کد خبر : 8981
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 9:55

با دستور شهردار تهران تمام آتش‌نشانان صاحب‌خانه می‌شوند

با دستور شهردار تهران تمام آتش‌نشانان صاحب‌خانه می‌شوند
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی گفت: با دستور شهردار تهران تا دو سال آینده همه آتش‌نشانانی که از امکانات مسکن دولتی استفاده نکرده‌اند، صاحب‌خانه خواهند شد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، با بزرگداشت روز هفت مهر روز آتش‌نشان، یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان و ۶۱ شهید آتش‌نشان شهرداری تهران را گرامی داشت.

محمدی با اشاره به آنکه در سال‌های گذشته نارضایتی‌های معیشتی و مشکلات متعددی برای آتش‌نشان‌ها وجود داشت که موجبات نارضایتی آنان را فراهم کرده بود، بیان کرد: البته بخش بسیاری از این مشکلات با دستور شهردار تهران در سال‌های اخیر مرتفع شده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با بیان آنکه طبق مصوبه سال ۹۰ مجلس شورای اسلامی، آتش‌نشانی جزو مشاغل «سخت و زیان‌آور» محسوب می‌شود، اظهار کرد: همین موضوع باعث شده برای برخی از آتش‌نشانان که ذیل پوشش صندوق تأمین اجتماعی هستند، «بازنشستگی» در ۲۰ سال خدمت محقق شود.

وی با تأکید بر آنکه البته عمده آتش‌نشان‌های شهرداری تهران تحت خدمات بیمه‌ای شرکت شهر سالم هستند و با ۲۵ سال سابقه بازنشسته می‌شوند، افزود: رایزنی‌هایی با مجلس شورای اسلامی برای بازنشسته شدن همکاران ما که تحت پوشش تأمین اجتماعی نیستند، صورت پذیرفته و امیدواریم با عنایت نمایندگان عملیاتی شود.

محمدی اضافه کرد: البته تصویب این قانون در اختیار شهرداری تهران یا شورای شهر نیست؛ بلکه بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه می‌باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. این فرایند زمان‌بری است. البته ما به طور همزمان تلاش می‌کنیم با مشوق‌هایی این مشکلات را برای همکارانمان جبران کنیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: مقوله «ایمنی» متأسفانه در بخش‌هایی از کشور جدی گرفته نشده است. همین باعث شده که کمبود نیرو از سنوات گذشته در سازمان آتش‌نشانی وجود داشته باشد. به این سادگی‌ها نیز قابل حل نیست. البته با دستور شهردار تهران تا سال ۱۴۱۰، می‌توانیم هر سال ۲۰۰ تا ۲۵۰ نیروی جدید جذب کنیم.

وی با اشاره به تعداد ایستگاه‌های فعال و نیروهای آتش‌نشان تهران، ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۵۰۰۰ آتش‌نشان در ۱۳۸ ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد. برای خدمت‌رسانی نسبتاً مناسب، حدود ۱۰۰۰ نفر کسر نیرو به مشکلات و حوادث احتمالی باید به بدنه سازمان افزوده شود.

محمدی در پاسخ به این سؤال که تنظیم شیفت کاری آتش‌نشان‌ها به چه صورت است، بیان کرد: با استاندارد جهانی می‌باید آتش‌نشان‌ها در ماه ۱۰ روز کار کنند. البته اگر نیرو به مقدار مناسب وجود داشت، می‌توانستند از تایم استراحت بیشتری استفاده کنند. مثلاً در برخی شهرستان‌های اطراف تهران این فرصت استراحت بیشتر هم هست.

رئیس سازمان آتش‌نشانی با یادآوری آنکه ۲۴ ساعته آتش‌نشان‌ها منتظر اعلام حادثه و اعزام به مأموریت هستند، اظهارکرد: روزی که هیچ تلفنی در ۱۳۸ ایستگاه ما زنگ نخورد، روز خوب ماست! آرزوی ما این است که شهروندان تهرانی در آسایش و آرامش باشند. البته روزانه به‌طور میانگین ۲ تا ۳ مأموریت هر ایستگاه آتش‌نشانی برای امدادرسانی دارد.

وی اضافه کرد: در قیاس با سال‌های گذشته با فرهنگ‌سازی و اقدامات صورت‌گرفته، «مزاحمت‌های تلفنی» بسیار کمتر شده است. مردم خیلی بیشتر هوای همکاران ما و آتش‌نشانان را از این بابت دارند! شهروندان می‌دانند هرکجای شهر تهران میانگین رسیدن همکاران من به محل حادثه حدود ۵ دقیقه است.

محمدی در پاسخ به این سؤال که کاهش زمان امدادرسانی آتش‌نشانی چگونه محقق شده، گفت: افزایش پایگاه‌های آتش‌نشانی شهرداری تهران موجبات سرعت امدادرسانی و خدمت‌رسانی ما به شهروندان شده است. الان در مقایسه با بزرگ‌ترین پایتخت‌های دنیا (مثلاً لندن یا مسکو)، تعداد ایستگاه‌های امدادرسانی آتش‌نشانی تهران، بیشتر است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی با یادآوری آنکه این مجموعه هم‌اکنون حدود ۳۰ عنوان خدمت را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد، بیان کرد: حوادث روحی و جسمی از مهم‌ترین مخاطرات شغل آتش‌نشانی است. همکاران من در شهرداری تهران تحت پوشش بیمه «شهر سالم» شهرداری تهران هستند. آنها البته تحت پوشش بیمه تکمیلی و پایش سلامت سالانه نیز هستند. سرویس‌های روان‌شناسی منظم نیز در اختیار آن‌هاست.

تجهیز آتش‌نشانی پایتخت به امکانات امدادرسانی به ساختمان‌های بلندمرتبه

وی تأکید کرد: البته که این امکانات مطلوب نیست؛ ای کاش یک بیمارستان ویژه آتش‌نشانان در تهران احداث می‌شد. وجود چنین بیمارستانی می‌توانست هم برای آتش‌نشانان هم برای خانواده‌های آنها امکانات مناسبی را فراهم آورد.

محمدی درباره تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی پایتخت نیز گفت: در شهر تهران برای امدادرسانی در ساختمان‌های بلندمرتبه با نردبان‌های ۶۴متری، امکانات مناسبی مستقر شده است. با این تجهیزات هم عملیات نجات محبوسین در آتش اتفاق می‌افتد، هم اطفای حریق؛ تجهیزاتی که تا ساختمان‌های حدود ۲۰ طبقه را پوشش می‌دهند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی موضوع «مسکن» را مهم‌ترین دغدغه آتش‌نشانان دانست و افزود: با پیگیری‌های فراوان و دستور شهردار تهران دو پروژه مسکونی ویژه آتش‌نشانان طراحی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. امیدواریم با اتمام این پروژه‌ها تا ۲ سال آینده همه آنها صاحب‌خانه شوند.

وی بابیان آنکه این شرایط ویژه آتش‌نشانانی است که سابق از تسهیلات مسکن دولتی استفاده نکرده‌اند، تأکید کرد: چنین اتفاقی در تاریخ مدیریت شهری بی‌سابقه است. امیدواریم با خانه‌دار شدن همه همکاران من در سازمان آتش‌نشانی، انگیزه‌های آنان برای خدمت‌رسانی به شهروندان افزایش یابد.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.