کد خبر : 2964
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مرداد 1402 - 1:23

پیش بینی بورس دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ / موج بی‌اعتمادی، بازار سهام را به کدام سو می‌برد؟

پیش بینی بورس دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ / موج بی‌اعتمادی، بازار سهام را به کدام سو می‌برد؟

بورس تهران در جریان معاملات یکشنبه، افت معنادار ۲۹ هزار واحدی را تجربه کرد. گفته می‌شود شایعه توقف فعالیت بورس کالا اهرم فروش‌ها در بورس یکشنبه بوده است. این درحالی است که بهمن عبداللهی، عضو شورای عالی بورس روز گذشته خبر از هماهنگی سازمان بورس و قوه قضائیه برای جلوگیری از این دست فعالیت‌ها داده بود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بورس تهران پس از آغاز هفته به رنگ سرخ، انتظارات اهالی بازار سرمایه را مبنی بر ادامه‌دار بودن اصلاح نماگر‌های تالار شیشه‌ای افزایش داد. از ساعت ۹:۳۰ صبح، عرضه‌ها در واکنش به شایعه توقف فعالیت بورس کالا رو به افزایش گذاشت.

این در حالی است که عبداللهی، عضو شورای عالی بورس روز گذشته طی اظهارنظری اعلام کرده بود: «گاهی اطلاعات و اخبار با اهدافی مشخص در فضای مجازی منتشر می‌شود که تأثیراتی بر بازار سهام می‌گذارد.» او همچنین از انجام هماهنگی‌های لازم بین سازمان بورس و قوه قضائیه برای جلوگیری از این فعالیت‌ها داده بود.

با این حال پس از پایان بازار، سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «خبر منتشرشده در فضای مجازی کاملا کذب بوده و خبرهای کذب منتشر شده در این زمینه صرفا در راستای تشویش افکار عمومی و آسیب رساندن به روند بازار سرمایه است.»

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس که همزمان دبیر شورای عالی بورس است نیز با اشاره به نقش محوری بورس کالا شفافیت معاملات کالاهای پذیرفته شده در این رابطه گفت: «به موجب قانون بازار اوراق بهادار، صدور، تعلیق و لغو مجوز فعالیت بورس ها جزو وظایف شورای عالی بورس بوده و به هیچ وجه موضوع اشاره شده در دستور کار شورای عالی بورس قرار ندارد.»
بورس تهران زیر ذره‌بین

روز یکشنبه، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با نزول شدید ۲۹ هزار و ۷۶ واحدی که معادل ۱٫۴۶ درصد این شاخص است، روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات یکشنبه در سطح یک میلیون و ۹۶۷ هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. البته سرعت نزول شاخص هم‌وزن بیشتر بود و با کاهش ۱٫۹۴ درصدی به سطح ۶۹۷ هزار و ۴۶۰ واحدی رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دومین روز هفته را ۱۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را پنج هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس یکشنبه، خبر از خروج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
پیش بینی بورس دوشنبه

ماهیت سرمایه و گریزان بودن آن از ترس‌ها و ابهامات در همه بازار‌ها بدیهی است. طبیعتا اگر ابهامی در بازار وجود داشته باشد، سرمایه به سرعت منقبض شده و به سوی محلی با ریسک پایین‌تر گرایش پیدا می‌کند.

بنابراین تا زمانی که محرک‌هایی که به این بی‌اعتمادی دامن می‌زنند، در بطن بازار وجود داشته باشند و راهکاری برای رفع آن‌ها وجود نداشته باشد، حتی این احتمال وجود دارد که بازار اعداد و ارقام پایین‌تری را ببیند.

از سوی دیگر روند معاملات روز یکشنبه نشان‌ می‌دهد موج عرضه‌ها از ابتدای بازار آغاز شده، در میانه بازار شدت گرفته و تا پایان بازه معاملاتی با شیب کمی ادامه یافته است. در این میان هیچ نشانی از قدرت تقاضا و خریداران نیست. در واقع فضای بازار سرمایه به سمت و سویی رفته است که اهالی بازار نه شرایط بنیادی و نه تکنیکال سهام توجهی ندارند.

بر همین اساس انتظار می‌رود بازار روز میانی هفته را در ادامه موج عرضه شدید روز یکشنبه، با نمایش فروشندگان کار خود را آغاز کند. در ادامه اما با توجه به تکذیب شایعه توقف بورس کالا، انتظار می‌رود بازار رو به تعادل گذارد.

با این حال تا زمانی که سایه‌های محرک‌های منفی بر بازار سنگینی می‌کند نمی‌توان انتظار بازگشت اعتماد از دست‌رفته سهامداران و اهالی بازار سرمایه را داشت.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.