کد خبر : 1531
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 - 4:44

واردات ۵۰۰ هزار تن شکر خام برای پرداخت بدهی دولت

واردات ۵۰۰ هزار تن شکر خام برای پرداخت بدهی دولت

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر گفت: بر اساس تقاضای کارخانجات قند و شکر مقرر شده تا برای تأمین بخشی از نیاز کشور به شکر ۵۰۰ هزار تن شکر خام وارد شود و از محل درآمد واردات آن بخشی از بدهی دولت به کارخانجات پرداخت شود.

اقتصاد پرس: بهمن دانایی با اشاره به مجوز واردات ۵۰۰ هزار تن شکر خام،‌گفت: بر اساس آخرین اطلاعات از موجودی شکر در انبارهای کارخانه‌ها تا اول اردیبهشت ماه امسال ۶۷۱ هزار تن شکر موجود است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، افزود: تا اواسط اردیبهشت ماه هم حدود ۱۳۰ هزار تن شکر سفید از محل تولید چغندر پاییزه و نیشکر به موجودی انبارهای شکر اضافه می‌شود و در مجموع موجودی شکر کشور به ۸۰۰ هزار تن می‌رسد.

دانایی اظهار داشت:‌ ناگفته نماند که ۱۶۰ هزار تن از این شکر به عنوان ذخیره استراتژیک متعلق به شرکت بازرگانی دولتی است.

وی گفت: تا چند سال قبل مصرف ماهانه شکر در کشور حدود ۱۸۰ هزار تن بود که این مقدار به ۱۶۰ هزار تن کاهش یافته است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه مصرف شکر سفید در کشور به کمتر از ۲ میلیون تن رسیده است،‌ گفت:‌ این در حالی است که تا دو سال گذشته مصرف سالانه شکر در کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود،بنابراین با توجه به موجودی شکر نیاز مصرفی کشور تا پایان تیرماه تأمین است.

دانایی با اشاره به آغاز برداشت چغندر از نیمه دوم سال تصریح کرد: بنابراین برای تأمین شکر مورد نیاز مرداد و شهریور امسال بنا به درخواست انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر مقرر شده تا ۵۰۰ هزار تن شکر خام وارد شود و مقدمات خرید و ورود آن فراهم شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که وزارت جهاد کشاورزی هدف از واردات شکر خام را به منظور تأمین مواد اولیه در پرداخت بخشی از مطالبات کارخانجات قند (چغندری و نیشکری)، از دولت ناشی از مابه‌التفاوت قیمت شکر خام و قیمت فروش شکر استحصالی عنوان کرده است، این امر چگونه با واردات شکر خام محقق می‌شود، گفت: قیمت تمام شده تولید شکر سفید برای کارخانجات قند و شکر از محل واردات شکر خام با در نظر گرفتن سود ۱۰ درصدی ۲۱۰۰ تومان است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر بیان داشت: بنابر این از آنجا که قیمت مصوب هر کیلو شکر درب کارخانه برای عرضه ۲۳۰۰ تومان مصوب شده، کارخانجات قند و شکر در صورت واردات شکر علاوه بر کسب سود ۱۰ درصدی از تولید شکر سفید با فروش آن می‌توانند ۲۰۰ تومان هم سود حاصل کنند.

دانایی بیان داشت:‌ با این اقدام کارخانجات به صورت مستقیم برای واردات شکر زیر نظر انجمن اقدام می‌کنند و در نهایت هم سود تولید و فروش آن به عاید کارخانجات می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی برای این مسئله وجود دارد که بیش از ۵۰۰ هزار تن وارد نشود، گفت: اختیار تقسیم میزان واردات توسط کارخانجات با دولت به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر واگذار کرده و بر اساس تولید ۳ ساله کارخانه‌ها انجمن سهم هر کارخانه را برای واردات مشخص و سپس کارخانه ثبت سفارش می‌کند.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، تصریح کرد: پس از آن کل اسناد واردات شکر و ثبت سفارش آن به سازمان حمایت تحویل داده می‌شود و کارخانجات پس از اخذ مجوز مربوطه اجازه واردات از گمرک را می‌گیرند.

دانایی بیان داشت:‌البته هنوز به طور دقیق سود حاصل از فروش شکر وارداتی مشخص نیست اما برآورد می‌شود به غیر از ۱۰ درصد عنوان شده بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ تومان سود حاصل شود که در صورت واردات ۵۰۰ هزار تن شکر و کسب درآمد حدود۱۰۰ میلیارد تومانی از این محل بخشی از بدهی دولت به کارخانجات قند و شکر تسویه می‌شود.

وی افزود: تولید شکر از مرز ۱٫۵ میلیون تن گذشته است و این میزان تولید در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی بیان داشت: قیمت خرید شکر از کارخانجات توسط دولت در سال گذشته ۲۵۳۰ تومان مصوب شد که بر این اساس مقرر شد تا کارخانجات شکر را با قیمت ۲۳۰۰ تومان عرضه کنند و ما به‌التفاوت ۲۳۰ تومانی را از دولت دریافت کنند.

دانایی ادامه داد: همچنین قیمت شکر در سال ۹۳، ۲۳۰۰ تومان مصوب شد که در آن زمان نیز مقرر شد تا شکر با قیمت ۲۱۰۰ تومان توسط کارخانه‌ها عرضه شود و مابه‌التفاوت ۲۰۰ تومانی آن از دولت دریافت شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، تصریح کرد: کارخانه‌های قند و شکر بابت مابه‌التفاوت فروش شکر در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به ترتیب ۲۶۰ و ۲۵۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارند.

دانایی خاطر نشان کرد:‌در مجموع بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان دولت در دو سال گذشته مابه‌التفاوت فروش شکر را به کارخانجات نداده است.

وی افزود: در اواخر سال گذشته مبلغ ۸۰ میلیارد تومان مقرر شد تا از محل درآمد مابه‌التفاوت واردات برنج به صنایع قند و شکر پرداخت شود که این موضوع نیز محقق نشد و مبلغ تخصیصی در جای دیگر هزینه شد.

وی در مورد طلب کشاورزان از کارخانجات قند و شکر اظهار داشت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان چغندر در سال زراعی جاری از کشاورزان خریداری شد که هنوز ۲۵۵ میلیارد تومان از این مبلغ به آنها پرداخت نشده است.

*پرداخت مطالبات کشاورزان تا پایان خرداد

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر گفت: امیدواریم مطالبات کشاورزان تا پایان خرداد به آنها پرداخت شود.

وی همچنین بیان داشت: در این راستا نخستین کشتی با ظرفیت حدود ۶۷ هزار تن شکر خام هفته گذشته وارد کشور شده است.

به گزارش فارس، مدیرکل دفتر مقررات و استاندارهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر تداوم ممنوعیت واردات شکر سفید در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرده است که به منظور تأمین مواد اولیه و پرداخت بخشی از مطالبات کارخانجات قند چغندری و نیشکری دولت ناشی از مابه‌التفاوت قیمت شکر خام و قیمت فروش شکر استحصالی، صدور مجوز واردات حدود ۵۰۰ هزار تن شکر خام به عنوان مواد اولیه کارخانه‌های چغندر قند و نیشکری که چغندر و نیشکر کشاورزان را خریداری کرده‌اند، در دست اقدام است.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.