها مشغول این موضوع شوند، نه معیشت مردم! البته این امر نافی آن نیست که دولت در برخی حوزه‌ها به طور واقعی تلاش و خوب عمل می‌کند. در بحث حوزه آبرسانی، آقای محرابیان تلاش می‌کند و با بحث فعال شدن بازارچه‌های مرزی که این هم جز نقاط قوت دولت است. اما من و شما نمی‌توانیم مشکلات معیشتی که در حال حاضر اتفاق افتاده است را نادیده بگیریم.

سعیدی اضافه کرد: البته رویکرد‌های بانک مرکزی و وزارت جهاد در بحث مهار تورم و نظم‌دهی به بازار قابل مشاهده است. بنده به عنوان کسی که جزو منتقدان دولت هستم، اما یک زمانی هر روز قیمت مرغ، تخم مرغ، فرآورده‌های لبنی، گوشت اضافه شده و با ورودی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و نیز وزارت جهاد داشتند خداراشکر به حدی جلوی آن به هم ریختگی و آن شرایط خاص گرفته شده است و ثبات نسبی حداقلی را در بازار مشاهده می‌کنیم؛ اما هنوز مشکلات بسیار زیاد هستند. هنوز تخصیص اعتبارات استانی و عمرانی در استان‌های محروم به ۶ یا ۱۰ درصد هم نرسیده است و پروژه جهاد آبرسانی که در واقع قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) محوریت آن را داشت متأ،سفانه در اکثر مناطق محروم به صورت کامل متوقف شده است. لذا اگر قرار است بحث به نوعی بودجه انقباضی باشد این علی القاعده باید شامل حال نهادهایی مثل صدا و سیما باشد.

نماینده مردم چابهار در خصوص بخشی از صحبت‌های رییس جمهور که دخالت نداشتن دولت در رد و تایید صلاحیت‌ها داشت، گفت: رئیس جمهور فرمودند، نباید این اتفاق می‌افتاد؛ اما این اتفاق بعضا در برخی استان‌ها اتفاق افتاده است. ایشان اشاره کردند راه برای اعتراض باز است و هیأت‌های نظارت می‌توانند به اعتراضات رسیدگی کنند، اما بنده معتقدم این پالس مثبتی برای انتخابات ۱۴۰۲ نبوده است. البته در برخی استان‌ها مثل استان سیستان و بلوچستان انصافا هیات‌های نظارت غیر از موارد خاص به نسبت خوب عمل کردند. اما افراد شاخصی مثل دکتر پزشکیان، نوری قزلجه، زنگنه، رحیمی جهان آبادی و خانم محمودی فارق از نگاه سیاسی افراد با ترازی هستند. امیدوارم که در هیات‌های نظارت نگاه متفاوتی نسبت به تائید صلاحیت‌ها اتفاق بیافتد.

سعیدی در واکنش به وجود اختلاف بین مجلس و دولت، افزود: در جلسه غیرعلنی این اختلافات را به صورت واضح دیدیم و بنده شرمنده هستم که مصادیق آن را عنوان کنم، اما در شرایط کلی، رویکردهای کلی دولت و مجلس با توجه به نگاه سیاسی که هر دو مجموعه دارند، نسبتا می توان گفت که فارغ از اختلافات ریزی که وجود دارد، مشترک است. اما معتقدم اختلاف به ضرر کشور است و بین قوا قطعا سازنده است، ولی در عین حال این نباید منجر به این می شد که همه نگاه‌ها، رویه‌ها و رویکرد‌ها مشترک باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.