کد خبر : 23126
تاریخ انتشار : جمعه 25 اسفند 1402 - 9:30

آمریکا معافیت تحریمی ایران در قبال عراق را تمدید کرد

آمریکا معافیت تحریمی ایران در قبال عراق را تمدید کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن معافیت تحریمی جمهوری اسلامی ایران را به مدت ۱۲۰ روز تمدید کرده است.

به گزارش اقتصاد پرس از رویترز، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن معافیت تحریمی که اجازه می‌دهد عراق از ایران برق وارد کند را به مدت ۱۲۰ روز تمدید کرده است.

یک رسانه آمریکایی سه‌شنبه گزارش داد که دولت جو بایدن در آستانه صدور معافیت تحریمی جدیدی برای ایران است که به این کشور اجازه دسترسی به بیش از ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش را می‌دهد.

بنابر گزارش رسانه آمریکایی واشنگتن فری بیکن، وزارت خارجه آمریکا در ماه نوامبر یک معافیت تحریمی را امضا کرد که به عراق اجازه می‌دهد تا مبالغ چند میلیارد دلاری برق خریداری شده از ایران را منتقل کند.

واشنگتن فری بیکن افزود: این معافیت که به تهران اجازه دسترسی به حدود ۱۰ میلیارد دلار وجوه مسدود شده‌اش را می‌دهد، قرار است در ماه جاری (میلادی) منقضی شود، مگر اینکه دولت بایدن آن را تمدید کند.

بنا بر گزارش این رسانه آمریکایی، این معافیت به عراق اجازه می‌دهد تا پرداخت‌های واردات برق از ایران را به حساب‌های خارج از کشور که تهران می‌تواند آنها را مورد استفاده قرار دهد، واریز کند.

وزارت خارجه آمریکا تاکید دارد که این وجوه تنها برای مقاصد بشردوستانه مانند غذا و دارو قابل استفاده است، اما منتقدان خاطر نشان می‌کنند که پول قابل جابجایی است و تهران می‌تواند از آن برای اهداف دیگر استفاده کند.

دولت بایدن پیشتر نیز (سه‌شنبه ۲۳ آبان)، معافیت تحریم‌های عراق را برای پرداخت بدهی به ایران برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده بود که طی آن به دولت عراق اجازه داد بخشی از بدهی خود به ایران را به حسابی در عمان واریز کند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، در این باره به خبرنگاران، گفت: «امروز ما معافیت برق عراق را تمدید می‌کنیم. این بیست و یکمین معافیت برق از سال ۲۰۱۸ است. تمدید آن برای ۱۲۰ روز دیگر خواهد بود. این اقدام به عراق این امکان را می‌دهد که از منابع مالی خود برای پرداخت هزینه واردات برق ایران به حساب‌های محدود ایران در عراق استفاده کند».

میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه (۲۳ آبان) به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن، گفت: این معافیت‌ها در سال ۲۰۱۸ و در دولت دونالد ترامپ صادر شدند. هزینه این خرید برق به ایران منتقل نمی‌شود بلکه در یک حساب محدود حفظ می شود که فقط می‌توانند برای مصارف غذا، دارو و سایر اهداف بشردوستانه و غیر تحریمی استفاده کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.