کد خبر : 17313
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 22:11

رتبه ایران در تولید غله اعلام شد

رتبه ایران در تولید غله اعلام شد
آنطورکه فائو در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است، حجم کل تولید غله در ایران در سال ۲۰۲۳میلادی به ۲۱میلیون تن رسیده و ایران چهارمین کشور در آسیاست که بیشترین میزان ذخایر غلات را دارد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ حجم تولید و ذخایر غلات کشورها، یکی از مهم‌ترین گزارش‌های اقتصادی است؛ چرا که میزان ذخایر این محصولات، امنیت غذایی کشورها و مردم آن کشور را تامین می‌کند و به زعم کارشناسان؛ این ذخایر صرف‌نظر از امنیت غذایی، ابعاد سیاسی نیز دارد. به‌نحوی که کاهش ذخایر محصولات کشاورزی و غلات کشورها می‌تواند حتی آثار نامطلوب سیاسی برای کشورها داشته باشد. در چنین شرایطی آنطور که سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است؛ میزان کل تولید غلات ایران در سال ۲۰۲۳میلادی به ۲۱میلیون و۱۰۰هزار تن رسیده است که نسبت به سال گذشته میلادی ۲درصد رشد نشان می‌دهد. ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۰میلیون و ۶۰۰هزار تن غله تولید کرده بود.

براساس این گزارش تولید گندم ایران نیز که در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۳میلیون تن اعلام شده بود، در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۵۰۰هزار تنی مواجه شده و به ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تن رسید.

تولید شلتوک برنج هم ۳میلیون و ۵۰۰هزار تن اعلام شده که نسبت به سال قبل از آن تغییری نداشته است. تولید سایر غلات ایران نیز در سال ۲۰۲۳ بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح ۴.۱ میلیون تن باقی مانده است.

این گزارش همچنین از افزایش ۱۰۰ هزار تنی ذخیره غلات ایران خبر داده و اعلام کرده است که ذخایر غلات ایران به ۱۲میلیون و ۱۰۰هزار تن رسیده است.

ایران با این حجم ذخایر غلات در رتبه چهارم آسیا قرار گرفته است. چین با ۳۹۹میلیون تن ذخیره در رتبه اول قرار دارد؛ هند با ۶۴میلیون تن و ترکیه با ۱۲میلیون و ۷۰۰هزار تن به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به‌خود اختصاص داده‌اند.

خودکفایی در تولید گندم

همزمان با انتشار این گزارش، روز گذشته رئیس بنیاد ملی گندمکاران نیز گفت: با توجه به سیاست و برنامه وزارت جهاد مبنی بر خودکفایی گندم، سال آینده نیازی به واردات نخواهیم داشت.

عطاءالله هاشمی، گفت: با توجه به حجم خرید تضمینی و تولید گندم، پیش‌بینی می‌شود که واردات نسبت به سال قبل ۲۸درصد کاهش یابد.

او ادامه داد: امسال در تامین گندم خبازی به‌خودکفایی رسیده‌ایم و تنها برای ذخایر استراتژیک و مقداری کسری، نیاز صنف و صنعت گندم وارد می‌شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر سیاست و برنامه‌ریزی وزارت جهاد و پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر شرایط مساعد بارش برآورد می‌شود که سال آینده در تامین گندم خبازی و صنف و صنعت به‌طور کامل خودکفا شویم که بر این اساس دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت. برآوردها حاکی از آن است که سال زراعی آینده میزان خرید تضمینی گندم به ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تن برسد.

اقتصاد پرس

منبع: همشهری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.