کارت سوخت به شرط رفع اشکالات مانع موثر قاچاق است ۸ خرداد, ۱۳۹۵

یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که با مدیریت سوخت در کشور نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت گفت: استمرار فعالیت سامانه هوشمند سوخت به شرط رفع اشکالات قبلی در جلوگیری از قاچاق سوخت و مدیریت بهینه بنزین بسیار موثر است.

اقتصاد پرس: حسین هاشمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد بر ضرورت جلوگیری از واردات بنزین با برنامه ریزی دقیق و مدیریت بهینه مصرف سوخت تاکید کرد و افزود: بنزین یک سرمایه ملی است و نباید بصورت بی رویه به مصرف برسد.

وی همچنین اظهارداشت: بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال جاری لایحه بودجه کل کشور به تصویب شورای نگهبان رسید و پیش بینی می شود قانون بودجه سال ۹۵ تا ابتدای خرداد ماه جاری به دولت ابلاغ شود که در صورت ابلاغ، دولت چهار ماه فرصت برای ایجاد زیر ساخت شرایط لازمه اجرای مصوبه استفاده از کارت سوخت و اعلام نرخ دوم بنزین را دارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس اعلام وزارت نفت با ابلاغ مصوبه مجلس به دولت در این زمینه کارگروه تخصصی تشکیل و به بررسی شرایط استفاده مجدد از کارت سوخت و تعیین نرخ دوم بنزین بر اساس بند الحاقیه قانون بودجه سال ۹۵ اقدام خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون بودجه سال ۹۵ دولت موظف به فروش بنزین به قیمت جهانی شده است.

هاشمی با اعلام اینکه اجرای مجدد طرح سهمیه بندی بنزین از سوی مجلس به دولت الزام شده است، گفت: طرح سهمیه بندی به لحاظ کاهش مصرف بنزین در کشور طرح موفقی قلمداد می شود ناگفته نماند طی یکساله گذشته که طرح سهمیه بندی بنزین در کشور متوقف شد علی رغم اینکه قیمت بنزین از ۷۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان افزایش یافت ولی آمارها از افزایش روزانه حداقل ۵ میلیون لیتر بنزین حکایت دارد این نشان می دهد طرح سهمیه بندی بنزین که از سال ۸۶ در کشور کلید خورد و تا سال ۹۳ ادامه داشت از حیث مدیریت مصرف یک طرح موفق بوده است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: با توجه به تک نرخی شدن قیمت بنزین طی یکساله گذشته عملا کارت سوخت از چرخه مدیریت مصرف بنزین خارج شد.

وی افزود: با اعمال مجدد طرح سهمیه بندی بنزین از سوی مجلس، دولت موظف به تجهیز خودروها (کارت های غیر فعال و فاقد کارت )به کارت سوخت در مدت ۴ ماهه است.

هاشمی اذعان داشت: برآورد می شود ۲۰ درصد خودرو ها در کشور فاقد کارت سوخت باشند.

وی ادامه داد: استمرار فعالیت سامانه هوشمند سوخت به شرط رفع اشکالات قبلی در جلوگیری از قاچاق سوخت و مدیریت بهینه بنزین بسیار موثر است.آفلاین بودن یکی از اشکالات مهم این سامانه است که باید تبدیل به سیستم آنلاین شود.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: در حال حاضر روزانه ۹ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود که با اعمال مدیریت موثر سوخت می توان جلوی واردات بنزین را سد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی دقیق در خصوص مدیریت سوخت از سوی دولت کشور نیازی به وارد بنزین نخواهد داشت.

هاشمی بر ضرورت اصلاح فرهنگ مصرف سوخت در جامعه تاکید کرد و گفت: مصرف بی رویه سوخت های فسیلی ضمن هدر دادن منابع ملی موجب تشدید آلودگی هوا و تخریب محیط زیست، تهدید سلامتی شهروندان، افزایش هزینه های درمان و سایر موارد خواهد شد.

وی افزود: دولت با هدف کاهش مصرف سوخت های فسیلی باید به تقویت و توسعه زیر ساخت های حمل و نقل عمومی و مقوله فرهنگ سازی مصرف بیش از گذشته توجه داشته باشد.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *