کد خبر : 10902
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1402 - 19:41

پیش بینی بورس دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / پول‌های پارک شده در انتظار محرک قوی

پیش بینی بورس دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / پول‌های پارک شده در انتظار محرک قوی

صحبت‌های رئیس سازمان بورس، صبح روز یکشنبه، در ارتباط با منتفی بودن احتمال خروج سیمان و فولاد از بورس کالا نتوانست دردی از بازار سهام درمان کند. شاخص کل در انتهای جریان معاملات دومین روز هفته، با افت ۱۷ هزار واحدی در پله دو میلیون و ۶۷ هزار واحد ایستاد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ معاملات بورس تهران در روز یکشنبه در حالی آغاز شد که جریان ناامیدی اهالی بازار در روز آغازین هفته، به بازار یکشنبه نیز سرایت کرده بود. جریان معاملات این دو روز نشان داد، گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها آنچنان توانایی به حرکت درآوردن بازار زخمی این روزها را ندارد.
عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز یکشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش ۰٫۸۳ درصدی، معادل ۱۷ هزار و ۳۷۰ واحدی از ارتفاع این شاخص، در پله دو میلیون و ۶۷ هزار متوقف شد.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت تمامی شرکت‌های بورسی است، عملکرد موازی را به ثبت رساند و با کاهش چهار هزار و ۸۶۲ واحدی در ارتفاع ۷۱۰ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس نیز که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است با کاهش ۰٫۸۸ درصدی معادل ۲۲۹٫۰۸ واحدی از ارتفاع این شاخص، در سطح ۲۵ هزار و ۷۸۱ واحدی ایستاد.

وضعیت شاخص کل و هم وزن تفاوت معنادار و خاصی نسبت به هم ندارند؛ البته شاخص هم وزن می‌تواند زودتر واکنش نشان داده و با توجه به تحرکات نصفه و نیمه در برخی تک سهم‌ها، احتمالا افزایش تقاضا برای سهام متوسط و کوچک در نیمه دوم مهرماه بالاتر خواهد رفت.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز یکشنبه چهار و ۸۸۹ میلیارد تومان نشان می‌داد. ارزش معاملات نسبت به سطح روز قبل کاهش یافت. قرارگیری ارزش معاملات در میانه کانال چهار هزار میلیارد تومان هنوز برای افزایش پویایی بازار کافی نیست.

با این وجود ارزش معاملات خرد بازار، در دو روز ابتدایی هفته قابل قبول بود. با افزایش تقاضا برای تک‌سهم‌هایی با محوریت تجدید ارزیابی و گزارش‌های عملکردی، چندان هم بازار یکدست سرخ‌فامی را شاهد نبودیم.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز یکشنبه را ۸٫۵ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر خواهد ساخت.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز ‌یکشنبه حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌های بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس یکشنبه، خبر از خروج ۴۴۹٫۹ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
تغییرات محسوس بازار سهام

با این حال دو تغییر مهم نسبت به هفته اول مهر و دو هفته پایانی شهریور در بازار مشهود است. تغییر اول در رابطه با حجم معاملات است؛ در عین منفی بودن کلیت بازار، حجم معاملات ارقام بیشتری را نسبت به قبل تجربه می‌کند. همچنین خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت نیز افزایش یافته که می‌تواند ردپایی از خرید سهام و کاهش ترس افراد به دنباله کاهش ریسک‌های بازار باشد.

تغییر دوم، جریان‌سازی اخبار مرتبط با تجدید ارزیابی برخی شرکت‌هاست. با توجه به این اخبار، برخی نمادها مثل «ذوب» با اقبال بیشتری مواجه شده‌اند.

کارشناسان بیان می‌کنند پول‌های خارج شده از بازار سهام، به طور کلی از حساب کارگزاری‌ها خارج نمی‌شوند. به این معنی که حجم پول زیادی بیرون بازار پارک شده و منتظر محرکی برای تغییر شرایط و ورود به سهام هستند.

پیش بینی بورس دوشنبه

صحبت‌هایی که چند روز گذشته در مجمع بانک رسالت مطرح شد، چند پیام مهم برای سهامداران در بردارد. یکی از مدیران در این جلسه بیان کرده است که سهامداران اولویت آخر ما هستند. این دیدگاه بیشتر شرکت‌ها و سیاست‌گذاران در فضای اقتصادی کشور است با این تفاوت که این مدیر بانک رسالت تعارف را کنار گذاشته و خارج از لفافه سخن از اصل مطلب به میان می‌آورد. پیام مهمی که سهامداران و اهالی بازار سرمایه باید از این موضوع برداشت کنند، داشتن راهبرد در انتخاب نمادهای پرتفوی خود است.

سهامداران باید ابتدا محیط شرکتی که سهام آن را می‌خرند، بشناسند. موضوع حاکمیت شرکتی که با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان رگولاتور باید در شرکت‌ها پیاده شود، با توجه به محیط شرکت، امکان اجرایی شدن پیدا می‌کند.

در حال حاضر با توجه به اینکه شرکت‌ها پایان مهرماه برای انتشار گزارش‌های عملکردی ۶ ماهه خود فرصت دارند، بازار به سمت عملکرد خوب شرکت‌ها خواهد رفت. بر همین اساس کارشناسان عقیده دارند بازار تا پایان مهرماه می‌تواند تحت تاثیر گزارش خوب برخی شرکت‌ها به سمت تعادل گام بردارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.