کد خبر : 2859
تاریخ انتشار : جمعه 6 مرداد 1402 - 9:18

چگونه مصرف برق کولر آبی را کاهش دهیم؟

چگونه مصرف برق کولر آبی را کاهش دهیم؟

اوج بار مصرف برق در سایر ماه‌ها غیر از تابستان حدود ۴۰ هزار مگاوات است، در تابستان این میزان به حدود ۷۰ هزار مگاوات می‌رسد که ۴۰ درصد از این میزان یعنی ۳۰ هزار مگاوات اثر بارهای سرمایشی و کولرها هستند که روی شبکه برق تحمیل می‌شوند و اگر از کولرها به درستی استفاده شود، در کاهش مصرف انرژی به خصوص در زمان اوج مصرف بسیارتاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ مدیریت مصرف برق این روزها یکی از الویت های کشور برای گذر از تابستان گرم است،   وزارت نیرو برای تحقق این موضوع اقدام به تخصیص پاداش به مشترکانی که مصرف خود را نسبت به سال قبل کاهش می دهند کرده، آنطور که اعلام شده تا کنون  ۳۵ درصد از مشترکان در این طرح مشارکت کردند و حدود ۴۰  میلیارد تومان پاداش مدیریت مصرف در قبوض مشترکان درج شده با این حال رشد مصرف انرژی ۳۲۰۰ مگاوات نسبت به سال گذشته افزایش یافته که افزایش عدد بزرگی است چراکه برای تامین این میزان نیاز به ساخت یک نیروگاه ۵۰۰۰ مگاواتی است.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق رشد هفت درصدی از ابتدای خرداد تاکنون را تجربه کرده‌ایم، در حالی که طی ۱۰ ساله گذشته متوسط رشد مصرف برق در کشور کمتر از ۴.۵ درصد بوده است، گذر از تابستان امسال تنها با همکاری مشترکان محقق می‌شود، اگر این همکاری مانند سال گذشته ادامه داشته باشد می‌توانیم با کمترین مشکل تابستان را پشت سر بگذاریم.

به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، مصرف برق بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات افزایش می یابد. افزایش مصرف برق بین ساعت های ۱۱ تا ۱۶ هر روز، نشانگر ورود یک نوع مصرف کننده خاص به شبکه برق است. در این بین انگشت اتهام به سوی وسایل سرمایشی نشانه رفته اما مشترکان تنها با یک عمل ساده می توانند در ساعت های گرم روز (۱۱ تا ۱۶ هر روز)، ضمن حفظ رفاه و بهره گیری از باد خنک وسایل سرمایشی، از میزان قبض برق خود نیز بکاهند.

بر این اساس دارندگان کولرهای گازی با تنظیم دمای این نوع کولرها بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد و دارندگان کولرهای آبی با استفاده از دور کند این نوع وسایل می توانند از مصرف برق خود به میزان بسیاری بکاهند و در عین حال مبلغ قبض برق خود را نیز کاهش دهند.

اما چگونه می‌توان بیشترین بهره‌وری را از کولرهای آبی در عین مصرف مطلوب و توام با ایجاد رفاه و آسایش داشت؟   سرویس منظم و دوره‌ای کولر،   شستشو و تعویض به‌موقع پوشال‌ های آن،   علاوه بر کاهش مصرف انرژی،   باعث افزایش طول عمر دستگاه شده و از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه است.

در عین‌ حال مهم‌ترین نکته درباره کولرهای آبی که مصرف برق آن را تا بیش از ۵۰ درصد کم کرده و به همان نسبت رقم قبض ما را نیزکاهش می‌دهد،   استفاده از “دور کند” است.     کافی است یک سایه بان روی کولر نصب کنیم و ضمن عایق‌بندی مناسب کانال‌ها،   از بسته بودن درها و پنجره‌ها مطمئن شویم تا از ورودهوای گرم به داخل منزل و اتلاف هوای خنک جلوگیری شود.

در هنگام خرید کولرآبی به برچسب مصرف انرژی توجه کنیم و کولر را با توجه به برچسب انرژی،   مشخصات فنی و متناسب با نوع نیازخریداری کنیم،   استفاده هم‌زمان از چند وسیله گرمازا مانند اجاق،   سماور،   لامپ‌هایی که گرمای زیادی تولید می‌کنند،   موجب بالا رفتندمای خانه شده و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد.

این در حالی است که در مناطق گرمسیر و شرجی کشور که دما و رطوبت بالا است،   با توجه به الگوی مصرف برق ویژه این مناطق که درماه‌های گرم به ۳۰۰۰ کیلووات ساعت هم می‌رسد،   استفاده از کولرهای گازی توجیه‌پذیر است.   البته بسیاری می‌پرسند دمای آسایشکولرگازی چه دمایی است که هم خنکی لازم حاصل شود و همچنین کمترین افزایش قبض برق را داشته باشیم.

کارشناسان انرژی دمای آسایش را برای کولرهای گازی ۲۴ تا ۲۶ درجه می‌دانند،   به اعتقاد آن‌ها سرویس به‌موقع کندانسور کولرگازی وشست و شوی مداوم فیلترها و شبکه داخل کولر موجب صرفه‌جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی برق می‌شود.   درزگیر مناسب اطراف کولر،   قرارنگرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید نیز تأثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی دارد.   خاموش کردن یک کولرگازی در منزل موجبکاهش ۳۰ درصدی مصرف برق خانوار می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.