کد خبر : 15475
تاریخ انتشار : جمعه 5 آبان 1402 - 17:19

کشف واکسن ترک کوکایین

کشف واکسن ترک کوکایین
دانشمندان برزیلی با توجه به تعداد بالای مصرف‌کنندگان کوکائین در این کشور، موفق به توسعه واکسنی شده‌اند که در صورت تأیید می‌تواند روند ترک اعتیاد به کوکائین و کراک را هموار کند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ دانشمندان برزیلی از توسعه یک درمان جدید و نوآورانه برای اعتیاد به کوکائین و کراک خبر دادند.

به نوشته سایت بارونز،‌ این دانشمندان یک واکسن آزمایشی به نام «کالیکس‌کوکا» توسعه داده‌اند که در آزمایش روی حیوانات، نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه داشته است. این واکسن با ایجاد یک تحریک ایمنی باعث می‌شود گلبول‌های سفید بدن به مبارزه با کوکائین و کراک بپردازند و مانع رسیدن این مواد مخدر به مغز شوند.

محققان امیدوارند کالیکس‌کوکا به مصرف‌کنندگان مواد مخدر کمک کند تا چرخه اعتیاد خود را بشکنند. این واکسن در واقع مانع از ایجاد حالت نشئگی می‌شود.

اگر این درمان به تأیید نهادهای نظارتی برسد، برای نخستین‌بار است که اعتیاد به کوکائین با استفاده از واکسن درمان می‌شود.

توقف در آزمایش بالینی

واکسن کالیکس‌کوکا همچنین به تازگی جایزه «نوآوری سلامت یورو» در منطقه آمریکای لاتین را به دست آورد.

واکسن یادشده با تحریک سلول‌های ایمنی بدن، باعث ایجاد نوعی آنتی‌بادی شده که به مولکول‌های کوکائین در جریان خون متصل می‌شوند. این پادتن‌ها باعث بزرگ شدن مولکول‌های کوکائین شده و همین امر مانع از رسیدن آن‌ها به مرکز مرتبط با لذت در مغز می‌شود.

از سوی دیگر، مطالعات مشابهی در آمریکا که بیشترین تعداد مصرف‌کنندگان کوکائین در جهان را دارد، منتشر شده است؛ اما این مطالعات به دلیل نتایج نامطلوب در آزمایشات بالینی، متوقف شدند.

نتایج آزمایشات کالیکس کوکا حاکی از ایجاد سطوح قابل توجهی از آنتی‌بادی در حیوانات بوده و این واکسن، عوارض جانبی کمی به همراه داشته است. کالیکس کوکا هم‌اکنون در مرحله ورود به نخستین آزمایشات بالینی قرار داد تا مشخص شود نتایج آن روی انسان نیز موثر است.

آمریکا و برزیل بیشترین مصرف کننده کوکایین

این واکسن با استفاده از ترکیبات شیمیایی ساخته‌شده در آزمایشگاه به وجود آمده و همین امر،‌ هزینه تولید آن در مقایسه با بسیاری از واکسن‌های دیگر را کاهش داده است. واکسن یادشده همچنین مستلزم نگهداری در دماهای بسیار پایین نیست.

از سوی دیگر، محققان اعلام کرده‌اند در صورت تأیید نهایی این واکسن، افرادی که به تازگی مصرف کوکائین را ترک کرده‌ و می‌خواهند به این روند ادامه دهند، می‌توانند از آن بهره ببرند.

طبق گزارش‌ها، از هر چهار فردی که به مصرف کوکائین اعتیاد دارند، تنها یک نفر موفق به ترک آن می‌شود؛ آن هم پس از یک درمان پنج ساله.

پس از آمریکا،‌ برزیل دارای بیشترین مصرف‎کنندگان کوکائین در جهان است.

منبع: اکوایران

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.