کد خبر : 8676
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 19:14

پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / نفس‌های سرد تالار شیشه‌ای در پایان تابستان

پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / نفس‌های سرد تالار شیشه‌ای در پایان تابستان

نفس‌های پایانی بازار سهام در تابستان ۱۴۰۲، رمق بازگشت به روند صعودی را از شاخص‌ها گرفته است. آیا این موضوع می‌تواند موجب نگرانی سهامداران و نقطه‌ای برای تبدیل برگه سهام به سرمایه نقدی شود؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ نفس‌های پایانی تابستان، در نبردهای آرام معاملاتی طی می‌شود. فرموله شدن نرخ خوراک پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها در کنار افزایش نرخ پایه دلار در محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بورس کالا، واکنش مثبت هیجانی اهالی بازار سرمایه را در پی داشت. این هیجان مثبت اما خیلی زود فروکش کرد و بازار در گیرودار فاز درجا زدن به سر می‌برد.
عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان جریان معاملات روز سه‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰٫۲۴ درصدی، معادل پنج هزار و ۲۶ واحد از ارتفاع این شاخص، تا پله دو میلیون و ۱۲۸ هزار واحدی کاهش یافت.

کاهش ارتفاع پنج هزار‌ واحدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت تمامی شرکت‌های بورسی است، عملکرد موازی را به ثبت رساند و  با کاهش ۰٫۲۱ درصدی به ارتفاع ۷۲۲ هزار واحدی رسید. همگرایی دو نماگر اصلی تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد جریان پول در هیچ یک از دو بخش سهام شاخص‌ساز و یا سهام متوسط و کوچک بازار سرمایه قصد ورود نداشته است.

شاخص‌ کل فرابورس نیز که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ها و سود سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس بوده با کاهش ارتفاع ۰٫۶۹ درصدی در سطح ۲۶ هزار و ۲۹۵ واحدی ایستاد تا این سنجه آماری نیز همچون دیگر نماگرهای بازار روز سه‌شنبه را با سرخ‌فامی به پایان برساند.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان نشان می‌دهد. همین کاهش شدید ارزش معاملات خرد، احتمال صعود مجدد بورس را تا انتهای هفته کاهش داده است.

کارشناسان معتقدند تثبیت این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست. تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دومین روز معاملاتی هفته را ۶٫۲ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر خواهد ساخت.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز ‌سه‌شنبه حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس سه‌شنبه، خبر از خروج ۳۷۳ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
محدوده حیاتی شاخص کل

کارشناسان در رابطه با حال و روز بورس تهران در واپسین روزهای تابستان ۱۴۰۲ معتقدند بازار در فاز اصلاح زمانی قرار گرفته است که پس از رشدی که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تجربه کرد، قابل انتظار است.

از سوی دیگر بخشی از فشار فروش موجود در بازار به شکل سنتی به ماهیت روزهای پایانی شهریور بازمی‌گردد. به واسطه تسویه تاریخی تعداد زیادی از کارگزاری‌ها در شهریورماه، عده زیادی از مشتریان اعتباری مجبور به فروش سهام خود می‌شوند تا تسویه اعتبارات انجام شود. از این رو فشار فروش زیادی به بازار وارد می‌شود.

کارشناسان معتقدند محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی کمربند ایمنی شاخص است. تا زمانی که این محدوده حفظ شود، روزهای رکودی بورس و کم بودن ارزش و حجم معاملات، جای نگرانی ندارد.
پیش بینی بورس چهارشنبه

اخبار مخابره شده از مرزهای شمال غربی کشور، نگرانی‌هایی را در مورد درگیری نظامی میان ارتش جمهوری آذربایجان و جدایی‌طلبان آرستاخ افزایش می‌دهد. ترس از دخیل شدن ایران در این درگیری باعث منفی شدن انتظارات نسبت به عملکرد تالار شیشه‌ای در آخرین روز معاملاتی تابستان ۱۴۰۲ شده است.

با توجه به این موضوع، در کنار رکود موجود در ارزش و حجم معاملات و بی‌تحرک ماندن اسکناس آمریکایی، به نظر می‌رسد بازار سهام در آخرین معاملاتی بورس تهران در تابستان امسال روز تعادلی دیگری همراه با فشار فروش عرضه‌کنندگان باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.