کد خبر : 2646
تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 9:09

چرا سرمایه‌گذاران بورس دلشکسته هستند؟

چرا سرمایه‌گذاران بورس دلشکسته هستند؟

عملکرد شاخص بورس در ماه گذشته باعث شده سرمایه‌گذاران به‌طور متوسط متحول هفت درصد ضرر ببینند. در بازه یک‌ساله هم با وجود بازدهی مثبت ۴۱ درصدی، بورس از طلا، دلار و انواع سکه جا مانده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ شاخص بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه تقریبا موفق شد محدوده حیثیتی دو میلیون واحد را پس بگیرد، اما سرمایه‌گذاران هنوز با ترس و تردید تحولات بازار سرمایه را رصد می‌کنند و در اعماق وجود خود احساس دلشکستگی دارند.

گزیده آمار‌های اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهند، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در اسفند سال گذشته به ترتیب با ۲۷.۹ و ۲۱.۷ درصد افزایش نسبت به ماه قبل و افزایش ۴۳.۴ درصدی و ۳۲.۷ درصدی نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ به ترتیب به ارقام یک میلیون ۹۶۰ هزار و ۴۵۷ و ۲۴ هزار و ۳۹۴ رسیده بود، اما در حالی که تقریبا چهار ماه از سال جدید را پشت سرگذاشته‌ایم حتی با وجود رشد روز چهارشنبه، شاخص کل بورس خود را با مشقت فراوان خود را تا سطح دو میلیون و ۱۶ هزار و ۳۸۵ واحد بالا کشیده تا در طول سه ماه بهار و یک‌ماه سپری شده از تابستان به‌طور متوسط ۲.۸ درصد بازدهی داشته باشد.

مقایسه بازدهی بورس با طلا و ارز

شاخص بورس در حالی بازدهی ۲.۸ درصدی مثبت در ظرف چهار ماه گذشته از خود به جا گذشته است که طلا، سکه و ارز‌های رایج برای سرمایه‌گذاری به مراتب وضعیت بدتری داشته‌اند.

قیمت طلا در آخرین روز معاملاتی اسفند سال گذشته، دو میلیون و ۶۴۰ هزار تومان به‌ازای هر گرم بود. با گذشت تقریبا چهار ماه از سال جدید، قیمت طلا در روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه به گرمی دو میلیون و ۳۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که اگرچه هنوز با کف قیمت سال فاصله دارد، اما تا همین‌جا بیش از ۱۲ درصد زیان به سرمایه‌گذاران وارد شده است. قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار تا آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۳۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان ارزان شده است.

کاهش قیمت سکه امامی از ابتدای سال تا الان بیش از ۱۸ درصد برآورد می‌شود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در آخرین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱، با قیمت ۳۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسید، اما روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه روی سکوی ۲۷ هزار و ۵۵۱ هزار تومان ایستاد. سکه امامی به این ترتیب ظرف چهار ماه شش میلیون و ۱۹۹ هزار تومان ارزان شده است.

ربع سکه با دو میلیون و ۱۳۰ هزار تومان کاهش قیمت، تقریبا نزدیک ۱۸ درصد زیان را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرده است. قیمت سکه ربع بهار آزادی در آخرین روز معاملاتی سال قبل به ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسیده بود، اما اگر در آن روز برای خرید ربع سکه اقدام کرده بودید، در روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه نمی‌توانستید آن را بیشتر از ۹ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان بفروشید.

ریزش قیمت سکه گرمی حدود ۲۲.۸۶ درصد برآورد می‌شود. قیمت سکه گرمی در آخرین روز معاملاتی سال قبل هفت میلیون و ۶۱۰ هزار تومان بود، اما کسانی که در آن روز سکه گرمی خریده بودند در روز پنجشنبه ۲۹ تیر ناچار شدند آن را پنج میلیون و ۸۷۰ هزار تومان ارزان‌تر بفروشند و با یک میلیون و ۷۴۰ هزار تومان زیان از بازار خارج شوند.

نیم سکه وضعیت وخیم‌تری داشته و در مدت مشابه چهار میلیون و ۷۶۰ هزار تومان ارزان شده که معادل ضرر ۲۴.۴ درصدی است. آنهایی که سکه نیم بهار آزادی را در آخرین روز معاملاتی سال پیش به قیمت ۱۹ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان خریداری کرده بودند، پنجشنبه‌ای که گذشت نهایتا می‌توانستند آن را ۱۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان بفروشند.

