کد خبر : 2105
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 تیر 1402 - 18:23

چرا بانک‌ها وام مسکن نمی‌‌‌دهند؟

چرا بانک‌ها وام مسکن نمی‌‌‌دهند؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره عدم‌ تمایل بانک‌ها به اعطای وام مسکن و در مقابل، اعطای تسهیلات به کارکنان و کارمندان خود پرداخت.

به گزارش اقتصاد پرس؛ چند روز پیش در خبر اعلام شد که وام خرید مسکن حدودا دو برابر شده و این وام برای زوجین تهرانی به ۹۶۰ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که بانک‌ها تمایلی به پرداخت وام مسکن نشان نمی‌دهند.

البته وام مسکن به ظاهر افزایش پیدا کرده اما در عمل تاثیری بر قدرت خرید مردم نگذاشته است. به خصوص که بسیاری از افراد می‌گویند فردی که باید ماهانه ۲۰ میلیون تومان اقساط پرداخت کند، باید درآمدش دو برابر این رقم باشد و اقشار متوسط به پایین جامعه توان دریافت چنین وامی را ندارند. به خصوص در شرایط کنونی که به گفته کارشناسان متوسط قیمت مسکن در پایتخت رقم ۶۰ میلیون تومان را هم رد کرده است و چنین وامی با اقساط ۲۰ میلیونی تنها برای خرید یک اتاق ۱۶ متری کفایت می‌کند.
دلیل عدم‌ تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن

بهروز محبی‌نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره عدم ‌تمایل بانک‌ها به اعطای تسهیلات ساخت مسکن و در مقابل، اعطای تسهیلات به کارکنان و کارمندان خود پرداخت.

وی درباره علت عدم‌همکاری بانک‌ها برای اعطای تسهیلات ساخت مسکن و اجرای قانون جهش تولید مسکن گفت: یکی از مسائلی که باعث شده بانک‌ها به سمت اعطای تسهیلات مسکن روی نیاورند بحث تسهیلات تکلیفی است که بر عهده بانک‌هاست.

محبی‌نجم‌آبادی با بیان اینکه قریب به ۲۰۰‌هزار میلیارد در سال ۱۴۰۲ در تبصره ۱۶ تسهیلات تکلیفی فرزند‌آوری، ازدواج و مسکن و … را تعیین کرده‌‌‌ایم افزود: بانک‌ها به این مساله اعتراض دارند که این میزان تسهیلات تکلیفی که قاطبه آنها قرض‌الحسنه است کار را برای آنها سخت کرده است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: البته به تازگی آمار و ارقامی از تسهیلات اعطایی بانک‌ها به کارمندان و کارکنان خودشان منتشر شده که نشان‌دهنده این است که دلایلی که بانک‌ها مطرح می‌کنند که اعتبار لازم را ندارند صحت ندارد و بانک‌ها توانمندی‌‌‌های بیشتری دارند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اخیرا اما با رایزنی‌‌‌های صورت‌گرفته، سقف وام خرید و ساخت مسکن به دو برابر افزایش یافته است. علاوه بر این بانک‌ها هم موظف شده‌‌‌اند که سهم بیشتری را نسبت به سال‌های گذشته در حوزه اجرای قانون جهش تولید مسکن تخصیص دهند تا بتوانیم مشکلات و موانع معضل بزرگ مسکن را به حداقل برسانیم.

محبی‌نجم‌آبادی توضیح داد: برای حل معضل مسکن باید برخی مسائل حل شود که یکی از این مشکلات تخصیص زمین و همچنین تخفیف در قیمت مصالح است که دولت باید از تمام جهات برای ایجاد این زیرساخت‌‌‌ها کمک کند.

وی افزود: در سمت دیگر ماجرا بانک‌ها هستند که باید به مردم کمک کنند تا سرمایه لازم برای ساخت مسکن به دست آنها برسد. دولت خودش نباید به ساخت ورود کند و تنها راه کمک دولت به رونق مسکن‌سازی اعطای تسهیلات، اعطای زمین و ارزان‌سازی پروانه‌‌‌های ساخت شهرداری‌‌‌هاست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مساله دیگری که باعث شده بانک‌ها تمایلی به سوق دادن تسهیلات خود به سمت مسکن نداشته باشند، این است که به سمت بنگاه‌داری رفته‌‌‌اند که این موضوع در بانک‌های خصوصی جدی‌تر است.

محبی‌نجم‌آبادی افزود: مشکل ناترازی مالی در حال حاضر در بانک‌ها خیلی جدی است. در آیین‌نامه‌‌‌ای که مجلس برای بانک مرکزی تدوین کرده هم قید شده که بانک‌ها باید به مرور از مسیر بنگاه‌داری خارج شوند، قطعا بانک نباید رقیب بخش خصوصی شود بلکه باید بخش خصوصی را تقویت کند و در ضرر و زیان آن شریک شود.

منبع: مهر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.