کد خبر : 19406
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 23:36

کاخ سفید: مذاکرات با حماس برای آزادی اسرا به پایان نزدیک شد

کاخ سفید: مذاکرات با حماس برای آزادی اسرا به پایان نزدیک شد
جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه مذاکرات با حماس برای آزادی اسرا به پایان خود نزدیک می شود، اعلام کرد: معتقدیم به توافق برای آزادی گروگان‌ها از غزه نزدیک شده ایم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبری شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: مذاکرات برای آزادی گروگان ها از غزه به پایان خود نزدیک می شود.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: تمام تلاش خود را برای مذاکره درباره گروگان‌ها و اجرای هر توافقی در صورتی که همه طرف ها به تعهدات خود عمل کنند، انجام می دهیم.

این مقام کاخ سفید اضافه کرد: ما هنوز تا رسیدن به توافق در مورد تبادل زندانیان فاصله داریم، اما با جدیت در این مسیر کار می کنیم.

وی با بیان اینکه  اولویت ما آزادی هر چه سریعتر کودکان، زنان و کسانی است که تابعیت آمریکا را دارند، ادعا کرد واشنگتن کنترلی بر مدت زمان جنگ در غزه ندارد و این موضوع بر عهده طرف اسرائیلی استو

کربی همچنین با بیان اینکه اطلاعاتی درباره وضعیت بیمارستان اندونزی در غزه نداریم، ادعا کرد که  بیمارستان ها نمی توانند میدان جنگ باشند و ما موضع آمریکا را در این زمینه را به صراحت اعلام کرده ایم .

هماهنگ کننده راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین افزود که واشنگتن اطلاعاتی در مورد آنچه اسرائیل در مورد ورود گروگان ها به بیمارستان الشفاء در ۷ اکتبر اعلام کرده است، ندارد.

وی همچنین در تداوم مواضع واشنگتن درباره اداره نوار غزه گفت:  تشکیلات خودگردان فلسطین مشروعیت داشته و از حمایت برخوردار است و می تواند به اداره غزه پس از پایان درگیری کمک کند.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین ادعا کرد:  مقامات آمریکایی همچنان از اسرائیل می خواهند که در عملیات علیه حماس تا حد امکان دقت کند.

این مقام کاخ سفید همچنین گفت که به نفع رژیم اسرائیل نیست که جبهه جنگ در شمال با حزب‌الله لبنان را باز کند.

این مقام ارشد امنیتی کاخ سفید همچنین در تداوم دفاع واشنگتن از تل آویو و برغم اظهارات مقامات تل آویو مدعی شد تل آویو در تلاش نیست فلسطینی ها یا غزه را از روی نقشه محو کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در حاشیه مراسم روز شکرگزاری در کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا به توافق برای آزادی گروگانها نزدیک هستیم؟ گفت: معتقدم به این توافق نزدیک هستیم.

خبرنگاری در حاشیه مراسم روز شکرگزاری در کاخ سفید از جو بایدن که مسن ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا بوده و امروز ۲۰ نوامبر روز تولد اوست و ۸۱ ساله شده است، پرسید: آقای رئیس‌جمهور، آیا به توافق آزادی گروگان‌ها نزدیک هستیم؟

بایدن پاسخ داد: معتقدیم به این توافق نزدیک هستیم اما آمادگی گفتگو با شما را در این زمینه ندارم.خبرنگار دوباره پرسید: چنین اعتقادی دارید؟ بایدن با صدای بلند پاسخ داد: بله.

پیش از این نیز بایدن در ۲۳ آبان ماه در پاسخ به سوال خبرنگاران در باره آزادی اسرای در دست حماس گفت: «من هر روز مشغول گفتگو با افراد دخیل در مذاکرات آزادسازی گروگان‌ها هستم. معتقدم آزادی آنها اتفاق خواهد افتاد اما نمی خواهم وارد جزئیات شوم.»

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به اینکه پیام او به خانواده های اسرای چیست؟ گفت: « منتظر بمانید. به آنجا می رسیم».

روزنامه واشنگتن پست ۲۸ آبان ماه اعلام کرد که اسرائیل، آمریکا و حماس به توافق آزمایشی دست یافته‌اند که بر اساس آن، در ازای وقفه‌ای پنج روزه در درگیری‌ها،ده‌ها تن از اسرایی که در غزه هستند، آزاد می‌شوند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه نوشت که این توافق در ۶ صفحه تنظیم شده است و طبق آن همه طرف‌ها، عملیات رزمی را دست کم به مدت پنج روز متوقف کرده و «ابتدا ۵۰ یا تعداد بیشتری از اسرا در گروه‌های کوچک و هر ۲۴ ساعت یکبار آزاد می‌شوند.» اما هنوز مشخص نیست که دقیقا چه تعداد از ۲۳۹ اسیری که در غزه هستند، آزاد می‌شوند.

این گزارش افزود که همچنین قرار است میزان بیشتری از کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به غزه را پیدا کنند.

به نوشته واشنگتن پست به نقل از دیپلمات‌های عرب و غیرعرب، چارچوب این توافق پس از چند هفته گفت‌وگو میان اسرائیل، آمریکا و حماس در دوحه پایتخت قطر مشخص شد. به گفته آنها، این گفت‌وگوها به طور غیرمستقیم و با میانجیگری قطر انجام شد.

بر اساس این گزارش، تاکنون هنوز مشخص نشده است که اگر شرایط مهیا باشد آیا اسرائیل با وقفه موقت حملات به غزه موافقت خواهد کرد یا خیر.

 افکار عمومی در سرزمین های اشغالی فلسطین نه تنها کابینه نتانیاهو را مسوول شکست از مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی می دانند، بلکه کابینه بنیامین نتانیاهو را مسوول کشته شدن اسرای اسرائیلی در غزه می‌داند.

در عین حال مقاومت فلسطین با اشاره به حضور اسرای اسرائیلی در غزه، درباره احتمال کشته شدن آنها در حملات هوایی این رژیم به نوار غزه هشدار داده بود.

ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.