قیمت دلار و یورو در همین مدت به ترتیب ۹ و چهار درصد کاهش پیدا کرده است. دلالان بازار آزاد در آخرین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱، هر دلار را با قیمت ۵۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه کردند. پس از گذشت حدود چهار ماه، قیمت دلار در روز پنجشنبه ۲۹ تیر ماه با پنج هزار و ۱۶۲ تومان کاهش به ۴۸ هزار و ۶۳۸ تومان رسید که نشان‌دهنده بازدهی منفی ۹.۶ درصدی سرمایه‌گذاران روی دلار است.

قیمت یورو در روز پنجشنبه ۲۹ تیر ماه به ۵۴ هزار و ۴۲۶ تومان رسید که در مقایسه با آخرین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱، تقریبا دو هزار و ۱۰۰ تومان ارزان شده است. آن‌هایی که روی یورو سرمایه‌گذاری کرده بودند ظرف چهار ماه گذشته ۳.۷ درصد زیان دیده‌اند.

بورس حداقل در مقایسه با طلا و ارز می‌تواند سرش را بالا بگیرد چرا که در آخرین روز معاملاتی سال قبل شاخص بورس روی ارتفاع یک میلیون و ۹۶۰ هزار و ۴۵۷ واحد ایستاده بود و با وجود تمام فراز و نشیب‌هایی که به چشم دیده در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته روی پله دو میلیون و ۱۶ هزار و ۳۸۵ واحد ایستاد تا با ۵۵ هزار و ۹۲۷ واحد رشد، بازدهی ۲.۸۵ درصدی را از خود به‌جا گذاشته باشد.

اقتصاد پرس

مقایسه عملکرد بورس، طلا و ارز در بازه‌های مختلف

قیمت طلا از پارسال تا الان ۹۶۴ هزار و ۱۰۰ تومان به‌ازای هر گرم افزایش پیدا کرده و بازدهی بیش از ۷۱ درصدی را ثبت کرده است. سکه تمام بهار آزادی از آخرین روز‌های تیرماه سال قبل تا الان ۱۲ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان افزایش قیمت داشته و برای سرمایه‌گذاران تقریبا ۸۵.۵ درصد سود به جا گذشته است.

نیم سکه بهار آزادی ظرف یک‌سال با رشد شش میلیون و ۶۵۵ هزار تومانی، به محدوده ۱۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسیده است. این تغییر و تحول از بازدهی یک‌ساله ۸۲ درصدی حکایت دارد. بازدهی ربع سکه به ۹۱.۵ درصد می‌رسد که مرهون رشد چهار میلیون و ۶۷۷ هزار تومانی است.

سکه گرمی در بازه یک‌ساله بیش از سایر انواع سکه سودآور بوده و پس از رشد دو میلیون و ۸۱۰ هزار تومانی، بازدهی ۹۲ درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده است.

قیمت دلار در روز‌های آخر تیرماه سال قبل تقریبا ۳۰ هزار و ۲۸۰ تومان بود و بعد یک‌سال با رشد ۱۸ هزار و ۳۵۷ تومانی به ۴۸ هزار و ۶۳۷ تومان رسیده تا میزان بازدهی آن ۶۰.۶ درصد برآورد شود. قیمت یورو در همین مدت ۲۲ هزار و ۵۹۰ تومان رشد کرده تا شاهد بازدهی ۷۱ درصدی باشد.

شاخص بورس سال ۱۴۰۲ را با رشد شروع کرد و در اولین روز معاملاتی به ارتفاع یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۲۸۱ واحد رسید. همزمان با رکوردشکنی‌های پی‌درپی بازار ارز که به ایستادن دلار در قله تاریخی ۵۵ هزار و ۵۱ تومان منجر شد، شاخص بورس با رشدی خیره‌کننده تا دو میلیون و ۵۱۴ هزار و ۶۷۳ واحد پیش‌رفت.

بورس یک‌سال پیش در ۳۰ مرداد ۱۴۰۱، روی پله یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۹۰۷ واحد ایستاده بود که در مقایسه با آن دوره به لطف رشد ۵۸۶ هزار و ۴۷۵ واحدی، بازدهی شاخص کل را باید ۴۱ درصد برآورد کنیم. با این وجود بازدهی اغلب بازار‌ها در همین مدت یک‌ساله بیش از بورس بوده و شاید به همین دلیل فعالان بازار سرمایه وضعیت خود را با تورم و بازدهی طلا و ارز مقایسه می‌کنند و مدام احساس دلشکستگی دارند.

اقتصاد پرس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.