سیاست غلط دولت در واردات واگن دست دوم ۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۵

مدیرعامل ایریکو با انتقاد از واردات واگن دست دوم از رده خارج شده توسط شرکت های حمل و نقل ریلی، گفت: در حال حاضر تقریبا ۲۵ درصد فعالیت واگن سازان فعال است و حمایت ها از این بخش بسیار کم است.

اقتصاد پرس: مرتضی مقدمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته توانستیم با ترخیص قطعات ریل باس از گمرک ۱۶ واگن ریل باس را آماده تحویل کنیم. از این تعداد ۱۲ واگن در حال بهره برداری است و ۴ واگن دیگر نیز حدود دو ماه است که آماده شده و منتظر کارفرما هستیم که آنها را تحویل بگیرد.

وی با یادآوری این که کارفرمای این پروژه از رجا به راه آهن تغییر یافته است، تصریح کرد: حدود ۸ سال از این قرارداد می گذرد و وقتی درباره یک واگن ساز داخلی قضاوت کنند از این مسئله بهره برداری می کنند و می گویند ۱۲ واگن تحویل شده است.

وی با بیان این که مدت قرارداد ۱۵۰ واگن ریل باس با رجا ۵۶ ماهه بود، افزود: شرکت ایریکو تمام تعهدات را به موقع انجام داده و هیچکدام از تاخیرات به وجود آمده به دلیل کم کاری سازنده نبوده است، بلکه ۴ سال کارفرما در تاخیر قطعات ریل باس تاخیر داشت و متاسفانه به این واقعیت ها اشاره نمی شود.

وی بیان کرد: به دلیل رضایت از این محصول قرار است برای راه آهن ۱۵۰ واگن ریل باس دیگر با ارزش حدود ۲۶۰ میلیون یورو تولید شود که  تامین مالی آن از سوی طرف کره ای اجرایی می شود.

وی با بیان این که تا انتهای سال ۹۳ کارخانه با شرایط خیلی بدی مواجه بود، گفت: در آن دوران با پروژه های نوسازی ناوگان توانستیم شرایط بد را پشت سر بگذاریم. سال گذشته ۱۶ ریل باس را در برنامه تولید قرار دادیم، ولی ظرفیت ما خیلی بیشتر است و می توانم بگویم با ۲۵ درصد ظرفیت طی سال ۹۴ کار کردیم.

مدیرعامل ایریکو با بیان این که در یک شیفت کاری می توانیم ۱۰۰ واگن مسافری را تولید کنیم، افزود: قرارداد ۳۰ واگن باری لبه بلند با ذوب آهن داریم که تا کنون ۱۶ تحویل شده و بقیه در خط تولید است.

مقدمی در پاسخ به پرسش تسنیم با بیان این که امسال آمادگی داریم بسته به بودجه ای که راه آهن در اختیار ما قرار می دهد می توانیم ۶۸ واگن ریل باس را تحویل دهیم، تاکید کرد: کارخانه ایریکو فعلا سودده نیستند و تمام واگن سازان هنوز به سوددهی نرسیده اند.

وی با بیان این که قیمت تمام شده واگن در داخل با نمونه خارجی پایین تر است، گفت: قرارداد تولید ۱۲۰ واگن برای خط ۲ مترو کرج و ۱۳۵ دستگاه واگن برای مترو شیراز امضا شده، اما هنوز عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به این که ۴۰ درصد تولید واگن در داخل انجام می شود، تصریح کرد: قیمت تمام شده تولیدات ما در بخش مترو تقریبا ۸ درصد کمتر از نمونه های خارجی (اروپایی و چینی) است.

وی از آمادگی برای ساخت انواع بوژی را در ایریکو داریم در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم، گفت: باید بتوانیم نیاز روز دنیا را تامین کنیم، نباید بهره برداران شبکه ریلی واگن های دست دومی را وارد کنند که در کشورهای فروشنده از رده خارج شده است. متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که تعرفه واردات واگن خیلی پایین است.

مدیرعامل ایریکو با باین این که تعرفه واردات واگن های دست دوم ۱۵ درصد است که برای شرکت های حمل و نقل بهره بردار شرایط ایده آلی برای خرید خارجی است، افزود: همت لازم برای حمایت از صنایع ریلی وجود دارد اما الزامات آن موجود نیست.

مقدمی با تاکید بر این که تعرفه مذکور خرید واگن برای بهره برداران بسیار جذاب است، تصریح کرد: وظیفه دولت است که با یک سیاست گذاری درستی تقاضاهای موجود را به جای شرکت های خارجی به سمت شرکت های تولیدکننده داخلی سوق دهد. متاسفانه به دلیل سیاست گذاری نادرست دولتی بهره برداران سفارش ساخت واگن را به خارجی ها می دهند.

منبع: تسنیم



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *