کد خبر : 14635
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1402 - 19:32

پیش بینی بورس دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ / تداوم رشد بازار در گروی چیست؟

پیش بینی بورس دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ / تداوم رشد بازار در گروی چیست؟

بورس تهران در آستانه دومین ماه پاییز قرار گرفته است اما همچنان فاصله زیادی تا ارتفاع نماگرهای سهامی پیش از آغاز روند فرسایشی اصلاحی دارد. کاهش انتظارات تورمی، بورس و سایر کلاس‌های دارایی را به رخوت کشانده است. اما آینده بازار چه خواهد شد؟

به گزارش اقتصاد پرس؛ بازار سهام در روز یکشنبه، عملکرد به مراتب مطلوب‌تری نسبت به روز آغازین هفته نشان داد. رصد دادوستدهای دومین روز معاملاتی هفته در بورس تهران نشان می‌دهد که فشار جریان تقاضا در نمادهای کوچک بیش از نمادهای شاخص‌‌‌‌‌‌‌ساز و بزرگ بازار بوده و این موضوع در رشد بیشتر شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نسبت به شاخص‌کل نیز مشهود و قابل‌ردیابی است.

این موضوع نشان از توجه بازار به گزارش‌های عملکردی ۶ ماهه شرکت‌ها دارد. همچنین این موضوع باعث شده تا راه سهام ارزنده‌تر از لحاظ بنیادی از دیگر سهام جدا شود. نقشه بازار نیز دیگر تاییدکننده ماجراست. در پایان معاملات روز یکشنبه، برخی سهامداران گروه‌ها نظیر انبوه‌سازان با نقشه‌ای کاملا سبز مواجه بودند در حالی که برخی سهام نه تنها سبز کم‌رمق نبودند بلکه بازدهی منفی را نیز تجربه کردند.
عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز یکشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰٫۳۶ درصدی، معادل هفت هزار و ۲۳۹ واحد از ارتفاع این شاخص، در پله دو میلیون و ۳۲ هزار واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط است، عملکردی موازی اما با شدت بیشتری را به ثبت رساند و با رشد ۰٫۵۷ درصدی معادل سه هزار و ۹۰۴ واحد، در ارتفاع ۶۹۰ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است اما با افت ۰٫۲۴ درصدی معادل ۶۱ واحد از ارتفاع این شاخص، در محدوده ۲۵ هزار و ۳۰ واحدی قرار گرفت و بخش زیادی از رشد روز شنبه را از دست داد.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز آغازین هفته با رشد اندکی نسبت به ارزش معاملات روز شنبه هفته گذشته، سه هزار و ۶۱۴ میلیارد تومان نشان می‌داد. قرارگیری ارزش معاملات در کانال سه هزار میلیارد تومانی هنوز برای حرکت به سوی پویایی بازار کافی نیست. به طور کلی تا زمانی که این شاخص ارزیابی بورس تهران، نتواند در محدوده‌های بالاتر از پنج همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را پیش روی بازار سهام ترسیم کرد.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز شنبه را ۵٫۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

قدرت خرید در بازار روز چهارشنبه رقم مثبت ۱٫۰۵ را به ثبت رساند که همانند سرانه بالاتر خرید نسبت به فروش، حاکی از زور بیشتر خریداران در بازار داشت. همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس چهارشنبه، خبر از خروج ۱۷۸ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.
پیش بینی بورس دوشنبه

دو متغیر تاثیرگذار بر حال و روز بورس در مقطع فعلی را می‌توان میزان التهابات نظامی در جنگ غزه و همچنین گزارش‌های شرکت‌ها در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۲ برشمرد. اهالی میدان فردوسی، به دقت اتفاقات غرب خاورمیانه را زیر نظر گرفته‌اند تا در صورتی که آژیرهای خطر افزایش احتمال درگیری نظامی و دخیل شدن کشور در این جنگ به صدا درآمد، فیتیله معاملات را بالا کشند. در گزارش‌های پیشین «تجارت‌نیوز» بارها تاکید شده است که طی سالیان اخیر، اسکناس آمریکایی فاکتور اصلی تعیین‌کننده مسیر بازار سهام است. در حال حاضر با کاهش سایه جنگ بر سر بازار سهام، رنگ و بوی تعادل پیش از جنگ ۷ اکتبر به بازار بازگشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.