کد خبر : 5018
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 23:48

پرونده الکترونیک سلامت برای همه شهروندان و امکان ویزیت از راه دور

پرونده الکترونیک سلامت برای همه شهروندان و امکان ویزیت از راه دور
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت:وزارت بهداشت در تلاش است که تا پایان این دولت همه شهروندان پروفایلی داشته باشند که بتوانند پرونده الکترونیک سلامت خود را مشاهده و حتی امکان ویزیت از راه دور به شکل رسمی برای آنان فراهم شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ سیدرضا مظهری،رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت،گفت: حجم درخواست‌ها برای الکترونیکی شدن فرآیندها در حوزه سلامت زیاد است؛ با اینکه از سال‌های دور یعنی حدود سال ۱۳۷۵ موضوع نرم‌ افزاری شدن بخش‌های مختلفی از ارائه خدمات سلامت در حوزه بیمارستانی آغاز شد و به سیستم ‌های HIS تبدیل شد، اما به صورت تصاعدی بخش‌های مختلفی از حوزه سلامت را در بر گرفت و ما در سال‌‌های اخیر به ویژه در دو سال گذشته با رشد بسیار زیاد در بخش‌های مختلف مواجه هستیم. با ورود فرآیندهای مرتبط با نسخه الکترونیک تحولی در حوزه خدمات سلامت الکترونیک ایجاد شد.

مظهری با بیان اینکه حوزه سلامت الکترونیک به لحاظ کاربردی در سه بخش تعریف می‌شود، افزود: بخش اول، موضوع پرونده الکترونیک سلامت است که در این زمینه هرکدام از شهروندان یک پرونده اختصاصی سلامت که اطلاعات بهداشتی و درمانی آنها در آن ثبت شده و در دسترس پزشک معالج شان باشد، دارند.

وی ادامه داد: بخش دوم، اصلاح فرآیندهای نظام سلامت است تا مسیرها به درستی مدیریت شوند؛ برای مثال مسیر نظام ارجاع به کمک فرآیندها و در قالب نرم افزارها می‌تواند به درستی هدایت شود. بخش سوم نیز مدیریت و تصمیم‌ گیری است. تمام اطلاعات باید در نهایت به صورت آمار و داشبورد در اختیار مدیران و کارشناسان قرار گیرد تا تصمیمات صحیح تری اتخاذ شود.

تولید اطلاعات پرونده سلامت از ۴ مبدا

وی تاکید کرد: در حال حاضر در بحث مراسم اربعین نیز اطلاعات بیماری‌ هموطنانی که عازم شده‌اند را دنبال می‌‌کنیم تا در بازگشت به کشور توسط شبکه بهداشتی محل زندگی خود رصد و بررسی شوند تا از بروز و انتقال بیماری‌ها جلوگیری شود.

مظهری با بیان اینکه اطلاعاتی که در پرونده الکترونیک سلامت قرار می‌گیرد باید به وسیله ۴ مبدا تولید شود،گفت:مبداء اول حوزه بهداشتی اعم از واکسیناسیون، پایش رشد کودک، آموزش پیشگیری و مراقبت مادر باردار است که تحت عنوان خدمات مراقبتی شناخته می‌شود و تمام این اطلاعات باید در پرونده الکترونیک ثبت شود.

وی ادامه داد: مبداء دوم، اطلاعات مربوط به خدمات سرپایی است که عمدتا در حوزه تشخیص و درمان و دارو متمرکز است و خوشبختانه طی دو سال گذشته در این زمینه کار شده تا بدانیم هر فرد دقیقا چه خدمات سلامتی دریافت کرده و حتی چه میزان هزینه کرده است.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت افزود: مبداء سوم اطلاعات مربوط به بخش بستری است که در این زمینه سابقه خوبی داریم. تاکنون در ۱۰۵۹ بیمارستان کشور توسعه نرم افزارها رشد مطلوبی پیدا کرده و تقریبا ۱۸ نرم افزار مهم بیمارستانی (HIS) داریم که سرویس سلامت الکترونیک ارائه می‌دهند و اطلاعات آنها از سالیان قبل به ما منتقل می‌شود.

تجمیع اطلاعات و برقراری ارتباط بین آنها

وی گفت: مبداء چهارم اطلاعات، بخش خودمراقبتی است که در این بخش هنوز به بلوغ نرسیده‌ایم و امیدواریم در دولت فعلی به نتایج قابل قبولی برسد. در این بخش خود افراد باید آموزش ببینند تا اطلاعات مرتبط با سلامت را پس از آموزش و ارائه دسترسی در پرونده الکترونیک ثبت کنند.

رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت: امروز تکلیف مهم ما تجمیع اطلاعات این ۴ بخش و برقراری ارتباط بین آنها است تا نتایج کنار یکدیگر قابل رصد باشند.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت در تلاش است که تا پایان این دولت همه شهروندان پروفایلی داشته باشند که بتوانند پرونده الکترونیک خود را مشاهده و از این سامانه استفاده کنند و حتی امکان ویزیت از راه دور به شکل رسمی برای آنان فراهم شود.

مظهری افزود: با توجه به گسترش نسخه نویسی الکترونیک باید امکان نسخه نویسی از راه دور به شرط اندیشیده شدن تمهیدات قانونی فراهم باشد. ۵۰ درصد مراجعین به مطب‌ها شاید نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند پس می‌توان با دوراپزشکی آنها را پیگیری کرد.

۹۷درصد نسخه ها الکترونیکی هستند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۷ درصد نسخه‌ها به صورت الکترونیک است، اظهار کرد: از ابتدای شکل‌ گیری نسحه نویسی الکترونیک تاکنون، ۳۲۶ میلیون نسخه در حوزه تامین اجتماعی و ۱۹۳ میلیون نسخه در حوزه بیمه سلامت ثبت شده است.

وی با بیان اینکه نظام ارجاع تاکنون پیشرفت خوبی داشته است، گفت: تعداد ارجاعات الکترونیکی از سطح یک (مراکز بهداشتی) به سطح دو (بیمارستانی و تخصصی) از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون، بیش از یک میلیون و ۴۹۸ هزار و ۵۶۵ مورد بوده است.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سال گذشته، ۷۸ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۴۹۲ پرونده از حوزه‌‌های مختلف در سامانه ذخیره داده وزارت بهداشت دریافت کردیم که این آمار در ۵ ماهه نخست سال جاری، حدودا ۴۲ میلیون پرونده بوده که نشان می‌دهد که با حجم قابل توجهی از اطلاعات سلامت روبرو هستیم و با توجه به حجم روزافزون داده‌ها و اهمیت حفظ، نگهداری و پاسداری از محرمانگی اطلاعات، مطالبه ما از بخش‌های مربوطه این است که زیرساخت‌‌های مورد نیاز در حوزه سلامت تامین شود.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.