کد خبر : 20096
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آذر 1402 - 10:34

حسین راغفر، اقتصاددان:

وضع معیشتی مردم در دولت رئیسی بدتر شد

وضع معیشتی مردم در دولت رئیسی بدتر شد

حسین راغفر ازجمله اساتید شناخته شده علم اقتصاد در دانشگاه است که به انتقاد شدید از سیاستهای اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی پرداخت.

به گزارش اقتصاد پرس؛ حسین راغفر اقتصاد دان و استاد دانشگاه در پاسخ به سوال چگونگی عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم گفت: عملکرد دولت سیزدهم را جامعه و مردم بهتر می توانند ارزیابی کنند. در مدتی که دولت سیزدهم در منصب قدرت قرار داشته است وضعیت معیشتی مردم بدتر شده است یکی از وعده های دولت سیزدهم پیش از برسرکار آمدن کنترل قیمت ها و تورم بود که متاسفانه محقق نشد.

وی افزود: هزینه مردم در این مدت افزایش داشته است و از طرفی افزایش دستمزد بسیار جزئی ای که انجام شد هم کمکی به مردم نکرده است که بخشی از این تمامی مشکلات و کم و کاست دولت فعلی به دلیل مشکلاتی است که دولت قبل برای دولت فعلی به جای گذاشته است.

حسین راغفر اقتصاد دان و استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت افزایش دستمزد گفت: عوامل بسیاری بر افزایش تورم تاثیر می گذارد اما افزایش دستمزد ارتباطی به تورم ندارد و تاثیر آن بسیار ناچیز است افرادی که از این موضوع سرکوب دستمزد سود می برند اجازه نمی دهند این اتفاق صورت بگیرد. افزایش دستمزد به جهت بهره وری بیشتر کارکنان نیاز است و در صورتی که این افزایش کافی نباشد صنعت مختل خواهد شد.

این اقتصاد دان در رابطه با میزان تورم در کشور گفت : تورم حال حاضر از تورم اعلامی دولت بیشتر است و تقریبا ۱۵ درصد اختلاف دارد عدد تورم اعلامی توسط دولت بر اساس قیمت ۴۰۰ گروه کالایی است که به صورت میانگین اعلام می شود در حال حاضر درآمد مکفی نیست و تحت فشار هستند تورم و شرایط حال حاضر اقتصاد باعث شده است رشد جمعیت متوقف شود.

وی افزود: مشکلات درآمدی خانواده‌های کارگری نشات گرفته از ناامنی اقتصادی در جامعه است    که باعث شده است رشد جمعیت به عدد ۰.۷ برسد.

راغفر در رابطه با وضعیت مسکن و میزان پیشرفت نهضت ملی مسکن گفت:  از سال ۹۶ میزان تورم مسکن ۲.۵ برابر میزان تورم بوده است و بیشترین فشار بر موضوع مسکن صورت گرفته است.تعداد زیادی مسکن خالی وجود دارد اما مردم توانایی خرید آن را ندارند و کمبود مسکن به هیچ عنوان وجود ندارد.

به گفته وی، سفته بازان و سودجویان به خصوص بانک ها در زمینه مسکن به دنبال فرصت برای اختلال در این صنعت هستند و به نوعی می توان گفت بانک ها باعث ایجاد بخش اعظمی از این مشکلات هستند.

این صاحبنظر اقتصادی تصریح کرد: در تمامی کشور ها از مسکن مالیات دریافت می شود و میبایست این اتفاق در کشور ما هم صورت بگیرد تا شاهد سفته بازی سودجویان و افزایش شدید قیمت مسکن نباشیم.

وی تاکید کرد: تخصیص زمین می تواند تا حد زیادی مشکل مسکن کشور را حل کند دولت می تواند با تخصیص زمین به افراد باعث تشویق مردم به ساخت و ساز شود.

او یادآور شد: رکود شدیدی را در زمینه مسکن شاهد هستیم و دلیل آن این است که مردم توانایی خرید مسکن را ندارند و عرضه کنندگان هم  منتظر موج بعدی تورم هستند.

وی در رابطه با مسکن ۲۵ متری گفت: دولت از موضوع مشکلات مسکن آگاه است دولت سیزدهم توانایی مقابله با سفته بازی در زمینه مسکن را ندارد  و همچنین این موضوع اهمیت خاصی هم برای دولت ندارد راه حل های زیادی وجود دارد بسیاری از خانواده ها از اینکه بتوانند مسکن۲۵ متری هم در اختیار داشته باشند استقبال می کنند.

وی در ادامه این گفتگوی تفصیلی افزود: در دیگر کشور های دنیا بانک ها از طرف دولت ها موظف شده اند وام مسکن با بهره زیر ۴ درصد در اختیار مردم قرار دهند مسکن یک کالای سیاسی است و دولت ها می بایست در آن دخالت کنند و جلوی دخالت افراد سودجو را بگیرد.

راغفر در رابطه با موضوع خودرو و وضعیت ترافیکی شهر تهران گفت: وضعیت ترافیک در شهر تهران بسیار وحشتناک است و دلیل آن عدم تجهیز حمل و نقل عمومی است.

او خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ میلیون دلار از چین طلب داریم چرا از این کشور اتوبوس و خودرو عمومی وارد نمی کنیم؟ چرا از این کشور خودروی لوکس وارد می کنیم؟ حمل و نقل درون شهری و برون شهری باید پیشرفته شود و سرمایه گزاری صورت بگیرد. پس از جنگ تحمیلی بسیاری از شرکت ها سرویس رفت و آمد خودشان را قطع کردند و یکی از مشکلات افراد برای دسترسی به محل کار همین مسءله ترافیک و نبود حمل و نقل عمومی مناسب است.

به گفته وی، مافیای خودرو باعث ایجاد این شرایط است و امنیت مردم به خاطر همین مسءله ترافیک خدشه دار شده است و درحال حاضر  بحران شدیدی را شاهد هستیم.

او ادامه داد: واردات خودرو های دست دوم یک جنایت است و دولت سیزدهم در این رابطه اشتباه فاحشی را مرتکب شده است ایران در چند سال آینده تبدیل به قبرستان خودرو های فرسوده خواهد شد.

این اقتصاد دان در رابطه با نرخ بنزین و اختصاص بنزین به هر کد ملی گفت: بنزین میبایست به صورت هدفمند توزیع شود اختصاص بنزین به هر کد ملی یک صحبت مبتذل و مخرب است که از قبل شکست خوردن آن مشهود است. پیامد تصمیمات اشتباه دولت بر سر خودش آوار خواهد شد.

وی افزود : قطعا قیمت بنزین افزایش خواهد یافت حال به دلیل ملاحظات انتخاباتی این اتفاق رخ نداده است اما پس از آن اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: افزایش قیمت بنزین به معنی تورم شدید و افزایش هزینه های حمل و نقل است.

راغفر در رابطه با لایحه افزایش سن بازنشستگی گفت: یکی از مشکلات ما ناترازی صندوق های بازنشستگی است و این مسئله با افزایش سن بازنشستگی حل نمی شود و تنها اندکی تاثیرگزار است و اقدامات پارامتریک مانند افزایش سن بازنشستگی پیامد هایی همچون عدم ایجاد ظرفیت های اشتغال برای نیروی کار جوان ایجاد خواهد کرد.

/خبرفوری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.